اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شیراز در یک قدمی نامزدی پایتخت کتاب جهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: با مسئول کمیته ملی یونسکو در ایران، رایزنی و برنامه‌ریزی کرده ایم تا بتوانیم شهر شیراز را به عنوان یکی از شهرهای نامزد پایتخت کتاب جهان آماده و معرفی کنیم.

شیراز در یک قدمی نامزدی پایتخت کتاب جهان

جلسه شورای برنامه‌ریزی پایتخت کتاب ایران با حضور شورای برنامه‌ریزی این برنامه، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعه از مسؤولان و فعالان فرهنگی این عرصه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی با اشاره به همه‌گیری بیماری کویید ۱۹ در سراسر کشور بیان داشت: علی‌رغم شیوع این بیماری، فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی این دفتر طی این همه‌گیری متوقف نشد و در سال گذشته تمامی جشنواره‌ها و برنامه‌های این دفتر با پوشش سراسری و استقبال بسیار خوبی برگزار شد و علاوه بر این برنامه‌ها که شامل جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی می‌شد، سه پویش ملی کتاب‌خوانی نیز برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها در این ایام برگزار شد.

ابراهیم حیدری گفت: هر ساله پایتخت کتاب ایران از سوی این دفتر و با همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف در اسفند ماه انتخاب و معرفی می‌شد که با توجه به گسترش و شیوع بیماری کویید ۱۹ و به جهت عملیاتی و پیاده‌سازی برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده شهر شیراز که ششمین پایتخت کتاب ایران بودند ۶ ماه به مدت‌ زمان پایتختی این شهر افزوده شد و تا شهریور ۱۴۰۰ به این شهر مهلت داده شد تا برنامه‌های خود را اجرایی و عملی سازد.

در ادامه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس به تشریح اقدامات صورت گرفته شهر شیراز در مدت‌زمان پایتختی این شهر پرداخت و گفت: در این مدت سعی کردیم برنامه‌هایی را که به دبیرخانه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب برای احراز پایتختی کتاب ایران اعلام کرده بودیم عملیاتی و اجرایی کنیم.

صابر سهرابی افزود: سعی کردیم با نهادها و دستگاه های دولتی و عمومی و تشکل های حوزه نشر تعامل بسیار خوبی برقرار کنیم و در این مسیر مجموعه ای از اقدامات و فعالیت هایی را در حوزه زیرساختی و رویداد های ترویج کتاب خوانی به سرانجام برسانیم و تعدادی از برنامه ها نیز در دست اجرا است، هر چند که شرایط کرونایی کشور به ویژه شهر شیراز در این راه تاثیرات منفی گذاشته است.

وی گفت: اداره کتابخانه‌های استان فارس بازوی توانا و اجرایی در این مسیر بودند و در بسیاری از برنامه‌ها در کنار ما بودند. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس افزودند عنوان پایتختی کتاب برای شیراز باعث شد که این عنوان تنها در شهر شیراز نماند و سایر شهرهای استان فارس نیز از این عنوان و برند نیز برخوردار شدند و سعی کردیم علاوه بر شیراز، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در سایر شهرستان‌های استان فارس نیز عملیاتی کنیم که یکی از آنان ساخت کتابخانه بزرگ و مرکزی شهر صدرا می‌باشد که بزرگ‌ترین کتاب‌خانه عمومی استان فارس است.

سهرابی اظهار داشت: با مسئول کمیته ملی یونسکو در ایران در حال رایزنی و برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم  شهر شیراز را به عنوان یکی از شهرهای نامزد پایتخت کتاب جهان آماده و معرفی کنیم.

در انتهای این مراسم گزارشی از اقدامات استان فارس در حیطه گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه ارائه شد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول