اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

دریاچه ارومیه روزگاری خطوط کشتی‌رانی داشت!

۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ شمسی، دولت ایران اعلام کرد خارجی‌ها حق ندارند در دریاچه ارومیه کشتی‌رانی کنند؛ خیلی وقت بود که بر سر کشتی‌رانی در این دریاچه دعوا بود. حالا اصلا ماجرا چه بود و کشتی‌ها در دریاچه ارومیه چه می‌کردند؟!

دریاچه ارومیه روزگاری خطوط کشتی‌رانی داشت!

همین دیروز|گروه تاریخ خبرگزاری فارس- امین رحیمی: روزی روزگاری «ملک قاسم میرزا» که شاهزاده قاجاری بود حاکم ارومیه شد و دریاچه ارومیه هم که دریاچه شاهی نامیده می‌شد مال خودش شد! راحت دستور داد قایق‌های کوچک روستاییان سواحل ارومیه را شکستند و خودش با کمک صنعتگران روسی و باکویی ۲ کشتی بزرگ ساخت و انداخت داخل دریاچه. همین‌طور زمان گذشت و محمد شاه رفت و پسرش ناصرالدین هم رفت و مظفرالدین آمد و «ملک قاسم میرزا» هم رفت و پسرش «امامقلی میرزا» آمد که ۳ کشتی بادبانی داشت که هر یک ۲۰ تن بار حمل می‌کردند. دریاچه هم دیگر مال خودش نبود و در اجاره‌اش بود و سالانه یک هزار تومان به دولت می‌پرداخت.

حالا اصلا این کشتی‌ها چه می‌کردند در دریاچه ارومیه؟ بار حمل می‌کردند و کشتی تجاری بودند. مال‌التجاره می‌بردند از این سو به آن سوی دریاچه چون حمل بار با کشتی ارزان‌تر و سریع‌تر بود از حمل بار با گاری. البته تجارت خارجی هم می‌کردند و به نوشته «اوژن اوبن» وزیر مختار فرانسه در ایران: «ناوگان او شامل ۳ قایق بزرگ بادی، هر یک با ۹ خدمه بود. این شناورها آهن‌آلات و منسوجات روسی که از اردبیل به مراغه وارد می‌شد به ارومیه انتقال می‌دادند و در بازگشت تولیدات کشاورزی ارومیه را حمل می‌کردند».

یکی از قدیمی‌ترین عکس‌های دریاچه ارومیه

دعوا شروع شد

تا اواخر دوره قاجار ارومیه برای خودش شهر مهمی شده بود و تجارت پررونقی داشت؛ تجار شهر کالاهای اروپایی را از استانبول وارد می‌کردند و به شهرهای دیگر ایران می‌فرستادند و ادویه هندی و پارچه و خشکبار ایرانی را از همدان وارد می‌کردند و به اروپا می‌فرستادند. این‌طوری بود که تجارت دریایی در دریاچه ارومیه نیز رونق گرفت و امامقلی هم یک کشتی از آلمان خرید که بیاورد و بار بیشتری بتواند جابه‌جا کند و کسب و کارش را رونق بدهد. البته روسیه تزاری هم چون خواهان حق انحصاری کشتی‌رانی در این دریاچه بود و گمان کرد که امامقلی با خارجی‌ها گرم گرفته و خبرهایی هست، نگذاشت قطعات کشتی از خاک روسیه بگذرد. دعوا شد و دولت ایران هم وارد ماجر شد که چه خبر است. عاقبت دولت اعلام کرد که واگذاری امتیاز کشتی‌رانی در ارومیه به خارجی‌ها ممنوع است و روسیه تزاری هم خیالش کمی راحت شد و بالاخره کشتی از مسیر روسیه به ارومیه رسید.

عکسی از انباشت مال‌التجاره بازرگانان قاجاری در ساحل دریاچه ارومیه

دعوا بالا گرفت

کشتی جدید توسط یک مهندس آلمانی کنار دریاچه ارومیه مونتاژ شد و به آب انداخته شد و پس از آن به‌تدریج کشتی‌های بخار هم از روسیه و اروپا از راه رسیدند و قایق‌های کوچک و بزرگ هم بودند و دریاچه ارومیه شد مسیر اصلی حمل بار برای تجارت پررونق شهر ارومیه. از آن‌موقع هم بر سر حق کشتی‌رانی در دریاچه ارومیه دعوا بیشتر شد و این دعواها بخشی از مناقشات سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران شد. نکته جالب هم این‌که در دوره قاجار که راهزنان در راه‌ها زیاد بودند دریاچه ارومیه مسیری امن برای حمل بار و کالای تجاری محسوب می‌شد؛ دریاچه بود و دزد دریایی هم نداشت که! این وسط امامقلی که خیلی ناقلا بود حق کشتی‌رانی را که خودش از دولت ایران اجاره کرده بود به دیگران و حتی خارجی‌ها اجاره می‌داد.

رقابت برای انحصار حمل بار و مسافر در دریاچه ارومیه در دوره قاجار به مناقشات تاریخی منجر شد

عاقبت چه شد؟

وضعیت کشتی‌رانی در دریاچه ارومیه همین‌طوری بود و در دست خارجی‌ها بود تا این‌که در سال‌های پایانی دوره قاجار دعوا به اوجش رسید و بالاخره وزارت فواید عامه که به امور مربوط به تجارت و اقتصاد می‌پرداخت به دولت شکایت بُرد که مال اجاره‌ای را که نمی‌توان اجاره داد به خارجی‌ها. باز هم دولت اعلام کرد که بله، درست است. سال ۱۳۰۰ شمسی بود و ۴ سال دیگر هم طول کشید تا بالاخره انحصار کشتی‌رانی در دریاچه ارومیه به دولت بازگشت. برای این کار کشتی‌های خارجی موجود در دریاچه ارومیه را از صاحبانشان خریدند؛ ۳۲۰ هزار تومان از بودجه کشور را بنا به تصویب مجلس به صاحبان کشتی‌ها پرداختند و خلاص! 

حق انحصاری کشتی‌رانی در دریاچه ارومیه در سال ۱۳۰۴ شمسی به دولت ایران بازگردانده شد

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۰ اردیبهشت مصادف با ۱۰ می میلادی و ۲۷ رمضان هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ زادروز «ابن عربی» دانشمند مشهور مسلمان در سال ۵۶۰ قمری
ـ زادروز «ابومنصور حسن بن زین‌الدین» محدث بزرگ شیعه در سال ۹۵۹ قمری
ـ رحلت علامه «محمد باقر مجلسی» صاحب کتاب شهیر «بِحارُالانوار» در سال ۱۱۱۰ قمری
ـ زادروز «فرانسوا رائول» شیمی‌دان معروف فرانسوی در سال ۱۸۳۰ میلادی
ـ درگذشت «سید جواد مصطفوی» نویسنده و محقق معاصر در سال ۱۳۶۸ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول