اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

۱۱۳ بیمار اوتیسمی مورد حمایت بهزیستی زنجان هستند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در استان ۱۱۳ فرد دارای اختلال اوتیسم تحت حمایت بهزیستی قرار دارند که از این تعداد 35 نفر خدمات آموزشی - توانبخشی روزانه دریافت می‌کنند.

۱۱۳ بیمار اوتیسمی مورد حمایت بهزیستی زنجان هستند

محمد محمدی قیداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه افراد دارای اختلال اوتیسم که در مرکز آموزشی روزانه پذیرفته می‌شوند در رده سنی ۶ تا ۲۸ سال قرار دارند، اظهار کرد: خدمات آموزشی توانبخشی در قالب یک مجموعه کامل در این مرکز ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از سن دو تا پنج سالگی به عنوان سن طلایی تشخیص اختلال اوتیسم یاد کرد و گفت: در استان ۱۱۳ فرد دارای اختلال اوتیسم مورد حمایت بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۳۵ نفر خدمات آموزشی - توانبخشی روزانه دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: «اختلال طیف اوتیسم» و یا مخفف آن ASD‌، یکی از ۶ اختلال دسته‌بندی شده در طبقه اختلالات عصبی، رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می‌شود و همزمان با رشد فرد، برهیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می‌گذارند و علائم این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند و این اختلال باعث می‌شود که مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند.

وی با بیان اینکه سن طلایی تشخیص و آگاهسازی اوتیسم در کودکان در سنین دو تا پنج ساله است ، خاطر نشان کرد : علاوه بر سامانه کشوری به آدرس autism.behzisti.net خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پایگاه غربالگری با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش دیده، کودک خود را از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال مورد سنجش و غربال قرار دهند.

محمدی افزود: در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی آموزش دیده آزمون تشخیصی گارس ۲ انجام شده و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُوتیسم استان برای مداخلات مرکز محور و خانواده محور، ارجاع خواهد شد.

وی یادآور شد: وجود حرکات یا اصوات تکراری و کلیشه‌ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران، چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی مشهود بودن علایم اختلال از حدود ۱۸ماهگی، مادام‌العمر بودن اختلال طیف اوتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی بهنگام از خصوصیات قابل توجه این اختلال است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان بیان کرد: افراد دارای اختلال طیف اوتیسم همانند سایر افراد دارای معلولیت از مزایای قانون حمایت از حقوق معلولان بهره‌مند بوده و می‌توانند از خدمات مددکاری و سایر خدمات حوزه توانبخشی استفاده کنند.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول