اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رؤسای جمهور قزاقستان و ارمنستان؛ توسعه روابط در دستور کار

رؤسای جمهور قزاقستان و ارمنستان با یکدیگر دیدار و مسائل مربوط به توسعه روابط بین دو کشور را بررسی کردند.

دیدار رؤسای جمهور قزاقستان و ارمنستان؛ توسعه روابط در دستور کار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «آرمن سرگسیان» رئیس جمهور ارمنستان که در سفر کاری وارد قزاقستان شده با مقامات ارشد، از جمله «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور، دیدار و گفت و گو کرد.

در جریان این ملاقات مسائل مربوط به توسعه روابط دو کشور با تاکید بر تقویت گفتگوی سیاسی، روابط تجاری و اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سران دو کشور همچنین دورنمای تعامل در چارچوب اتحادیه اقتصادی اورآسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی و سایر ساختارهای چندجانبه را بررسی و در مورد مسائل دستورکار جهانی و بینالمللی تبادل نظر کردند.

تاکایف در سخنانی به اهمیت سفر سرگسیان از منظر ایجاد انگیزه بیشتر به همکاری  دوجانبه اشاره کرد و ارمنستان را کشور نزدیک برای قزاقستان عنوان کرد و گفت: تعامل بین کشورهای ما بر اساس سنت هایی است که به قرن ها قبل برمیگردد.

وی در ادامه با اشاره به علاقه دو کشور برای پر کردن همکاری دو کشور با محتوای جدید گفت: دولت ها و نهادهای مربوطه  قزاقستان و ارمنستان برای دستیابی به این هدف تلاش می کنند.

تاکایف در بخش دیگری نتایج سفر اخیر هیات دولت ارمنستان به قزاقستان را مثبت ارزیابی کرد و به فرصت های خوبی برای ایجاد همکاری در زمینه های مختلف اشاره کرد.

سرگسیان به نوبه خود از رئیس جمهور قزاقستان برای امکان بازدید از این کشور تشکر و اظهار داشت: سفر به این کشور برای وی، به معنی سفر به خانه خود نزد دوستان است.

وی با بیان این که روابط دو کشور از پتانسیل زیادی برای گسترش بیشتر برخوردار هستند، به  شرایط مساعدی که در زمینه های تجارت، آموزش، فناوری های جدید، فرآوری مواد غذایی فراهم می شوند، اشاره کرد و خواستار گسترده تر شدن آن، شد.

در دیدار رئیس جمهور ارمنستان با «نورسلطان نظربایف» اولین رئیس جمهور قزاقستان به سطح بالای همکاری بین دو کشور اشاره و در مورد مسائل مهم دستور کار منطقه ای تبادل نظر صورت گرفت.

نظربایف در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: هیچ مسئله حل نشده بین قزاقستان و ارمنستان وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اوضاع دشوار در ارمنستان ابراز اطمینان کرد توافق به دست آمده بین ارمنستان، آذربایجان و روسیه از 9 نوامبر سال 2020 میلادی امکان حل تمام موضوعات بحث برانگیز بین «ایروان» و «باکو» را فراهم می کند.

رئیس جمهور ارمنستان در چارچوب سفر کاری خود به قزاقستان همچنین با «نورلان نیگماتولین» رئیس مجلس این کشور دیدار و اولویت های اساسی همکاری بین «ایروان» و «نورسلطان» را بررسی کردند.

سرکسیان در سخنانی قزاقستان را شریک نزدیک کشورش در سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همچنین سایر سازمان های بین المللی عنوان و بر پتانسیل بزرگی برای تعامل بیشتر دو کشور، از جمله در سطح بین پارلمانی، تاکید کرد.

نیگماتولین ضمن صحبت در مورد روابط بین پارلمانی قزاقستان و ارمنستان به تعامل نزدیک نمایندگان پارلمان های دو کشور در بستر های مجمع بین پارلمانی جامعه همسود، مجمع  پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی و غیره اشاره کرد.

رئیس مجلس قزاقستان در بخش دیگری خواستار تشدید روابط با نمایندگان پارلمان ارمنستان در سطح کمیته ها و گروه های تخصصی همکاری به منظور تبادل تجربه در کار قانونگذاری و تقویت مشارکت بین دو کشور شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول