اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تو چون نون و قلم پیوند با مایسطرون/ روز قلم، در سایه‌سار موزه مطبوعات آذربایجان

روز قلم برای آنها که دل در گرو کلمات دارند، روزی است با عطر و بوی دانایی؛ فرصتی برای گرامیداشت اندیشه‌هایی است که می‌خواهند با ایجاد دنیایی پاک‌تر و شفاف‌تر به آرامش جهان کمک کنند و از این منظر، «نوشتن» اقدامی هم‌راستا و هم‌وزن با تلاش برای تحقق توسعه و نیل به تعالی محسوب می‌شود.

تو چون نون و قلم پیوند با مایسطرون/ روز قلم، در سایه‌سار موزه مطبوعات آذربایجان

خبرگزاری فارس - آذربایجان‌شرقی، فرینوش اکبرزاده: میانه‌ تیرماه آن زمان که جان بر سر تیری نشست تا میهن بماند، کلمه متولد شد و کلمه‌ها مسیری روشن ساختند تا دل هر چه تاریکی و تلخی است.

حالا در میان پیچیدگی مضاعفی که محدودیت‌های کرونایی به زندگی ما وارد کرده، قلم خسته اما ایستاده‌تر از همیشه، چشم به راه دنیایی است که مسیر دروازه‌اش از میان کلمات می‌گذرد.

در میان این تلاطم دنیای کلمات که به دنیای مجازی گرهی جدا نشدنی خورده، شهر تبریز به عنوان یکی از پیشگامان تولد و بالندگی گونه‌ای از اطلاع‌رسانی که امروزه آن را به عنوان «مطبوعات و رسانه‌های مکتوب» می‌شناسیم، همواره در صدد توسعه دامنه‌های آگاهی برای توسعه جامعه و پرورش نسلی فرهیخته بوده است. 

مطبوعات و رسانه‌های جدید با سابقه‌ای طولانی در شهر تبریز و استان آذربایجان‌شرقی امروز با چالش‌های مختلف حرفه‌ای و کارکردی روبه‌رو هستند؛ چالش‌هایی که محوریت آنها را گفتن و چگونه گفتن حقایق و واقعیت‌های جامعه تشکیل می‌دهد.

هدفی که با مفاهیم محتوایی «روز قلم» بسیار همخوانی دارد و از این رو می‌توان رسانه‌های شهر اولین‌های ایران را همپا و همراه اندیشه‌هایی در راستای تعالی جامعه انسانی از رهگذر دانایی دانست.

امروز روز قلم است، روزی که باید به احترام کلمه و نوشتن ایستاد و به کسانی که در این راه از هیچ تلاش و از خودگذشتگی فروگذار نمی‌کنند، احترام گذاشت؛ روزی که حرمت و احترام رسانه‌ها را نه فقط در گفتن که در چگونه گفتن معنا می‌کند و بیان صادقانه و آزادانه را به مثابه ارزشی والا مورد تاکید قرار می‌دهد.

شاید نقش رسانه‌ها در زمانه‌ای که دسترسی به اطلاعات بسیار ساده‌تر از قبل است، مانند گذشته‌های دور ارزیابی نشود اما بی‌شک تا وقتی صداقت و راستی و صحت ارزشی در جوامع داشته باشد، نقش رسانه‌ها به عنوان اطلاع‌رسانانی قابل استناد مهم و ارزشمند خواهد بود.

اطلاع‌رسانی، گفتن از بایدها و بیدار کردن روح عمومی جامعه برای حرکت به سمت افق‌های روشن‌تر شاید تنها وظیفه مطبوعات نباشد، اما بی‌شک بخشی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه را همین مسائل تشکیل می‌دهد و به همین علت تلاش امروز اهالی قلم شاید در نگاه اول مسیری سهل داشته باشد اما اهمیت ورود به دنیای دانایی و آگاهی در توسعه جوامع می‌تواند هرگونه ابهامی در این زمینه را مرتفع کند.

با در نظر گرفتن این اصل که بشر در زندگی خود همواره تحت تاثیر کلمات بوده و از طریق آن در مورد حضور و نقش خود در آینده تصمیم می‌گرفته و آگاهی و معرفت خود را افزایش می‌داده، ماهیت وجودی رسانه‌ها و به خصوص مطبوعات شکلی متفاوت به خود می‌گیرد، از این روست که مطبوعات از ارکان مهم توسعه به شمار می‌روند و می‌توانند حرکت چرخ‌های توسعه را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، شتاب بخشند و از طریق عرضه دانسته‌ها و دادن آگاهی به مردم و ترغیب و تشویق آنها، زمینه‌های مشارکت را در جامعه فراهم آورند.

اهمیت و نقش مطبوعات و دیگر رسانه‌ها در هدایت جامعه، کنترل و نظارت دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی همچنین استحکام پیوند مردم و دولت انکارناپذیر است، رونق بی‌سابقه مطبوعات و رسانه‌های دیجیتال به خصوص در عرصه کمی همچنین در بخش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اتفاق مهمی است که با هدایت در مسیر صحیح به موفقیت بزرگی در عرصه توسعه فرهنگی منجر خواهد شد.

در نگاه دیگر، مطبوعات و رسانه‌ها هم نقش آموزشی و هم نقش تبلیغی دارند. اما خواست عمومی جامعه از مطبوعات و رسانه‌های آزاد و مستقل این است که از وارد شدن به عرصه تبلیغات جهت‌دار قومی، گروهی و جناحی فاصله گرفته و به فکر توسعه جامعه و رفع مشکلات آن باشند؛ این امر ناقض بیان بی‌طرفانه دیدگاه‌‌ها و گرایش‌های گوناگون و کمک به طرح مشکلات برای حل و  فصل آنها نیست و کسی نیست که نقد و بررسی آگاهانه را جزو حقوق رسانه‌ها ارزیابی نکند.

برای نیل به این منظور دولت‌ها برای توسعه کشور و رفع مشکلات مختلف مردم، شایسته است از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در چارچوب‌های قانونی حمایت کنند و وضعیتی فراهم آورند که روزنامه‌نگاران و تشکل‌های صنفی آنها به شکلی موثر به آگاهی بخشی مبادرت ورزند. فراهم کردن مقدمات و امکانات آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس حرفه‌ای برای علاقه‌مندان این عرصه اقدام دیگری است که نهادهای متولی و به شکل مشخص دولت‌ها می‌توانند برای بهبود کارکردهای فضای رسانه‌ای انجام دهند.

روز قلم برای آنها که دل در گرو کلمات دارند، روزی است با عطر و بوی دانایی؛ فرصتی برای گرامیداشت اندیشه‌هایی است که می‌خواهند با ایجاد دنیایی پاک‌تر و شفاف‌تر به آرامش جهان کمک کنند و از این منظر، «نوشتن» اقدامی هم راستا و هم وزن با تلاش برای تحقق توسعه و نیل به تعالی محسوب می‌شود.

روز قلم امسال با آغاز به کار رسمی موزه مطبوعات آذربایجان در محل خانه تاریخی کلکته‌چی که خود آکنده است از رنگ و بوی کاغذ و قلم و کلمه برای دوستداران نوشتن و کلمه، حال و هوایی دیگری دارد، تلاش چندین ساله اهالی فرهنگ و رسانه شهر اولین‌های ایران زمین جوانه داد و این نهال ده ساله بالاخره در بستری از جنس تاریخ به بار نشست.

از روز قلم سال گذشته که با حضور اهالی رسانه، مدیرکل میراث فرهنگی استان و مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، زنده یاد محمد محمدپور، خانه تاریخی کلکته‌چی برای تجهیز در اختیار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان قرار گرفت، تا امسال که در میان تمام محدودیت‌های کرونایی و مشکلات محیرالقعول تهیه وسایل لازم برای آماده‌سازی و تجهیز این خانه زیبا، موزه مطبوعات آذربایجان زیبا و آراسته به جمع موزه‌های تبریز پیوست، راهی بود بس غریب که گفتن آن در این مقال نمی‌گنجد. 

با این وجود این مسیر طی شد تا امسال در روز قلم، درهای موزه مطبوعات آذربایجان که اکنون مزین به نمونه‌های ارجمندی از روزنامه‌های تاریخی شهر تبریز، نامه‌نگار‌ی‌های صورت گرفته با دفاتر جراید، قبض‌ها و اسناد رسانه‌ای همچنین دوربین‌های تاریخی و وسایل مرتبط با چاپ و نشر است به روی فرهنگ دوستان و پژوهشگران باز باشد؛ تا آجرچین کهنسال این بنای زیبا همچنان شاهد آمد و رفت اهالی فرهنگ و ادب و رسانه باشند و پنجره‌های موزه خاطره استمرار این فرهنگ‌سازی را در خاطر نگاه دارند.

اکنون موزه مطبوعات آذربایجان و سایه‌سار درختانش، خوش آمدگوی صادقی هستند که برای حرمت گزاردن به تلاشگران کلمه و دانایی، خود را در هیاتی دیگری آماده و مهیا نموده‌اند. درهای این خانه روشن باز و سرسرایش آکنده از عطر حضور همسفران کلمات...

انتهای پیام/60012/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول