اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

کم‍پین مردم برای نجات «گاوخونی»؛ بخش بزرگی از تالاب خشک شده/ ریزگردهای تالاب می‌تواند تهران را تهدید کند

یک فعال محیط زیست گفت: تالاب گاوخونی با شرایط این منطقه توانسته میکرو اقلیمی ایجاد کند اما با نابودی آن و ایجاد ریزگردهای سمی ایجاد می شود تا تهران را در برمی گیرد.

کم‍پین مردم برای نجات «گاوخونی»؛ بخش بزرگی از تالاب خشک شده/ ریزگردهای تالاب  می‌تواند تهران را تهدید کند

به گزارش خبرگزاری فارس، تالاب بین‌المللی گاوخونی در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق استان اصفهان و در پایین‌ترین بخش رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته است و از این رودخانه تغذیه می‌کند. اما مدتی است با مشکلات کم آبی و خشکی دست و پنجه نرم می‌کند که به تعبیر فعالان محیط زیست این تالاب به مرگ زودرس نزدیکتر شده است.این تالاب به حیث ارزش گذاری جز زیباترین تالاب‌های کشور است و در گذشته در کنوانیسیون رامسر به ثبت رسیده که امروز یکی از ۲۲ تالاب بین‌المللی کشور در دنیا است.

گاو خونی به عنوان یکی از مهترین تالاب‌های کشور، مدتی است که دچار خشکسالی شده و قطعاً مشکل این چنینی می‌تواند شهرهای مرکزی و حتی تهران را تحت تأثیر ریزگردهای خود قرار دهد.

اخیراً برخی از فعالان محیط زیست با ثبت یک پویش در فارس من با ابراز نگرانی از وضعیت محیط زیستی تالاب گاو خونی، خواستار نگاه جدی به این تالاب بین اللملی و مقابله با خشکی آن شدند.

کاهش چشمگیر میزان آبزیان تالاب گاو خونی در سال‌های گذشته

در همین رابطه، سردبیر فارس من در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: اکنون ورودی آب تالاب از زاینده‌رود به صفر رسیده است، البته مقداری آب بارش، زهکشی و فاضلاب داریم اما اینگونه آب‌ها نه تنها به درد تالاب نمی‌خورند بلکه موجب از بین رفتن تالاب نیز می شوند و به شدت محیط زیست را تحت تاثیر خود قرارمی‌دهند. بنده می‌توانم به طور قاطع بیان کنم که در گذشته بسیاری از آبزیان در باتلاق رشد می‌کردند اما متاسفانه این آمار اکنون به صفر رسیده است و همچنین مهاجرت پرنده‌های مهاجر نیز به کمترین تعداد خود رسیده است.

این مخاطب فارس من اضافه کرد: این اتفاق آب وهوای منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است، در این منطقه دما در تابستان به شدت افزایش پیدا می‌کند و به دلیل پایین بودن رطوبت منطقه بارندگی بسیار کم شده است. در گذشته به علت وجود آب در تالاب رطوبت بالا می‌رفت و در نتیجه بارندگی بسیار بود.

 

بخش بزرگی از تالاب گاو خونی خشک شده است

وی افزود: در حال حاضر بخش بزرگی از تالاب خشک شده است و همین موضوع موجب پیدایش ریزگردها در این منطقه شده است.

در همین رابطه یکی دیگر از حامیان این پویش که فعال محیط زیست است با فارس گفت‌وگویی داشت، خلیلی در این باره اظهار کرد: تالاب گاو خونی در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شد. این معاهده ی بین المللی بین چندین کشور در هتل رامسر برقرار شد.

وی ادامه داد : در سال ۱۳۴۹ کشورهایی که تالاب‌های خاص زیست محیطی و تنوع زیستی دارند به نوعی کشورهای عضو این معاهده برحفظ آن متعهد شدند. ضمناً شهر رامسر به عنوان اولین شهری بود که این کنوانسیون به نام آن نام گذاری شد.

 

وضعیت تالاب گاو خونی، حادتر از گذشته

این کارشناس و فعال محیط زیست گفت: متأسفانه روز به روز وضعیت تالاب گاو خونی حادتر از قبل شد ، از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۷ وضعیت تالاب مطلوب بود اما متاسفانه آخرین آبی که وارد تالاب شد در سال ۱۳۸۵ بود.

حق آبه گاو خونی را نمی‌دهند

وی ادامه داد: تاکنون به هیچ وجه حق آبه زیست محیطی گاو خونی به طور کامل اعطا نشده است؛ حق آبه‌ای که تخمین زده شده ۱۷۶ میلیون متر مکعب در سال است که تا کنون حداکثر ۲۰ درصد از این حق آبه تحویل داده شده است و آن هم سیلابی بوده و نیاز کشاورزی نبوده است. به همین دلیل آب رسانی به مقاطع بالای تالاب بسیار سخت است.

وزارت نیرو باید این حق آبه از رودخانه زاینده رود را تأمین کند

خلیلی در پاسخ به پرسش تامین حق آبه تالاب از کجا خواهد بود، گفت : وزارت نیرو باید این حق آبه از رودخانه زاینده رود را تأمین کند که طبق مصوبه هیئت وزیران حق آبه زیست محیطی، بعد از آب شرب در اولویت قرار دارد، به طوری که حتی بر کشاورزی نیز مقدم است.

 

ریزگردهای تالاب گاو خونی می‌تواند تهران را هم تهدید کند

این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: بسته شدن سد زاینده رود، مانع ورود سیلاب‌ها به گاوخونی شد ؛ به همین دلیل روز به روز شرایط توسعه شهرها و صنعت، دخیل در مظلوم تر واقع شدن گاو خونی شدند و اکنون تالاب در وضعیت حادی به سر می برد و تهدیدی برای کشور است چرا که تالاب دارای موقعیتی خاص است و درمنطقه ای بیابانی در مرکز فلات ایران قرار دارد و بارندگی  در آن منطقه کم است.

وی افزود:  تالاب گاو خونی با شرایط این منطقه توانسته میکرو اقلیمی ایجاد کند اما با نابودی آن و ایجاد ریزگردهای سمی که به تبع آن ایجاد می شود تا تهران و شعاع ششصد کیلومتری اطراف را در برمی گیرد و می تواند این فرصت به تهدیدی زیست محیطی تبدیل شود.

خلیلی ادامه داد: به علت بحران آب در استان های اصفهان و چهار محال بختیاری و دعوای آبی که بین این دو استان، در دولت نهم و دهم، وزارت نیرو یک مصوبه ۹ ماده ای تعیین کرد که متأسفانه هیچ زمانی این مصوبه اجرا نشد.

 

فلامینگوها میهمان فاضلاب‌های یزد هستند

این فعال محیط زیست در پایان بیان کرد : تالاب گاو خونی امروز در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد، متأسفانه در سال‌های گذشته فلامینگوها و گونه‌های مختلف زیست محیطی به تالاب مهاجرت می‌کردند اما به علت وضعیت نابسامان تالاب، فلامینگوها به حوضچه فاضلاب یزد روی آورده اند و موجب نابودی کشاورزی شده است. در کل بحرانی اجتماعی در حال وقوع است و زمانی این مشکلات برطرف می شوند که حق آبه تالاب ها محقق شود چرا که به علت کارکردهای ویژه تالاب‌ها ارزش آنها خیلی بیشتر از اکوسیستم جنگل‌ها قیمت گذاری شده است و فقط همت مسئولین را می‌طلبد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول