اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

نگاهی به انتقادات کرباسچی به عضو یک سازمان منحله/ آقای تاج‌زاده! هم کندروی به ما ضربه می‌زند و هم تندروی

چند ساعت گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با عنوان «پایان اصلاح‌طلبی در سال ۱۴۰۰» به مناظره دو چهره مشهور در میان جبهه اصلاحات ختم شد. مصطفی تاج‌زاده و غلام‌حسین کرباسچی در این گفت‌وگو بارها با یکدیگر به مجادله پرداختند.

نگاهی به انتقادات کرباسچی به عضو یک سازمان منحله/ آقای تاج‌زاده! هم کندروی به ما ضربه می‌زند و هم تندروی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، بیش از 2 ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و عملا سیزدهمین رئیس جمهور با رای مردم مشخص خواهد شد.

در این بین بازار گفت‌وگو‌های انتخاباتی داغ شده و به مدد فضای اجتماعی بر داغی این فضا افزوده شده است.

به نظر می‌رسد عده‌ای از نامزدها و هواداران جریان‌ها می‌کوشند با موجه‌سازی از چهره خود و کاندیدشان برای جمع‌اوری رأی تلاش کنند و جریانشان را دلسوز‌تر از دیگر جریان‌ها نشان دهند. 

مهم‌ترین پاسخی که باید نامزدها و هواداران آنها به وضع موجود اسف‌بار اقتصادی و معیشتی بدهند و بگویند چه کسی مرتکب و مسبب شده آن است این موضوع است ضمن اینکه دولت و اصلاح‌طلبان هم نباید گریزی از نقش خود در بوجود آوردن وضعیت فعلی کشور داشته باشند. 

چند ساعت گفت‌وگوی شبانه اصلاح‌طلبان در فضای مجازی با عنوان «پایان اصلاح‌طلبی در سال ۱۴۰۰» به مناظره 2 چهره مشهور فعال در جبهه اصلاحات ختم شد.

 

 

مصطفی تاج‌زاده عضو حزب منحله جبهه مشارکت و غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در این گفت‌وگو چنان بی پروا با یکدیگر به مجادله پرداختند که در نهایت منجر به افشای شکاف و چندپارگی و نزاع لفظی شد.

این 2 عضو فعال جریان اصلاحات که ژست‌های روشنفکرانه هم دارند در گفت‌وگوی واضح خود رازهای مگو و پشت پرده جریان اصلاحات  را بر ملا کرده و وضعیت را روشن کردند. 

 ** مشکل کشور ما گفتمان نیست

غلامحسین کرباسچی خطاب به مصطفی تاج زاده اظهار داشت: من در مورد صحبت‌های اخیر آقای تاج‌زاده در مورد اختلافات گسترده در جریان اصلاحات مباحث زیادی را دارم که بخشی از آن را در سال گذشته در ویژه‌نامه روزنامه سازندگی بیان کردم و مفصل 30 تا 40 صفحه با یکدیگر حرف زدیم؛ آقای تاج‌زاده بحث ما آن است که اصلاح‌طبان آیا انسجام، برنامه‌ و حرف‌های‌شان می‌تواند با یکدیگر سامان درستی پیدا کند یا نه؟ اگر ما فرض کنیم که همه حرف‌های شما و روش‌تان درست است آیا فکر می‌کنید اگر عضو جمعیتی به نام اصلاح‌طلبان هستید بایستی در این جمعیت کار جمعی انجام دهید یا کار فردی؟ اگر فرض کنیم تمام اظهارات تاج‌زاده در مسیر درست و خیرخواهی و صلاح کشور است وقتی عضو یک جمعیتی هستید که آقای خاتمی هم عضو آنجا است آیا برای یک بار هم شده که حرفی را بگویید و به تصویب آن جمع برسد، وجود داشته باشد و در آن جمع بگویید که برنامه ما برای برخورد با رهبری، نظام، شورای نگهبان، کشور، مردم، خارج این موارد باشد و این موضوعات هم تصویب شود؟ اگر کار فردی می‌کنید موضوع چیز دیگری است ولی اگر قرار است جزو یک جمع باشید بایستی کارهایی که در زمره عواقب حرف‌های شما است و یقه جمع را می‌گیرد و پای آنها را می‌گیرد، چیست؟

 

 

وی همچنین افزود: مشکل ما در کشور گفتمان نیست بلکه مشکل مردم و کشور و زندگی آنها است و نبایستی اینگونه فکر کنیم که یک گفتمانی داشته باشیم که فقط برای ما در داخل و خارج کف بزنند و مسائل حل شود.

کرباسچی همچنین خطاب به تاج زاده تصریح کرد: آقای تاج‌زاده در شرایطی که کشور هر روز که از خواب بیدار می‌شویم، توطئه، گرفتاری، داعش، طلبان، تحریم آمریکا، توطئه اروپا، اقدامات عرب‌های سعودی، امارات، تلویزیون‌های من و تو، اینترنشنال، بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، سلطنت‌‌طلبان، مجاهدین، نهضت نه به جمهوری و ... همگی علیه ما تبلیغات می‌کنند؛ نبایستی در بیان حرف‌های‌مان ملاحظه‌ای داشته باشیم که اساس و ملاحظه کشور را در نظر بگیریم و هر روز یک توئیتی را داشته باشیم که شب در تمامی رسانه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی منعکس شود و در واقع علیه مردم ابزاری برای تحکیم تحریم آمریکا تلقی شود و ابزاری برای تحریم‌های حقوق بشری شود.

**هم کندروی به ما ضربه می‌زند و هم تندروی

وی افزود: آقای تاج‌زاده نبایستی مصلحت‌سنجی کنیم که حرف‌هایتان کی و کجا و چگونه باید بیان شود که اولاً اثر داشته باشد و ثانیاً ضرر آن بیشتر از منفعت نباشد؛ اگر همه ما فرض کنیم که زندگی همه ما نبود شود ولی ایران بماند و دچار وضعیتی که مردم درگیر آن هستند نباشیم و وضعیت رفاه و زندگی فعلی مردم را نبینیم و وضعیت کشور در شرایط فعلی اینگونه پیش نرود تقصیر همگان است که مقصر آن تندروی‌ها و کندروی‌ها است و اگر برداشت همه اقدامات ما اینگونه باشد در آن صورت می‌توانم بگویم که عمل اصلاح‌طلبی عملی پایا است و از بین نمی‌رود.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: اگر هم ما نباشیم و در همان جناح اصولگرا و یا حتی نیروهایی که ما فکر می‌کنیم به قول آقای تاج‌زاده افرادی در زمره هسته سخت قدرت هستند نهضت اصلاح‌طلبی نه از بین می‌رود و حتی روز به روز شکوفاتر می‌شود و اگر بایستی نظام باقی بماند باید دائماً‌ رو به اصلاح باشیم.

تاج‌زاده در پاسخ به اظهارات کرباسچی گفت: آقای کرباسچی تصریح کردند که هم کندروی به ما ضربه می‌زند و هم تندروی؛ اگر از جامعه بپرسیم که آنچه به اصلاحات لطمه زده تندروی بوده یا کندروی هر دوی آن را پاسخ می‌دهند؛ مگر نمی‌گوییم که کندروی به ما لطمه می‌زند که البته یک واقعیت است که وقتی جنایت آبان 96 رخ می‌دهد چند نفر از اصلاح‌طلبان صحبت کردند و چند نفر از احزاب از آن صحبت کردند  چند نفر ایستادند.

وی همچنین افزود: چگونه انتظار داریم مردم در انتخابات بیایند و وقتی به جان و مال‌شان تعرض می‌شود از آن دفاع نکنند و اگر بخواهیم آن را محکوم کنیم بگوییم که رسانه‌های بیگانه و دیگران از آن سواستفاده می‌کنند.

این عضو حزب منحله مشارکت تصریح کرد: حساسیتی که نسبت به ایران در مقایسه با عربستان در زمینه حقوق بشر وجود دارد قابل قیاس نیست چرا که دولت‌های آنها با یکدیگر بسته‌اند و درست یا غلط فعلاً‌ تعارض دارند ولی اینگونه نیست که ما سکوت کنیم که مبادا بی‌بی‌سی از آن سواستفاده کند که البته این حرف اقتدارگرایان است.

 

 

وی اظهار داشت: ما بایستی این اتفاقات را خیلی سریع محکوم کنیم و بگوییم که اگر می‌گوییم سوءاستفاده می‌کنیم بگوییم که برانداز واقعی شماها هستید نه آنکه در خارج نشده است و بایستی شما با مردم راه بیایید در این صورت آیا کسی برای براندازی در کشور اعتباری قائل می‌شود.

** نقد رهبری را ساختارشکنی نمی‌دانم

تاج زاده خاطرنشان کرد: اگر در مجموعه ادبیات دروغ، توهین، تهمت، افترا می‌بینید بفرمایید تا من اصلاح کنم. اگر که حرف‌هایم حق است معنای صحبت آقای کرباسچی آن است که نقد رهبری را ساختارشکنی می‌دانند.

کرباسچی در پاسخ به تاج زاده گفت: من هیچگاه چنین حرفی را نزده‌ام.

تاج‌زاده هم در مقام پاسخ به کرباسچی به اظهار نظر خود پرداخت و افزود: آقای کرباسچی یک نقد خود را به رهبری که در پنج سال گذشته‌ بیان کرده‌اید بگویید تا در معرض قضاوت عمومی قرار گیرد؛ عدم نقد رهبری نباید ابزار سکوت ما نسبت به همه فجایعی که در کشور اتفاق می‌افتد، باشد؛ همین الان رهبری بگویند که انتخابات را آزاد برگزار می‌کنیم. اولین کسی که توئیت می‌کند و از او تشکر می‌کند من هستم برای اینکه من مشکل شخصی ندارم.

کرباسچی خطاب به تاج زاده گفت: قرار نیست رهبری آنچه شما می‌خواهید را انجام دهد زیرا او رهبر مملکت است. 

تاج‌زاده هم به کرباسچی پاسخ داد و افزود:‌ من آنچه می‌خواهم طبق قانون اساسی است و وعده قانون اساسی و کشور است؛ انتخابات آزاد حق ما است و نبایستی بگوییم که تشخیص رهبری اینگونه است و تشخیص رهبری اینگونه نیست. 

وی تصریح کرد: در همین انتخابات مجلس کارگزاران و حزب آقای کرباسچی لیست اکثریت را در اختیار داشتند یا اکثریت آنهایی بودند که تکرار نکردند از جمله آقای خاتمی و گفتند ما لیست نمی‌دهیم و شما نباید انتقاد کنید که چرا برخی‌ها رأی دادند؛ خاتمی و بهزاد نبوی هم رأی دادند. 

کرباسچی خطاب به تاج زاده خاطرنشان کرد: این چه رویه دورویی است که در انتخابات رأی بدهید ولی علنی اعلام نکنید که رأی داده‌اید.

تاج‌زاده هم خطاب به کرباسچی گفت: اگر شما فرق بین داشتن نامزد و رأی دادن را متوجه نمی‌شوید مشکل من نیست. در انتخابات اکثریت اعلام کردند که ما لیست بدهیم یا ندهیم که البته این حرف‌شان با هر منطقی بوده است بیان شد. 

 

 

کرباسچی هم در واکنش به اظهارات تاج زاده خاطرنشان کرد: آقای تاج‌زاده خود شما نگفتید که شماها بروید لیست بدهید و من هم آن را تأیید می‌کنم.

تاج‌زاده افزود:‌ در آخرین انتخابات اکثریت اعلام کردند که ما لیست نمی‌دهیم و شورای عالی اصلاح‌طلبان که متشکل از همه احزاب بود بررسی کردند و گفتند که ما اصلاً کسی را نداریم که بخواهیم لیست بدهیم ولی کارگزاران لیست داد. اما با این حال من انتقاد نکردم که چرا شما لیست داده‌اید ولی وقتی کسی ما را متهم به تک‌روی و اقلیت می‌کنم باید بداند که من تک‌روی کرده‌ام یا شماها؟ امروز هرکسی از اصلاحات ناراضی می‌شود می‌رود به سمت براندازی!

** برخی توئیت‌ها تضاد در جریان اصلاح طلبی است

این عضو حزب منحله مشارکت گفت: بیانیه‌هایی را به صورت جمعی صادر کردیم که برخی از آنها در محکومیت برخوردها بود این در حالی بود که من یک نفر بیانیه صادر نکردم بلکه 77 نفر بودیم که بیانیه صادر کردیم و چرا می‌خواهید اصرار کنید که همه اصلاح‌طلبان در کشور صبح تا شب مجیز رهبری را می‌گویند و یا ساکت هستند نسبت به اقدامات ایشان و فقط تاج‌زاده است که حرف می‌زند. 

کرباسچی گفت: اینکه آقای تاجزاده درباره انتخابات سال ۹۸ اینگونه می‌گوید از آن مغالطه‌های ایشان است. سال ۹۸ شورای عالی اصلاح طلبان که برای انتخابات تشکیل شده بود، ولی تصمیم گرفت که در انتخابات لیست ندهد، خودشان تصویب کردند کسانی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند به نام خود احزاب لیست بدهند؛ بنابراین ما با مصوبه همان شورای عالی لیست دادیم و افراد خود را معرفی کردیم که البته چند حزب بود و تنها کارگزاران نبود؛ و اتفاقاً از خود ستاد همان شورا کسانی بودند که تماس می‌گرفتند از جمله دفتر آقای خاتمی که فلانی را در لیست بگذارید؛ بنابراین تکروی نبوده است. آنچه می‌گویم این است که راجع به یک اطلاعیه و یک نامه نیست. راجع به کل حرکتی است که شما به عنوان یک رویه برخلاف آنچه که در ذهن اصلاح طلبان است، دنبال می‌کنید.

وی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ ممکن بود کلی اشکالات راجع به مسائل کشور و حاکمیت باشد، اما امام می‌فرمودند الان که در شرایط جنگی هستیم باید همه حواس متوجه جنگ باشد. اگر امروز در شرایطی هستیم که ممکن است در برخی جهات بدتر از شرایط جنگ باشد، ما در چنین شرایطی چه وظیفه‌ای داریم؟ آیا وظیفه داریم صبح به صبح توئیتی بدهیم دست تبلیغات. برداشت من این است که نه آقای خاتمی و نه مجموعه عقلای اصلاحات از بهزاد نبوی تا بقیه با این نوع کار شما موافق نیستند. شما اگر می‌خواهید این رویه را دنبال کنید که این تک روی تاجزاده است. اشکالی هم ندارد. اما اینکه پای همه اصلاح طلبان نوشته شود، و عملاَ باعث بشود که یک تضاد و درگیری حل نشدنی بین مجموعه اصلاح طلبان و نظام پیش بیاید، بنده فکر می‌کنم این کار درستی نیست.

تاجزاده خطاب به کرباسچی تصریح کرد: هی می‌گویید امروز شرایط حساس است؛ اتفاقا بخش زیادی از شرایط حساس ایجاد شده بخاطر اشتباه‌های حاکمیت است؛ بنابراین باید تذکر داده شود تا شرایط اصلاح شود، در غیر این صورت شرایط روز به روز بدتر و تشدید می‌شود. این موارد را نمی‌بینیم، اما دو توئیت را می‌بینیم و بر اساس آن شأن رهبری را هم پایین آورده شده قلمداد می‌کنیم؛ این گونه نیست که، چون حالا من یک توئیت زده‌ام و در آن فلان حرف را زده‌ام، رهبری بر اساس توئیت یک نفر تصمیم بگیرد!

کرباسچی افزود: این‌ها مغالطه است! در همان جمع سی چهل نفره اصلاحات نظرخواهی کنید که آیا این به صلاح اصلاح‌طلبان است که چنین توئیت‌هایی زده شود یا نه! آقای تاجزاده! ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول