اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

مردم مالک اصلی کشور هستند/ با حضور حدأکثری امنیت جامعه را ایجاد کنیم

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اصفهان گفت: راهکار درست این است که کسی را نتخاب کنیم که به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشته باشد، بر خرد و هوش جمعی مردم تکیه کند، به دشمن بیرونی اعتماد نکند، اعتماد به نفس و خوداتکایی به ملت را تشویق کند و مهم این است که کسی را انتخاب کنیم که به مردم تفهیم کند شما صاحب و مالک کشور هستید.

مردم مالک اصلی کشور هستند/ با حضور حدأکثری امنیت جامعه را ایجاد کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تنها چند ساعت تا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که مهم‌ترین رخداد سیاسی سال۱۴۰۰ است باقی مانده است.

در این بستر، مردم باید در ۲۸ خرداد گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند و رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند هرچند که دشمنان خارجی و جریان فتنه و انحراف داخلی سعی در ناامید کردن و کم کردن مشارکت مردم دارند اما آنچه افق بهتر و آینده‌ای روشن‌تر را پیش روی مردم ایران باز می‌کند مشارکت حداکثری در کنار انتخاب گزینه‌ای کارآمد، بابرنامه و دارای روحیه‌ای شجاع و انقلابی است.

در این رابطه به گفت‌وگو با احمد آذین، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اصفهان نشستیم تا دغدغه‌های ایشان را در رابطه با فرد اصلح در تراز ریاست‌جمهوری و افق پیشروی دولت آینده جویا شویم.  

فارس: پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی و همچنین با ورود به گام دوم انقلاب اسلامی، ویژگی‌های رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی در این مقطع چه باید باشد؟

احمد آذین: در انتخاب رئیس جمهور باید یک انقلابی تراز در این مسیر را انتخاب کنیم؛ انقلابی  مبنایی است که در مجموعه فکری مقام معظم رهبری است، یعنی مشی عاقلانه و تعبیری که ایشان در بیانیه گام دوم خودشان دارند و انقلاب و انقلابی‌گری را تبیین کردند.

مردم جامعه علیرغم گذشت ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی و بیش از ۴۰ انتخابات در شرایط حساس و سرنوشت‌ساز اراده جامعه خودشان که نمادی از مردم سالاری است را چه در انتخابات چه در غیر از انتخابات به منصه ظهور رساندند؛ اراده جمعی خودشان مثل حادثه بزرگ انقلاب اسلامی که زبان‌زد هست و می‌بینیم در هیچ انقلابی این اراده جمعی که مبتنی بر دین و مبانی شرعی باشد وجود ندارد و حادثه‌ای است که همه صاحب‌نظران را دچار بهت و حیرت کرده است.

مردم را چه در سرنگونی نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، چه در جنگ تحمیلی، چه در حفظ تمامیت ارضی و چه در عرصه‌هایی مثل انتخابات در صحنه دیده‌ایم و این قدرت جمعی خودش را در قالب مردم‌سالاری دینی به نمایش گذاشته‌ است.

در حال حاضر نیز به هر تقدیر علیرغم تمام مسائلی که وجود دارد و اینکه دشمنان خارجی و دوستان داخلی آن‌ها که در این بحث می‌دمند که رأی دادن چه فایده ای دارد و نباید رأی داد و مشارکت را بالا برد، نباید رأی داد تا دولت تنبیه شود، ولی با این وجود مردم هوشیارانه و عاقلانه خوب خواهند درخشید و با حضور حداکثری و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نمایشی از مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی ایران را خواهند داشت.

نشانه‌های مقبولیت و مظلومیت این مردم که در صحنه‌های مختلف حضور پیدا کردند این است که دشمن در داخل و خارج مدام آن‌ها را می‌زند و این نشان از ترسی است که دشمن از حضور مردم دارد.

مردم باید با تصمیمی عاقلانه رئیس جمهوری را انتخاب کنند که در تراز انقلاب اسلامی، مبتنی بر مکتب امام و منظومه فکر رهبر معظم انقلاب باشد و بتواند امنیت که بزرگ‌ترین دستاورد بعد از انقلاب است را تقویت کند و همچنین بتواند از دخالت بیگانگان پیشگیری کند و به شکل‌گیری نهادهای قوی و کار و کارساز در جامعه مبادرت بورزد و تولید و رشد اقتصادی را به ارمغان بیاورد؛  یعنی دقیقاً مواردی که در وضعیت فعلی مردم از آن شاکی هستند و این شکایت ناشی از نابلدی و ناکارآمدی برخی از مسؤولانی است که در رأس امور قرار دارد.

مردم مالک اصلی کشور هستند

فارس: در دولت یازدهم و دوازدهم چقدر از اهدافی که برای جمهوری اسلامی در سطح کلان ترسیم کرده بودیم، فاصله گرفتیم؟

آذین: چه این دولت و چه دیگر دولت‌هایی که مبتنی بر انقلاب اسلامی و معیارهای امام و منظومه فکری مقام معظم رهبری و مکتب حاج قاسم سلیمانی عمل نکرده باشند، آسیب‌زا بوده‌اند و فرقی نمی‌کند چه دولتی باشد.

مهم این است که کشوری هستیم که برخلاف بسیاری از دیگر کشورها تراز و معیار داریم و دولت‌مردان باید رفتارها و کارهای خود را با آن معیار و میزان که مکتب حضرت امام و شریعت اسلامی است تراز کنند و دولت‌ها هر چه که به این ملاک‌ها نزدیک باشند آسیب‌هایشان به نظام اسلامی کم‌تر است و هرچه که دور باشند طبعاً آسیب‌زا خواهند بود.

کسانی باید در رأس قرار بگیرند که به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشته باشند؛ یکی از مظاهر عقلانیت حضرت امام و مقام معظم رهبری انتخابات بوده و هست.

این که انتخابات را با مسائلی به حاشیه بکشانند و دشمن داخلی و خارجی خوشحال شود طبعاً دور شدن از معیار مکتب امام است همچنین دولت‌هایی که نقطه اتکای آن‌ها داخل نباشد و اعتقادی به اعتماد به نفس و خوداتکایی در ملت را نداشته باشند، یا اعتماد به دشمن داشته باشند آسیب‌زا خواهند بود.

 دولت‌ها و مخصوصاً دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفتند که قصد دارند اقتصادهای لیبرالیستی و نئولیبرالیستی را تجربه کنند، مواردی که حتی در دنیای غرب هم منسوخ شده است؛ امروزه شاهدیم که فرانسیس فوکویاما از نظریه‌پردازان غرب کتابی به اسم «غرب و زوال سیاسی» می‌نویسد و اعلام می کند که تاریخ لیبرالیسم تمام شده است و این موضوع جای تأسف دارد که در حوزه اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی، دولتمردان و مسؤولان ما قصد دارند مبتنی بر لیبرالیسم و نئولیبرالیسم حرکت کنند و این موضوع آسیب‌زا است.

از سمت دیگر راهکار درست این است که کسی را نتخاب کنیم که به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشته باشد، بر خرد و هوش جمعی مردم تکیه کند، به دشمن بیرونی اعتماد نکند، اعتماد به نفس و خوداتکایی به ملت را تشویق کند و مهم این است که کسی را انتخاب کنیم که به مردم تفهیم کند شما صاحب و مالک کشور هستید.

نظام ارباب رعیتی در دولتی که نام بردید وجود داشت، منسوخ شده است؛ مردم مالک اصلی کشور هستند و این پیام مکتب امام و حاج قاسم سلیمانی است.

این موارد معیارهای انتخاب شایسته و اصلح است؛ مردم به کسی رأی دهند که خوداتکا باشد، به بیرون اتکا و اعتماد نکند و البته با خارج بر اساس مصلحت و عقل تعامل داشته باشد و همچنین طعم شیرین عدالت را به مردم بچشاند؛ کسی می تواند این کار را انجام دهد که در گذشته هم در عالم عمل چنین اقداماتی را انجام داده باشد؛ همچنین کسی باشد که طبق بیانیه گام دوم، اعتماد به جوانان و اعتقاد به مردم را تکیه‌گاه خود قرار دهد و به حال ضعیفان برسد و آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های دولت‌ها که در علوم سیاسی روی آن بحث می‌شود، قابلیت استخراجی دولت‌ها است؛ به این معنا که رئیس جمهور و تیم همراه باید توانایی استخراج داشته باشند یعنی ظرفیت‌های کشور را شناسایی کنند و به فعلیت در بیاورند.

از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های داخل کشور جوانان هستند که این فراموش شده است و این دولت و دولت‌های قبلی به آن لطمه زدند؛ بنابراین این منبع بسیار بزرگ را باید استخراج کرد و به کار گرفت، باید دولت انقلابی جوان سر کار بیاید که کارآمد و پیشران انقلاب اسلامی باشد.

در مکتب امام، مقام معظم رهبری و حاج قاسم سلیمانی محور اخلاق است

فارس: در دوران انتخابات‌ها، همیشه شاهد شکل‌گیری دو قطبی‌هایی هستیم؛ به نظر شما مقصود جریان‌هایی که این دو قطبی‌ها را ایجاد می‌کنند و به آن دامن می‌زنند چیست؟

آذین: بخشی از پاسخ در دل خود سؤال نهفته است؛ هدف اصلی، نفس آن‌ها است یعنی مبتنی بر مکتب امام و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب و عقلانیت نهفته در انقلاب اسلامی که پیشران اصلی در این عقلانیت، اخلاق است حرکت نمی‌کنند.

اخلاق وقتی جدای از سیاست برای غرب و سکولاریسم و سیاست است که محدود به حوزه‌های فردی است و آن را نسبی می‌بینند در حالی که در مکتب امام، مقام معظم رهبری و حاج قاسم سلیمانی اخلاق اصل و محور است بنابراین چون این افراد به اخلاق اعتقاد ندارند و معتقدند که نباید کار سیاسی و اقتصادی را به اخلاق گره زد، به همین دلیل به راحتی دست به این دو قطبی‌سازی‌ها می‌زنند که اساساً مبدأ غیراخلاقی دارند و در ذهن این افراد مسؤول و غیرمسؤول این قرار دارد که اخلاق در سیاست و اقتصاد جایی ندارد.

برای مثال وقتی اقتصاد منهای اخلاق وجود دارد، اقتصاد برای این افراد هدف می‌شود و سود، محور اصلی می‌شود؛ بنابراین دستیابی به سود را از هر روش مشروع و غیرمشروع توجیه می‌کنند و به همین دلیل این جنس بداخلاقی‌ها را انجام می‌دهند.

فارس: به نظر شما در سه مناظره‌ای که شاهد بودیم، چقدر به دغدغه مردم پرداخته شد و کاندیداها چه افقی از برنامه و عملکرد را به مردم ارائه دادند؟

آذین: خود مردم بهترین داور هستند؛ وقتی با مردم صحبت می‌کنیم می‌بینیم که برخی از مسائل ایراد می‌گرفتند؛ برای‌ مثال بعضی از نامزدها به سؤال اصلی نمی‌پرداختند و بیانیه می‌خواندند و به تعبیر خودشان انشا قرائت می‌کردند.

مردم می‌گفتند سؤال چیز دیگر است و پاسخ چیز دیگر که برای فرار از پاسخ به سؤال دست به تخریب و بداخلاقی می‌زدند که دیگر این امتحان خودش را پس داده است.

برد نهایی مناطره با کسی بود که اخلاق را رعایت کرد و به اصل تدین اعتقاد داشت؛ مردم دنبال تجلی مظهر عدالت هستند و عدالتی که مبتنی بر مکتب امام و منظومه فکری مقام معظم رهبری است و شاخص این عدالت تکیه بر ضعفا است.

آن‌ها می‌دانند که کدام دولت‌ها بر ضعفا تکیه کردند، دولت شهید رجایی را می‌شناسند، دولت رهبر معظم انقلاب را می‌شناسند و با دولت‌های بعد که تکیه‌شان بر طبقه ضعفا بوده است یا نه مقایسه می‌کنند و این محور است؛ پیام حضرت امام این بود که ما انقلاب می‌کنیم تا به کوخ‌نشین‌ها و ضعفا برسیم.

دومین شاخص عدالت مکتب حضرت امام و رهبر معظم انقلاب پرهیز مسؤولان از اشرافیت و مال ‌ندوزی است؛ اگر مردم در حرف این کاندیداها دقت می‌کردند، می‌فهمیدند که چه کسی پرهیز از اشرافیت می‌کند، کدام یکی از این‌ها اشرافیت دارند و کدام یک به این اشرافیت دامن زدند.

شاخص بعدی عدالت در مکتب امام و ارتباط نزدیک مسؤولان با مردم است؛ مردم می‌دانند که کدام یک از دولت‌ها با مردم فاصله انداخته‌اند و خودشان را ارباب مردم فرض می‌کنند و با بقیه مثل رعیت رفتار می‌کنند و چون مردم این‌ افراد را می‌شناسند و از مناظرات هم فهمیدند که چه کسانی مسبب وضعیت فعلی هستند و این هم ناشی از نابلدی و ناکارآمدی مسؤولان است.

مردم متوجه می‌شوند کدام شخص به سؤالات پاسخ داد و بداخلاقی نمی‌کرد و هم در مناظرات و در عمل هم نشان داده است که دغدغه مردم را دارد و مردم چون به این تشخیص رسیده‌اند دست به انتخاب خوب می‌زنند تا فرصت و اقتدار جمهوری اسلامی را به رخ بکشد.

با حضور حدأکثری امنیت جامعه را ایجاد کنیم

فارس: در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمائید.

آذین: در پایان می‌خواهم این را عرض کنم که مردم عزیز ما باید بین حضور حداکثری و امنیت و سلامت در جامعه ارتباط برقرار کنند و شاخص دیگری را در نظر نگیرند؛ امنیت در حوزه روابط بین‌الملل و علوم سیاسی از شاه‌کلیدها و پیشران‌ها در حوزه‌های مختلف است.

می‌خواهم بگویم که هرچه میزان حضور حداکثری بالاتر برود به همان میزان امنیت ما از قوت بیش‌تری برخوردار است و دشمن چشم طمع کمتری به خاک ایران خواهد داشت اما اگر حضور آن‌طوری که باید باشد، نباشد، امنیت‌مان دچار مخاطره می‌شود و باید برای امنیت شهدای بیش‌تری بدهیم و تمامیت ارضی ما مورد طمع قرار می‌گیرد.

 در نهایت اگر حضور حداکثری نباشد، انتخاب اصلح صورت نگیرد و  یک دولت جهادی پاسخگوی دغدغه‌های مردم و مستضعف‌گرا انتخاب نشود، طبعاً فشارها از خارج بر ما بیش‌تر خواهد شد.

/انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ح۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول