اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

دارالشهدای خراسان‌شمالی؛ روستایی با بیشترین شهید در کشور

روستای دارالشهدای مانه‌وسملقان در خراسان‌شمالی، به نسبت جمعیت بیشترین شهید را در کشور دارا است و به‌تنهایی یک‌ راهیان‌نور شرق کشور است که اگر مسئولان استانی و یا کشوری نیم‌نگاهی به آن بیندازند با کمترین اعتبار به محلی برای گردشگری معنوی برای مشتاقان تبدیل خواهد شد.

دارالشهدای خراسان‌شمالی؛ روستایی با بیشترین شهید در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مانه‌وسملقان، ممکن است هنر، استعداد، تولید و یا اشتغال، عامل اصلی شهرت یک شهرستان باشد و باعث پیشرفت آن شود اما شاید شهرستانی که شهرت آن به شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران است هنر مردانگی را به جامعه بیاموزد.

شهرستان مانه‌وسملقان که در دل آن روستایی به نام دارالشهدا وجود دارد، تعداد زیادی لاله‌های سرخ بوده، را تقدیم  انقلاب کرده است.

روستای دارالشهدا از شمال با شهر آشخانه از جنوب با شهر شوقان از شرق با گرمک و از غرب با روستای درکش همسایه است.

دارالشهدا، منطقه‌ای کوچک که در آن اعزام به جبهه‌های فراوانی برای جنگ داشته و هر خانه یک شهید یا جانباز دارد.

جایی که بیشترین آمار شهدا را نسبت به وسعت خودش در کشور دارد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه‌وسملقان و در دل کوه که ۶ برابر میانگین کشوری، یعنی این روستا رتبه اول تعداد شهدا را در جمهوری اسلامی ایران به نسبت جمعیت کسب کرده است.

پس از سفر پربرکت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۱ به خراسان‌شمالی و پس از دیدار نماینده ویژه رهبری از آن به‌عنوان روستای دارنده بیشترین شهید شناخته‌شده و نام آن از چخماقلو به «دارالشهدا» تغییر یافت.

طبق سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۲۴۴نفر (۳۶۶خانوار) بوده و در دوران دفاع مقدس با داشتن هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت ۳۳شهید، ۲۵جانباز، ۲ آزاده، ۱۵۰ ایثارگر داشته و به تعبیر دیگر ازهر۳۶ نفر یک نفر درراه انقلاب و میهن شهید شده است.

بزرگان هر خطه را بشناسیم

این روستا زادگاه عالم ربانی شیخ حسن داوری هم‌درسِ مقام معظم رهبری در حوزه علمیه مشهد به شمار می‌رود.

در مهر سال ۱۳۹۱ در سفر پربرکت مقام معظم رهبری به خراسان‌شمالی،حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌عنوان نماینده ویژه معظم له از این  روستای شهیدپرور بازدید کرد.

وی در این سفر عنوان کرد که این روستا در مقایسه با میانگین کل کشور که ازهر۲۴۰ نفر تقریباً یک نفر به شهادت رسیده است ۶ برابر میانگین کشوری شهید تقدیم کرده است.

امکانات روستا، درخور خانواده شهدا نیست

بعد از جنگ تحمیلی این روستا ازنظر گاز، آب، برق، تلفن محروم بوده است. ازآنجایی‌که اهالی این روستا زندگی سختی را داشتند مهاجرت از این روستا به شهر آشخانه و روستاهای اطراف انجام می‌شد.

آرام‌آرام صدای پیشرفت و صدای پای بازدیدهای مسئولین شنیده شد تا این‌که در سال ۱۳۷۸برق، در سال۱۳۸۲تلفن، لوله‌کشی آب در سال۱۳۸۵ و بعدازآن امکاناتی دیگر مانند مدرسه تازه‌ساز مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه ،پست‌بانک ،خانه بهداشت،حمام عمومی،گلزار شهدا، خانه عالم، نانوایی ، آسفالت جاده و... در این روستا فراهم شد و شرایط زندگی را مطلوب ساخت.

اما بازهم اخیراً در فضای مجازی از اوضاع نا به سامان خدمات‌دهی به این منطقه دیده‌شده است؛ هرچند ممکن است روستاهای دیگری نیز از امکانات محروم باشند اما شأن روستایی که بیشتر آن را خانواده شهدا تشکیل داده فراتر از این حرف‌ها است.

از جاذبه‌ی گردشگری دارالشهدا غفلت شده است

اهالی این روستا شغل کشاورزی و بیشتر به دلیل کوهستانی بودن این روستا و نزدیک به کوه و سرسبزی به دامداری مشغول هستند.

روستای دارالشهدا در حاشیه جاده آسیایی و در کوهپایه‌های رشته‌کوه آلاداغ واقع‌شده با توجه به موقعیت کوهستانی این روستا دارای جاذبه گردشگری فراوانی است.

"سرچاویان" محلی در کوه‌های روبه روی روستای دارالشهدا که مردم این روستا همه‌ساله ۱۳ فروردین‌ماه به آنجا رفته و حتی مردم روستاهای اطراف نیز در این روزبه کوه‌ها و چشمه‌های زیبای این منطقه می‌روند و طبیعت خود را سپری می‌کنند.

در این روز در روستای دارالشهدا مراسم کشتی باچوخه با شرکت جوانان و پهلوانان این روستا و روستاهای مجاور برگزارمی شود.

دیگر جاذبه این روستا چشمه‌های فصلی آن است که در بهار به‌صورت فواره‌ای از زمین می‌جوشد و آب فراوانی به جریان می‌افتد.

یخچال طبیعی از دیگر جاذبه گردشگری زیبا و طبیعی این روستا است که در حدفاصل روستای دارالشهدا و شهر شوقان واقع‌شده است حتی درایام گرم تابستان نیز یخ است.

(کورکن) یکی دیگر از مکان‌های این روستا است که در حدفاصل دارالشهدا و روستای هاور واقع‌شده و ازآنجا می‌توان  روستای هاور و مناطق اطراف را تماشا کرد.

شیفتگان توسعه، دارالشهدا را توسعه دهند

وقتی منطقه‌ای این‌چنین از جوانب مختلف دارای ابعاد سیاحتی، مذهبی بوده و هم زیبایی طبیعت علاوه بر فضای معنوی در آن وجود دارد چرا باید تا این حد گمنام و مهجور باشد؟

نبود یک برنامه مدون برای معرفی شهدای این روستا نیز از کم‌کاری‌هایی است که متولیان فرهنگی مذهبی استان باید پاسخگو باشند.

روستای دارالشهدا به‌تنهایی راهیان نور شرق کشور است و با برنامه‌های معنوی ازجمله روایت گری دائمی  و ایجاد حسینیه بزرگ شهدایی می‌تواند عاشقان شهدا را به این خطه کشانده و روح ناامید این روزهای شهر را دوباره با معنویت جاری خود زنده کند.

دریغا که همین قلیل شناخت نیز از برکت تذکر مقام معظم رهبری حاصل‌شده و امید است که با شکل‌گیری دولت جوان حزب‌اللهی این مهم نیز صورت بگیرد.

انتهای پیام/ظ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول