اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

چگونه یکی از مشکلات عمده در هنگ کردن کامپیوتر را برطرف کنیم؟

هنگ کردن و خاموش شدن غیرمنتظره کامپیوترهای خانگی یا همان کامپیوترهای رومیزی، چه دلایلی می‌تواند داشته باشد.

چگونه یکی از مشکلات عمده در هنگ کردن کامپیوتر را برطرف کنیم؟

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ هنگ کردن و خاموش شدن غیرمنتظره کامپیوترهای خانگی یا همان کامپیوترهای رومیزی، چه دلایلی می‌تواند داشته باشد. هنگ کردن کامپیوتر دلایل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیادی دارد، یکی از دلایل سخت‌افزاری آن که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند را، به آن می‌پردازیم.

CPU مغز کامپیوتر و از اجزای حیاتی آن به حساب می‌آید و وظایف مهمی مثل اجرای ویندوز، پردازش برنامه‌ها و محاسبات ریاضی را به عهده دارد. دقت داشته باشید اگر مشکلی برای CPU کامپیوتر شما به وجود بیاید، بی‌توجهی به آن ممکن است باعث آسیب‌دیدگی جدی به سایر قطعات سیستم هم شود.

داغ شدن بیش از اندازه این قطعه یکی از دلایل مهم هنگ کردن یا خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر می‌شود.

یک دلیل، داغ شدن CPU این است که فن خنک‌کننده آن کار نکند یا به کندی یا با مشکل کار کند که در این صورت سیستم شما هنگ می‌کند یا خود به خود خاموش می‌شود.

البته CPU های جدید، این قابلیت را دارند که برای اینکه جلوگیری کنند از آسیب دیدن، هنگام داغ کردن، فرکانس و ولتاژ آن را پایین می‌آورد که اگر این موارد هم جوابگو نباشد سیستم را خاموش می‌کند، البته برخی از سیستم‌های قدیمی فاقد این قابلیت هستند.

وقتی دستگاه شما در مواقع عادی کار زیادی با آن انجام نمی‌دهید ناگهان هنگ کند، یکی از مواردی که حتماً باید بررسی کنید، دمای CPU است.

می‌توانید با نصب نرم‌افزارهایی مثل Core Temp، Speed Fan، دمای CPU و بقیه سنسورهای کامپیوتر را بررسی می‌کند.

 این نکته هم به خاطر داشته باشید که دمای CPU شما نباید بیشتر از 62 درجه سانتی‌گراد باشد، حالا شاید برای شما سؤال پیش بیاید که چه دلایلی می‌تواند باعث کند شدن یا اخلال در عملکرد فن CPU شود؟

یکی از عامل‌های مهم و رایج که بسیاری از افراد، به‌خصوص در محل‌های کار یا در خانه برایشان پیش می‌آید، وجود گرد و غبار بیش از اندازه است، به دلیل اینکه فن داخل کیس مکش، انجام می‌دهد این مکش ممکن است گرد و غبار روی فن CPU و بقیه فن‌های کامپیوتر بیاورد، البته این مشکل می‌تواند دلایل دیگر هم داشته باشد که ممکن است عمر فن شما تمام شده باشد یا دیگر فن کار نکند که در این صورت باید فن جدید را جایگزین فن قدیمی کنید.

برای اینکه فن جدید را جایگزین فن قدیم کرد چه کاری باید انجام داد؟

ابتدا در سمت راست کیس خودتان را باز کنید، در مراحل درآوردن فن CPU، دقت داشته باشید باید سیستم، اتصال برق فن CPU به مادربرد را جدا کنید، برای این کار سیم‌هایی که از فن CPU منشعب شدن را از هدر چهار پین مادربرد جدا کنید، چهار تا پین فن CPU را برخلاف عقربه‌های ساعت به‌صورت 90 درجه بچرخانید، این کار را می‌توانید با پیچ‌گوشتی هم انجام دهید.

پین‌ها را وقتی به‌صورت 90 درجه چرخاندید، پین‌ها را با آرامی با دست خودتان به سمت بالا بکشید و فن را به‌آرامی از مادربرد جدا کنید، قبل از اینکه فن جدید را نصب کنید، شما باید یک لایه نازک از خمیر حرارتی یا همان خمیر سیلیکون را روی سطح CPU بمالید.

 این خمیر را می‌توانید از مغازه‌هایی که فروش قطعات سخت‌افزاری کامپیوتری انجام می‌دهند تهیه کنید، حتماً برای زدن خمیر سیلیکون از دستکش استفاده کنید و با استفاده از یک گوش پاک‌کن که سر پنبه گوش پاک‌کن آغشته به الکل شده، سطح پردازنده را به خوبی پاک‌کنید بعد از اینکه پاک کردید و الکل خشک شد.

در چهار طرف سطح CPU، خمیر قرار دهید و با یک کارت ویزیت خمیر را کاملاً به‌صورت یکدست روی سطح CPU پخش کنید و مطمئن شوید که جایی بدون خمیر سیلیکون روی سطح CPU نمانده باشد.

پردازنده در وسط فن قرار می‌گیرد که در اطراف فن چهار تا پین وجود دارد، هنگام جا زدن فن جدید، پین‌ها را به چرخش 90 درجه مجدداً به حالت قبلی خودش برگردانید و فن را به‌آرامی روی چهار تا سوراخ پین مادربرد قرار دهید و در این مرحله فن جدید CPU را روی پردازنده قرار دهید و آن را روی پین‌ها تنظیم کنید و با انگشت‌های شصت خودتان روی پایه فن CPU فشار دهید، فشار شما نباید زیاد باشد که باعث آسیب دیدن مادربرد شود. وقتی که شما فشار می‌دهید یک صدای تق می‌شنوید که نشان‌دهنده جا افتادن فن می‌باشد، بعد کانکتور پاور فن یا سیم‌های فن CPU را به هدر چهار پین فن CPU مادربرد وصل کنید.

 در آخر توصیه می‌کنم که شما با دستگاه بلور یا همان دمنده و مکنده باد، به دقت و ظرافت قطعات داخل کیس و همچنین تمام فن‌های خنک‌کننده را از وجود گرد و غبار پاک‌کنید که به این مشکلات برخورد نکنید، چون هر چقدر گرد و غبار روی فن‌های شما بنشیند ممکن است این اشکالات به وجود بیاید و باعث از کار افتادن فن و حتی موجب سوختن فن شود که تبعات زیادی می‌تواند برای سیستم شما داشته باشد.

*************

علی‌اصغر زارعی 

کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی ـ مهندسی فن آوری و اطلاعات 

 *************

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول