اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

سلامت جامعه در گرو سلامت مدیران دستگاه‌های اجرایی است

یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه گشت ارشاد برای مدیران لازم و ضرورتی انکاناپذیر و خواسته قلبی مردم است، چون سلامت جامعه در گرو سلامت مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی است، گفت: در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری به‌جای ضرورت گشت ارشاد برای مردم، به حق گشت ارشاد برای مدیران به عنوان یک حلقه گمشده در دولت حاکم مطرح می‌شود که باید در دولت آینده در دستور کار دولت باشد و اجرایی شود.

سلامت جامعه در گرو سلامت مدیران دستگاه‌های اجرایی است

بهزاد پورمحمد استاد دانشگاه و فعال اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مناظره روز گذشته  کاندیداهای ریاست جمهوری و مطرح شدن گشت ارشاد برای مدیران دولتی از سوی آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: بلوغ اجتماعی مردم به حدی رسیده است که شکر خدا خودشان چه در فضای مجازی و چه در ملا عام به‌جای ضابطان قضایی، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج، در ناهنجاری‌های اجتماعی بهترین نیروهای گشت ارشاد هستند، نه دولتی بلکه گشت ارشاد مردمی. 

وی گفت: حال از سوی دیگر دولتی که خود باید مدیرانش به بلوغ کامل رسیده باشند برخی از آنها چه از منظر اجتماعی و چه از نظر اقتصادی طی سال‌های اخیر آنقدر به بیراهه رفتند و باعث تضعیف آبروی جایگاه مدیریت شده‌اند که در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری به‌جای ضرورت گشت ارشاد برای مردم، به حق گشت ارشاد برای مدیران به عنوان یک حلقه گمشده در دولت حاکم مطرح می‌شود که باید در دولت آینده در دستور کار دولت باشد و اجرایی شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بله واقعا همین‌طور هست در دولتی که نظارت بر مدیران تقویت شود و گشت‌های ارشاد برای رصد دائم عملکرد مدیران راه‌اندازی شود، این مسئله نه آبرو خواهد برد و نه بیت‌المال و سرمایه مردم به تاراج خواهد رفت.

وی خاطر نشان کرد: طی سال‌های اخیر اگر لیستی از رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی کشور تهیه شود، خواهیم دید یا این افراد از مدیران ارشد دولتی و بستگان آنها بوده و یا اینکه به نحوی یک یا چند مدیر دولتی در ایجاد رانت یا فساد تسهیل‌گر بوده یا در آن مشارکت داشته‌اند.

 پورمحمد افزود: پس گشت ارشاد برای مدیران لازم و ضرورتی انکارناپذیر و خواسته قلبی مردم است، چون سلامت جامعه در گرو سلامت مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی است، متاسفانه رانت و فساد طی سال‌های اخیر در برخی دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی، چه در سطوح مدیریتی و چه در بین کارکنان برخی ادارات چنان رخنه کرده که باعث کندی یا توقف امور مردم شده است.

وی یادآور شد: بهتر بگوییم انجام کار در برخی ادارات منوط به پرداخت رشوه و زیرمیزی‌های شده که برخی از آن‌ها رنگ و لعاب هدیه به خود گرفته هست، هدیه‌هایی به اندازه یک ماشین چند صد میلیونی و یا آپارتمان‌ها و واحدهای مسکونی و تجاری، یا سهام کارخانجات و واحدهای تولیدی که برخی از این رشوه ها طی سال‌های بعد نمود خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: نمونه بارز آن را می‌توان به مواردی که طی سال‌های اخیر توسط سربازان گمنام امام زمان، اطلاعات سپاه، دستگاه قضایی برای آن‌ها پرونده تشکیل شده و یا منجر به صدور رأی شده و بسیاری از مدیران را روانه زندان کرده است که مردم عزیز تنها بخش کوچکی از آن را مطلع شده یا در رسانه صدا و سیما دیده‌اند.

پورمحمد اظهار کرد: گشت ارشاد همانگونه که از نامش پیدا است جنبه بازدارندگی داشته و جنبه پیشگیرانه، یعنی باید قبل وقوع جرم افراد هدایت شده تا جرم واقع نشود تا باعث بی‌آبرویی اجتماعی و یا حیف و میل بیت‌المال و دارایی‌های مردم شود.

وی خاطر نشان کرد: ضرورت گشت ارشاد مدیران نیز بر کسی پوشیده نیست و در واقع یک مطالبه اجتماعی از سوی مردم است، زیرا اگر مدیران فاسد، یا دارای زمینه‌های فساد به طور مرتب رصد شوند و گشت‌های ارشاد بر حوزه مدیریتی کشور حاکم باشد، قطعا جامعه سالم‌تر خواهد بود، چون اگر فساد در دولت، مدیران و کارکنان دولتی شیوع پیدا کند، بی‌شک شیوع آن در جامعه آسان خواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: لذا برای سلامت بیشتر جامعه اسلامی، سلامت دولت، مدیران و کارکنان دولتی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر بوده و لازمه آن انجام رصد و نظارت بیشتر بدنه دولت و انجام اقدامات پیشگیرانه بیشتری در ساختار اجرایی کشور از طرق مختلف از جمله راه‌اندازی گشت ارشاد برای مدیران است؛ زیرا اگر مدیری سالم، امین و پاکدست باشد، قطعا عوامل و بدنه مدیریتی حوزه کاری آن مدیر به خود جرأت خطاهای عمدی یا سهوی را نخواهند داد.

وی با بیان اینکه این همان انتظاری است که سال‌هاست جامعه ما از بدنه دولت دارد، افزود: البته باید این نکته را هم ذکر کنیم که گشت ارشاد مدیران برای مدیرانی که دارای زمینه فساد هستند خواهد بود و چه بسا مدیرانی که در همین جامعه ما خاصانه در حال خدمت به مردم هستند.

پورمحمد در پایان خاطر نشان کرد: چه بسا مدیران و کارمندانی که به‌خاطر تعهد و ایمانشان، خود را از بدنه مردم دانسته و خالصانه خدمتگذار همین ملت و کشور عزیزشان ایران می‌دانند و زندگی شرافت‌مندانه را بر رانت و فساد و زندگی‌های لاکچری ترجیح داده‌اند و در جامعه و بین مردم جایگاه ویژه‌ای داشته و محبوب همه هستند، حتی اگر تعداد آنها کم باشد ولی این افراد الگوی واقعی جامعه اسلامی هستند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول