اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

میهمان انتخاباتی المیادین؛ پیام مشارکت مردم، حل مشکلات داخل بدون دخالت بیگانگان است

یک عضو شورای شهر تهران با حضور در استودیو انتخاباتی شبکه لبنانی المیادین، تأکید کرد که پیام مشارکت در انتخابات این است که مردم ایران مشکلات داخلی را بدون دخالت بیگانه میخواهند حل کنند.

میهمان انتخاباتی المیادین؛ پیام مشارکت مردم، حل مشکلات داخل بدون دخالت بیگانگان است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین امروز پنجشنبه در چارچوب پخش‌ ویژه‌برنامه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ایران، میزبان «حجت نظری» عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب بود. 

نظری در پاسخ به این سوال که انتخابات چطور خواهد بود و آیا اصلاح‌طلبان توانستند جامعه طرفدار خود را متقاعد کنند که در انتخابات به شکل گسترده مشارکت کنند، گفت، بعد آنکه ترکیب نامزدها مشخص شد و رقابت انتخاباتی آغاز شد، بخشی از مردم نامزدهای مد نظر خود را در میان این هفت نفر نیافتند.

مجری المیادین از وضعیت جامعه هوادار اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات پرسید و او گفت، جبهه اصلاح‌طلبان و ائتلاف اصلاح‌طلبان انتخاباتی درونی برگزار کرد و هیچ یک از دو نامزد رأی لازم را کسب نکردند... از زمان حذف نامزدان اصلاح‌طلبان، این جبهه در مقابل وضعیتی سخت قرار گرفت و ناچار شد از نزدیک‌ترین نامزد به اصلاح‌طلبان حمایت کند... بحث‌های درونی زیادی شد اما حتی بعد از انصراف محسن مهرعلیزاده روی عبدالناصر همتی هم اجماع صورت نگرفت... تا ساعات منتهی به انتخابات و حتی فردا هم منتظریم تا اصلاح‌طلبان بیشتری مجاب شوند که به آقای همتی رأی بدهند و کسانی که قصد مشارکت ندارند، تصمیم بگیرند که پای صندوق حاضر شوند و اگر مشارکت بیشتر شود، احتمالا انتخابات به دور دوم خواهد رفت. 

 

مجری المیادین پرسید، چطور وقتی رسما از همتی حمایت نمی‌شود چطور از مردم می‌خواهید که به همتی رأی بدهند. نه خاتمی، نه حسن خمینی و نه دیگر سران اصلاح‌طلبی صراحتا از همتی حمایت [آشکار] نکردند. نظری گفت، ما معتقد به مشارکت حداکثری در انتخابات هستیم و نیازمند برخی اقدامات تدریجی هستیم. نمی‌شود یکباره به حمایت از همتی پرداخت و امتیازهای زیادی به او بدهیم. سران اصلاح‌طلب هم نمی‌توانند به صراحت از حمایت از همتی صحبت کنند... سوال بزرگ این است که اگر کسی [از اصلاحات] در انتخابات شرکت نکند، آیا انتخابات برگزار نمی‌شود؟ چرا می‌شود. اگه رأی ندهیم، رئیس جمهور انتخاب نمی‌شود؟ چرا می‌شود... ما باید ببینیم کدام نامزد برای اصلاحات بهتر است که الان آقای همتی بهتر از بقیه است.

المیادین از ابراهیم رئیسی و فعالیت‌های اخیر او از جمله دیدارش با سردبیران و مدیران چند روز اصلاحطلب صحبت کرد و پرسید آیا امکان همکاری اصلاح‌طلبان با او وجود دارد اگر رئیس جمهور شود و نظری گفت، من فکر می‌کنم جدای از گرایش‌های سیاسی، هر کسی در نتیجه انتخابات رئیس جمهور شود، همه باید با هم همکاری و برای عزت ایران تلاش کنند و ما هم تا حد توان از برنامه‌های رئیس جمهور حمایت کنیم. اما رویکرد آقای رئیسی در خصوص آزادی‌های اجتماعی شاید با دیدگاه اصلاح طلبان مطابقت نداشته باشد هر چند که برخی سیاسیون اصلاح‌طلب می‌خواهند به شکل مستقل با آقای رئیسی همکاری کنند. به هر حال فکر نمی‌کنم با توجه به سابقه کاری آقای رئیسی این امید باشد که ایشان از اصلاح‌طلبان در دولت [احتمالی] خود استفاده کند. 

 

مجری المیادین پرسید اگر آقای رئیسی دست همکاری دراز کند، آیا اصلاح‌طلبان با او همکاری می‌کنند یا این سبب چنددستگی می‌شود و همچنین آقای رئیسی گفته که در دولتش از هر کسی شایسته باشد استفاده خواهد کرد و نظری گفت، هر دستی که به سمت ما برای تعالی و پیشرفت ایران دراز شود، ما آن را به گرمی می‌فشاریم... اما با توجه به تجربیات ما از انتخابات‌های گذشته فکر می‌کنم آنچه در تبلیغات انتخاباتی گفته می‌شود در عمل اجرایی نمی‌شود و دولت آقای رئیسی هم از آنچه گفته متفاوت خواهد بود. این وعده‌ها داده می‌شود ولی من شخصا بعید می‌دانم.

نظری در پاسخ به این سوال که خارجی‌ها به انتخابات ایران چطور نگاه می‌کنند مثلا توماس فریدمن تحلیلگر آمریکایی که سال‌ها در منطقه حضور داشته در نیویورک‌تایمز نوشته، نمی‌توان ایران را اشغال کرد و با نیروی بیرونی نظامش را تغییر داد. او گفته که سیاست فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران اعمال کرد، شکست خورده است. این حرف‌ها از یک تحلیلگر آمریکایی به چه معناست؟. نظری گفت، من در بخش قبلی صحبتم گفتم که اگر دستی به سوی اصلاح‌طلبان دراز شود، آنان آن را به گرمی می‌فشارند. این رویکرد همه مردم ایران است. مردم ایران همه خواستار حفظ منافع کشور و حمایت از آن هستند. مردم برای حفظ خاک کشور همه چیزشان را داده‌اند... با مشارکت در انتخابات نشان می‌دهیم که ما مشکلات داخلی خود را با یکدیگر و بدون دخالت بیگانه حل می‌کنیم. 

 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول