اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

ویترین خالی مرغ فروشان/ پای مرغ هم از سفره بوشهری‌ها بریده شد

در چند هفته اخیر کمبود مرغ و گرانی در بازار بوشهر بسیار باعث نارضایتی مردم شده است و ویترین‌های خالی هنوز برای پر شدن در انتظار وعده‌های مسئولان است.

ویترین خالی مرغ فروشان/ پای مرغ هم از سفره بوشهری‌ها بریده شد

خبرگزاری فارس - بوشهر، داوود بحرینی: این روزها با توجه به شرایط موج چهارم اپیدمی کرونا مردم استان بوشهر برای تهیه مرغ باید در مراکز فروش مرغ تجمع کنند. امروزه در جامعه ایران با توجه به رکود اقتصادی و گرانی سرسام‌آور قیمت بسیاری از کالا و اقلام غذایی مورد استفاده مردم مرغ با توجه به قیمت مناسب آن در مقایسه با گوشت و آبزیان دریایی برای خانواده‌های شلوغ بسیار مرقوم به صرفه است.

مرغ‌های بوشهر سر از استان‌های همسایه در می‌آورند

اما در این روزها بازار مرغ در استان بوشهر پر التهاب شده و صدای مردم پایتخت انرژی کشور تا آسمان‌ها می‌رود و برخی از رسانه‌ها و شهروندان بر این باور هستند به دلیل کمبود مرغ در استان‌های همجوار و برای مدیریت بازارشان مرغ را با قیمتی بیشتر از بازار بوشهر تهیه و به بازار استان خود تزریق می‌کنند. 

جوجه ریزی کم است

خبرنگار فارس در همین خصوص به سراغ سعید زرین فر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر رفت. زرین فر اظهار کرد: مشکل پیش آمده، سراسری است و بخش عمده نهاده‌های دامی (خوراک مرغ و دام) از خارج وارد می‌شود و به علت مشکلات ارزی در این سال‌ها، خرید به موقع انجام نمی‌شود و باعث می‌شود جوجه ریزی کم و یا به موقع انجام نشود و مرغداران دچار مشکل شوند. 

 

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار بوشهر ادامه داد: از طرفی هزینه‌های مرغداری در زمینه‌های دیگر هم گران شده است و مرغداران انتظار دارند دولت به آن‌ها اجازه دهد مرتباً قیمت مرغ را افزایش دهند و دولت هم بخاطر رفاه مردم و به علت اینکه نهاده‌ها را به قیمت دولتی در اختیار قرار می‌دهد، برایش مشکل است به درخواست مرغداران عمل کند. 

سعید زرین فر در ارتباط با حل این مشکل عنوان کرد: در نتیجه این مسائل باعث شده متأسفانه در بازار مرغ کشور نوساناتی بوجود آید و امیدواریم با برداشتن تحریم‌های ظالمانه و برنامه ریزی صحیح توسط وزارت جهاد و سایر دستگاههای مرتبط این مشکلات برطرف گردد. 

 قیمت واقعی مرغ باید بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان باشد

خبرنگار فارس در ادامه به سراغ احمد نیکو یکی از فروشندگان مرغ بازار استان رفت. احمد نیکو در ارتباط با کمبود مرغ در استان اظهار داشت: قیمت واقعی مرغ باید بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان باشد و مرغ داران با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها نمی‌توانند قیمتی که دولت مصوب کرده است را به بازار تحویل دهد و همین امر باعث شده مرغ با قیمتی بیشتر به خارج استان منتقل شود. 

حسین صادق‌پور یکی از تولیدکنندگان مرغ شهرستان گناوه در گفتگو با فارس عنوان کرد: بنده سال‌ها در این حوزه فعالیت می‌کنم و می‌گویم چرا قیمت مصوب جوجه یک روزه ۴۲۰۰ تومان است اما برای تهیه آن باید ۹ هزار تومان هزینه کرد؟ باید جوجه هم در سامانه بازارگاه ارائه دهند تا بتوان قیمت آن را کنترل کرد. 

مرغ داران رغبتی به جوجه ریزی ندارند

صادق‌پور ادامه داد: یکی از عوامل دخالت‌های وزارت صمت، تعزیرات، جهاد و دیگر نهادها هست و همچنین سهمیه ذرت در وقت مناسب توزیع نشود و تولید کننده به سمت بازار آزاد رود که باعث اختلاف قیمت مرغ با دیگر استان‌ها شده است و تنها راه حل‌عدم دخالت ارگان‌ها و توزیع جوجه یک روزه در سامانه بازارگاه است؛ اما متاسفانه بی‌مدیریتی‌ها باعث شده است مرغ داران استان با توجه به هزینه بالای تولید رغبتی به جوجه ریزی نداشته باشند و باعث کمبود تولید مرغ و در نهایت افزایش قیمت شود. 

گلایه یک مرغ دار

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر سراغ یکی دیگر از فروشندگان مرغ که سال‌ها فروشنده است رفتیم. نوید راشدی می‌گوید: بنده به عنوان یک کسبه علاوه بر تعطیلی‌ها و محدودیت‌های اجتماعی حال به دلیل کمبود هم باید تعطیل کنم که ضررهای زیادی دیده‌ام و این مشکل را از ناحیه دولت می‌دانم زیرا مرغ دار نتوانسته است ذرت و سویا و… در زمان مناسب با نرخ دولتی بخرد و حال نمی‌تواند قیمت مرغ تولید شده را به صورت دولتی روانه بازار کند و این بی‌مدیریتی تا زمانی کنترل نشود این روند ادامه دارد. 

یکی از شهروندان بوشهری به خبرنگار فارس گفت: از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی ندارم و از اول هفته چندین بار برای خرید پای مرغ مراجعه کرده‌ام اما پای مرغ هم در این آشفته بازار وجود ندارد و نمی‌دانم چه چیزی را سر سفره خانواده‌ام ببرم. 

شنبه وضعیت مرغ عادی می‌شود

منصور نوذری یکی از مدیران جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: با توجه به تامین نهاده‌های مورد نیاز توسط دولت، قیمت ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان منطقی است. 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان هم در گفتگو با رسانه‌ها عنوان کرد است: از جمعه شب هیچ مشکلی در بازار مرغ نخواهیم داشت و شنبه وضعیت عادی می‌شود. 

به گزارش فارس، با تمامی تفاسیر و صحبت‌های مطرح شده از زبان بازاریان و مسؤولان به زودی روند صعودی مرغ در بازار را شاهد خواهیم بود و باز هم دولتی‌ها به دلیل ناکارآمدی در مدیریت دست در جیب مردم خواهند کرد و اینگونه مدیریت کردن‌ها هنر نیست. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول