اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بازده هفتگی فولاد مثبت و شپنا منفی شد/ رشد ۲۲۲ درصدی فروش ذوب نسبت به سال قبل

بازار سرمایه این هفته را با بازگشت شاخص کل به محدوده 1.2 میلیون واحد و ثبت دو روز مثبت به پایان رساند. به لطف روند صعودی پایان هفته فولاد و فجر برخلاف شنا توانستند بازده هفتگی مثبت را برای سهام‌دارانشان به ارمغان آورند.

بازده هفتگی فولاد مثبت و شپنا منفی شد/ رشد ۲۲۲ درصدی فروش ذوب نسبت به سال قبل

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت مانند سه‌شنبه‌های هفته قبل بازار سبزپوش بود و اکثر نمادها در محدوده مثبت معامله شدند. انتشار اخباری مبنی‌بر احتمال تغییر نرخ تسعیر ارز در نمادهای بانکی و اختصاص منابع از سوی صندوق توسعه ملی، باعث شد تا طرف تقاضا تقویت شود و پس از چند روز رکود شاهد رونق معاملات و رشد محسوس ارزش معاملات باشیم.

ارزش معاملات خرد بازار سهام با رشد ۴۸ درصدی نسبت به دوشنبه به ۳۲۲۴ میلیارد تومان رسید. شاخص کل در انتهای روز با رشد ۱۵۶۸۲ واحدی توانست به محدوده ۱.۲ میلیون واحد بازگردد و در ارتفاع   ۱.۲۰۲ میلیون واحد به کار خود پایان دهد.

چهارشنبه ۸ اردیبهشت در ابتدای روز روند چهارشنبه‌های قبل در حال تکرار بود و بازار به سمت منفی شدن و تشکیل صف‌های فروش به‌ویژه در گروه پالایشی‌ها حرکت می‌کرد ولی از اواسط روز با افزایش تقاضا در گروه‌های بانکی و خودرویی و شکل‌گیری صف خرید در نماد وبملت و وبصادر شاخص کل توانست سبزپوش شود و در پایان با رشد ۵۰۷۱ واحدی به ۱.۲۰۷ میلیون واحد برسد.

هرچند که در ابتدای هفته شاخص کل به زیر۱.۲ میلیون واحد هم رسیده بود ولی روند مثبت روزهای پایانی هفته مانع از ثبت بازده منفی هفتگی شد. مقایسه شاخص کل چهارشنبه نسبت به انتهای هفته قبل رشد ۸۰۳ واحدی را نشان می‌دهد که حکایت از بازده هفتگی نزدیک به صفر دارد.  

جلسات اخیر بین مجلس، دولت و سازمان بورس در این هفته و خبر تزریق معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بازار در کنار اعلام حمایت بانک مرکزی از بازار سرمایه و احتمال اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک‌ها فعلاً مانع از تداوم روند نزولی شده است. البته این اخبار تاکنون بارها مطرح شده ولی در عمل تغییر محسوسی را شاهد نبوده‌ایم و نحوه هزینه کرد و چگونگی تخصیص این مبالغ هنوز شفاف اعلام نشده است که فعالان بازار را دلگرم کند.

دامنه نوسان موضوع دیگری است که همچنان حل نشده باقی‌مانده و به‌ویژه در سهم‌های کوچک شاهد صف‌های فروش و قفل شدن سرمایه‌ها هستیم. به جاست که مسئولین در این زمینه تصمیم‌گیری منطقی و سریعی داشته باشند تا با افزایش نقدشوندگی ترس سهام‌داران خرد از بلوکه شدن سرمایه‌هایشان از بین برود تا سهم‌های کوچک هم بتوانند به روند صعودی برگردند و رشد شاخص‌ها صرفاً متأثر از نمادهای بزرگ نباشد.

رشد ۲۲۲ درصدی فروش ذوب در فروردین نسبت به سال قبل

در ادامه انتشار گزارش‌های ماه فروردین نمادهای استان، نوبت به ذوب‌آهن رسید تا روز سه‌شنبه گزارش خود را بر روی سایت کدال قرار دهد. براین‌اساس فروش ماه فروردین ذوب‌آهن به ۲۳۱۴ میلیارد تومان رسید که رشد ۲۲۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل و ۳۹ درصدی نسبت به میانگین سال ۹۹ را نشان می‌دهد.

دفارا در فروردین ۳۵ میلیارد تومان فروش داشت که نسبت به فروش ۶۵ میلیاردتومانی در فروردین سال قبل کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی داشته است.

شسپا رشد ۴۰۵ درصدی فروش نسبت به فروردین قبل را گزارش کرد و به فروش ۱۴۸ میلیاردتومانی دست یافت. این شرکت همچنین با تولید ۷۴ هزار تن انواع محصولات از حیث وزن رشد ۲۳ درصدی نسبت به میانگین سال قبل را به ثبت رسانده است

بررسی روند قیمتی نمادهای استان در انتهای این هفته ثبت بازده هفتگی مثبت را به ویژه در نمادهای گروه فلزات اساسی نشان می‌دهد. فولاد روز چهارشنبه هرچند در محدوده صفر تابلو معامله شد قیمت پایانی ۱۲۷۷ تومان را به ثبت رساند نسبت به هفته قبل رشد  ۵.۲ درصدی را به ثبت رسانده است. فجر علی‌رغم افت روز چهارشنبه با ثبت قیمت پایانی ۵۹۲۶ تومان و بازده هفتگی مثبت۷.۲ درصدی این هفته را به پایان رساند. شپنا مانند سایر نمادهای گروه پالایشی در این هفته عملکرد خوبی نداشت و با ثبت قیمت پایانی ۱۰۸۵ تومان و بازدهی هفتگی منفی ۲.۵ درصدی کار خود را به پایان برد.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول