اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آخرین وضعیت بررسی صلاحیت نامزدهای شورای شهر اصفهان/ عضو هیأت نظارت به درز اطلاعات محرمانه واکنش نشان داد

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان گفت: برخی تصمیمات جلسات به بیرون درز پیدا کرده که نسبت به آن تذکر داده می‌شد، به هر حال مکان و زمان برگزاری جلسه با فرمانداری بوده که باید قواعد آن رعایت می‌شد، مخصوصاً در چندین سال گذشته که دسترسی به فضای مجازی بیشتر شده و به همان میزان باید مراقبت‌ها بیشتر شود.

آخرین وضعیت بررسی صلاحیت نامزدهای شورای شهر اصفهان/ عضو هیأت نظارت به درز اطلاعات محرمانه واکنش نشان داد

احمد مقیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون پذیرفتن مسؤولیت عضویت در هیأت نظارت شهرستان اصفهان اظهار داشت: در این باره پنج نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یکدیگر به این جمع‌بندی رسیدند که خودم با این تصمیم موافق نبودم ‌و معتقد بودم که کار سنگینی است اما به دلیل اینکه نتیجه یک تصمیم‌گیری جمعی بود، قبول کردم.

شروط پذیرش مسؤولیت

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان افزود: شرطی هم داشتم که دو آبرو برای من مهم است که یکی آبروی نظام و دیگری آبروی افراد است و نباید بگذاریم آبروی نظام فدای آبروی افراد و همچنین آبروی افراد هم متزلزل شود.

وی در خصوص تأخیر در اعلام اسامی اعضای هیأت اجرایی بیان داشت: در هر دوره‌ای فرماندار به عنوان رئیس هیأت اجرایی فهرستی از معتمدین معرفی می‌کند که باید هیأت نظارت آن را تأیید کند، اتفاقی که رخ داد این بود که فهرست پیشنهاد شده، کامل و جامع نبود و همه سلیقه‌ها و اقشار مختلف مردم را در بر نمی‌گرفت.

مقیمی ادامه داد: هنگامی که دو بار این فهرست میان فرماندار و هیأت نظارت رد و بدل شود، کار به استاندار کشیده می‌شود یعنی جلسه‌ای با حضور هیأت عالی نظارت استان و استاندار شکل می‌گیرد که امسال نیز به دلیل تقارن دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری و کرونا هیأت‌های اجرایی دو انتخابات یکی شده است، بنابراین هیأت نظارت شورای نگهبان هم در این قصه صاحب‌نظر بودند و کار به جلسه با استاندار کشیده شد.

کشوری شدن مسائل درون استانی، نقطه ضعفی برای اصفهان

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان گفت: در آن جلسه هم روی نظرات قبلی تأکید داشتند و از موضع خود کوتاه نیامدند، این نقطه ضعفی برای استان و استاندار است که چنین مسأله‌ای را نتوانستند در خود استان حل کنند.

وی تصریح کرد: مرتبه پیش هم چنین اتفاقی رخ داده بود و نوعی نقطه ضعف مدیریتی به حساب می‌آید که کار استان حتماً باید در تهران حل شود اما هیأت نظارت در شورای نگهبان و شوراها روی مطالبه به‌حق خود پافشاری کردند و نهایتاً با ورود تهران هیأت اجرایی شکل گرفت.

مقیمی عنوان کرد: بر اساس قانون هیأت اجرایی که شکل می‌گیرد، هیأت نظارت صرفاً به عنوان ناظر و مدعو می‌تواند بدون حق رأی در جلسات حضور پیدا کند که این بار هیأت نظارت حضور فعال و جدی داشت و هیأت اجرایی شکل گرفت و کار خود را به خوبی انجام داد.

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان افزود: روندی از نظر قانونی طی می‌شود که در این بین متوجه شدم فرصت خوبی برای دو کار است، اول این که در راستای حفظ آبروی افراد وقت گذاریم؛ به هر حال تعداد افراد زیاد است که باید از مراجع چهارگانه درباره‌شان استعلام صورت گیرد، لازم است در تمامی مراحل از ابتدا تا آخر احترام فرد و آبرویش حفظ شود.

وی ادامه داد: مأموریت خود را در این دیدم که نسبت به گفت‌وگو و مشورت دادن به آن‌ها تلاش کنم، هرکسی نیاز به جلسه و گفت‌وگو برای اتخاذ تصمیم درست داشته باشد برایش وقت گذارم و پیگیری انجام بدهم.

تهیه یادداشتی از خلأهای قانونی در قانون انتخابات شوراها

مقیمی گفت: اقدام دوم این بود که متوجه شدیم یک سری کارها مشکل قانونی دارد و قانون انتخابات شوراها کسری‌هایی دارد که در طول کار معلوم می‌شود، در حال یادداشت آن موارد هستم تا در اختیار نمایندگان قرار دهیم که الآن که مجلس در حال اصلاح قانون انتخابات است این موارد را هم بررسی و اصلاح کند.

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان ابراز داشت: مثلاً یکی از اشکالات موجود این است که ما در این انتخابات فقط رد و تأیید داریم در صورتی که در انتخابات دیگر گزینه عدم احراز هم وجود دارد.

وی توضیح داد: شخصی وجود دارد که مشکل قانونی ندارد که رد شود اما می‌دانیم که توانایی اداره شهر را ندارد، قانون در این شرایط می‌گوید که صلاحیت فرد را تأیید کن اما اگر عدم احراز هم در قانون گنجانده شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

مقیمی تصریح کرد: مورد دیگر اینکه مثلاً بخش قابل توجهی از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند مشاغلی مانند املاک یا مربوط به مسکن دارند که قانون باید راجع به آن‌ها تصمیم بگیرد، یادداشت‌هایی تهیه شده که در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد.

عملکرد قوی هیأت اجرایی نسبت به دوره‌های گذشته

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان پیرامون عملکرد هیأت اجرایی تصریح کرد: افرادی که در هیأت اجرایی و نظارت سابقه داشته‌اند، اذعان کردند که در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته قوی‌تر و دقیق‌تر عمل شده است.

وی ادامه داد: در جلسات شاهد بودیم که مسأله سیاسی و جناحی آنچنان کمرنگ بود که می‌توان به طور قطع گفت در این دوره در عملکرد هیأت اجرایی سیاسی‌کاری وجود نداشت و طبق چارچوب که تعریف کردند عمل شد.

مقیمی با بیان اینکه برای تشخیص صلاحیت افراد واقعاً وقت گذاشته شد، افزود: مثلاً در موارد مشابه استعلام مجدد صورت گرفت و از تهران استعلام شد و به شدت روی افراد وقت گذاشتند، برخلاف شائبه‌هایی که می‌گفتند بیشتر افراد رد شدند، اتفاقاً بالعکس آن رخ داد و بیشتر افراد تأیید شدند.

سیر منطقی تشخیص صلاحیت در هیأت اجرایی

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان پیرامون رد شدن برخی شهرداران و مدیران شهری گفت: بعضاً به دلیل مشغله‌های کاری بوده و بارها استعلام شد، در هیأت هم پس از استعلام مجدد رأی‌گیری شد، ممکن است در هیأت عالی نظارت اعتراضی شود اما آنچه در هیأت اجرایی ناظر بودیم، این بود که یک سیر منطقی برای تشخیص صلاحیت‌ها وجود داشت.

وی در خصوص وظیفه هیأت نظارت بیان داشت: هیأت نظارت وظیفه سنگین‌تری دارد، در هیأت اجرایی به جهت ریاست فرماندار دسترسی‌ها و استعلامات سریع‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد اما در هیأت نظارت کار سخت‌تر است.

مقیمی افزود: در هیأت نظارت هم سعی ما این است که چارچوب و قاعده‌ای تعریف شود تا بر اساس آن قاعده پرونده‌هایی که تأیید شده را بررسی کنیم چون رسیدگی به شکایات آن‌هایی که در هیأت اجرایی رد شدند قانونا در هیأت نظارت استان شکل می‌گیرد؛ تعداد قابل توجهی، چندین برابر رد شده‌ها تأیید شدند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

رد شائبه اعمال سلیقه سیاسی در تصمیم‌گیری هیأت نظارت

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان گفت: پنج نفری که در هیأت نظارت هستند، پنج نماینده شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی هستند که به هر حال مربوط به لیست واحدی بودند اما این‌طور نیست که سلیقه سیاسی واحدی در تصمیم‌گیری اعمال شود و ممکن است اختلاف نظراتی هم وجود داشته باشد که طی چندین جلسه روی آن بحث شود.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با یکدیگر برگزار می‌شود که شاید یک علت آن افزایش مشارکت است، در شورای شهر کاندیداها بیشتر هستند که هر یک طرفدارانی دارند.

مقیمی تصریح کرد: اتفاقی در چند سال اخیر رخ داده که می‌بینیم چند صد پرونده از اعضای شوراها در کشور وجود دارد که در مردم ناامیدی به وجود می‌آورد و سرمایه اجتماعی کاهش می‌یابد، این افراد هم در همین روند تأیید شدند.

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان افزود: ممکن است از یک سو اگر راحت‌تر بگیریم مشارکت بیشتر شود اما از سوی دیگر می‌بینیم که مردم بی‌اعتماد شدند و امیدشان را از دست دادند، اتفاقاً اگر مردم دیدند که معتمدین‌شان در هیأت اجرایی و نمایندگانشان در هیأت نظارت با دقت بررسی می‌کنند، امیدوار می‌شوند و با اعتماد بیشتر، مشارکت‌شان هم افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: مردم از رد شدگان هیچ‌گاه گله ندارند بلکه از تأییدشدگان که از آن لیست افراد دزد و دروغگویی درآید گله دارند، مهم‌تر از عدد و رقم افراد تأیید شده کیفیت تشخیص صلاحیت است.

واکنش جوان‌ترین چهره هیأت نظارت شهرستان اصفهان به درز اطلاعات محرمانه

مقیمی پیرامون نشر اطلاعات محرمانه در فضای مجازی عنوان کرد: برخی تصمیمات جلسات به بیرون درز پیدا کرده است که نسبت به آن تذکر داده می‌شد، به هر حال مکان و زمان برگزاری جلسه با فرمانداری بوده که باید قواعد آن رعایت می‌شد، مخصوصاً در چندین سال گذشته که دسترسی به فضای مجازی بیشتر شده و به همان میزان باید مراقبت‌ها بیشتر شود.

عضو هیأت نظارت شهرستان اصفهان گفت: البته افرادی در فضای سیاسی داریم که بسیار جویا هستند و در همه حال تلاش می‌کنند که اطلاعات را زودتر متوجه شوند اما این عوامل از مسؤولیت مقامات مسؤول نمی‌کاهد که از اطلاعات مردم نگهداری کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول