اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پوتین: از نزدیک و با نگرانی تنش‌های قرقیزستان و تاجیکستان را رصد می‌کنیم

رئیس جمهور قرقیزستان که در رأس یک هیأت از مقامات عالی رتبه این کشور به روسیه سفر کرده با همتای روس خود دیدار کرد.

پوتین: از نزدیک و با نگرانی تنش‌های قرقیزستان و تاجیکستان را رصد می‌کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان که در راس یک هیات از مقامات عالی رتبه این کشور به «سوچی» روسیه سفر کرده با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار کرد.

در این دیدار پوتین و جباراف در زمینه همکاریهای دوجانبه، آخرین وضعیت منطقه و اجرای آخرین توافقات صورت گرفته در دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور رایزنی کردند.

طرفین در ادامه موضوعات مختلفی از جمله وقایع 28 تا 30 آوریل سال جاری در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان و همچنین اقدامات برای بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده در نتیجه درگیری و کمک به مردم آسیب دیده را مورد بررسی قرار دادند.

در این ملاقات توجه ویژه به تعامل در جهت تامین امنیت منطقه، در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری‌های شانگهای و سازمان کشورهای همسود نیز صورت گرفت.

رئیس جمهور روسیه در این دیدار افزود: روابط بین دو کشور در حال تقویت و توسعه است.

وی عنوان کرد: روسیه با اطمینان خاطر اولین جایگاه را در تجارت تجاری قرقیزستان به خود اختصاص داده است که متأسفانه سال گذشته به دلیل همه گیری همکاری‌های تجاری تا حدودی افت کرد.

پوتین گفت: در سه ماهه اول سال جاری شاهد افزایش 6 درصدی تجارت با قرقیزستان هستیم، این روند خوبی است که ما باید از آن استفاده کنیم از جمله با استفاده از کمیسیون بین دولتی که در دو کشور فعال هستند.

رئیس جمهور روسیه افزود: ما همچنین برای مبارزه با همه گیری در حال کار هستیم. مسکو قرقیزستان را در این زمینه مورد حمایت قرار خواهد داد.

پوتین ادامه داد: روسیه از نزدیک و با نگرانی بسیار اوضاع را در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان مورد بررسی قرار می‌دهد.

رئیس جمهور روسیه افزود: مسکو این موضوع را درک می کند که قرقیزستان و تاجیکستان درصدد حل اختلافات مرزی هستند و من مطمئن هستم که می توان از این طریق به این هدف دست یافت.

وی ادامه داد: هر آنچه به ما بستگی دارد، ما برای حل مسائل حاد بین قرقیزستان و تاجیکستان انجام خواهیم داد.

پوتین ادامه داد: ما باید یک راه حل طولانی مدت برای مشکلات بین قرقیزستان و تاجیکستان پیدا کنیم که منافع هر دو طرف را تأمین کند.

در پایان رئیس جمهور قرقیزستان از همتای روسی خود  برای حمایت بی بدیل از زمان ابتلا به بیماری همه گیر ویروس کرونا تشکر ویژه کرد.

در ادامه طرفین آمادگی خود را برای ادامه گفتگوی مثمرثمر در مورد کلیه موضوعات دستور کار مشترک اعلام کردند.

در این سفر «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه، «داستان دوشکیف»  رئیس بخش سیاست خارجی ریاست جمهوری، «گلناره کلارا سامات» سفیر قرقیزستان در فدراسیون روسیه جباراف را همراهی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول