اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

«سوگند» در تهران و دمشق؛ ویژه‌برنامه المیادین برای رؤسای جمهور ایران و سوریه

شبکه خبری المیادین لبنان در ادامه پوشش تحولات انتخابات ریاست جمهوری ویژه‌برنامه‌ای با نام «سوگند» تا ادای سوگند رؤسای جمهوری ایران و سوریه آغاز کرد.

«سوگند» در تهران و دمشق؛ ویژه‌برنامه المیادین برای رؤسای جمهور ایران و سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، از امروز چهاردهم تیرماه پوشش ویژه‌ای به نام «سوگند» (القَسَم) آغاز کرد. 

المیادین در این برنامه که مختص ایران و سوریه است، تحولات بعد از انتخابات ریاست جمهوری را تا روز ادای سوگند رئیس جمهور جدید تحت پوشش خود قرار می‌دهد. 

ویژه‌برنامه القسم در تهران و دمشق

«فتون عباسی» مجری المیادین در دمشق، میزبان «حیان سلمان» استاد دانشکده اقتصاد بود. المیادین در ابتدا از جدیدترین خبر داغ در سوریه و حمله راکتی به محل حضور نیروهای آمریکایی در شرق دیرالزور در نزدیکی حوزه نفتی «العمر» پرسید و سلمان گفت، ابتدا باید به جای نیروهای آمریکایی بگویم نیروهای اشغالگر آمریکایی چون طبق قوانین بین‌الملل آنها به طور غیرقانونی در خاک سوریه حضور دارند. 

سلمان افزود:‌ سوال این است، حالا که آمریکایی‌ها در سوریه حضور دارند چرا در منطقه «جزیره»؟ چون آنجا به طور کل منابع نفتی و گازی و به طور خاص، منابع نفتی سوریه است. 

 

وی با بیان اینکه تولید نفت سوریه در روزهای بحران به دو هزار بشکه کاهش یافت و در بهترین حالت الان چهار هزار بشکه است، گفت، کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند صرفاً سرقت نیست چون سرقت بدون اطلاع شماست و اما الان که با اطلاع این کار را می‌کنند کاری است که هیتلر کرد. آمریکا دارد با نان شب مردم بازی می‌کند. 

 

در تهران «عبدالرحمن عزالدین» مجری المیادین میزبان «مختار حداد» سردبیر روزنامه الوفاق (عربی) بود.  حداد در این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص دیدارهای روزهای اخیر سید ابراهیم رئیسی در فاصله یک ماه تا «ادای سوگند» ریاست جمهوری گفت،‌ آقای رئیسی سابقه خوبی از خود به جا گذاشت و کاری که کسی در دنیا انجام نمی‌دهد، شروع کرده و آن نظر گرفتن از نخبگان و مردم برای تشکیل دولت است. اون این کار را با راه‌اندازی سایتی به نام یاران رئیسی آغاز کرده و قرار است هر کس فرد شایسته‌ای را برای مسئولیتی می‌شناسد معرفی کند. همچنین آقای رئیسی در این مدت [از انتخابات تا امروز] با اقشار مختلف جامعه تماس برقرار کرده و حتی این تماس‌ها شامل رقبای سیاسی هم شده است... این اولین بار است که رئیس جمهوری آمده که قصد دارد دولتی با حضور فراگیر نیروها انجام دهد هر چند رئیس دولت اصلاحات یکی دو وزیر از جریان اصولگرایی استفاده کرد. 

 

مختار در پاسخ سوالی در خصوص روابط ایران با همسایگان بخصوص عربستان سعودی در آینده گفت،‌ الان گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور در جریان است و به نقاط مهمی هم دو طرف رسیده‌اند هر چند الان نمی‌شود به آن اشاره کرد چرا که دو طرف بر محرمانه ماندن جزئیات اصرار دارند و شاید زمانیکه اعلام شود برخی غافلگیر شوند. از طرف دیگر دولت رئیسی یکی از اولویت‌هایش توسعه روابط با همسایگان است. عربستان هم دریافته که دیگر نمی‌تواند مثل گذشته این جنگ ظالمانه را علیه یمن ادامه دهد.  

حداد در پاسخ سوالی دیگر درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای در وین نیز گفت،‌ به نظرم بزودی زود شاهد دور هفتم نخواهیم بود. اکنون توپ در زمین آمریکاست و آمریکاست که باید تصمیم نهایی خود را بگیرد چرا که ایران تصمیمش روشن است و قبلا اعلام کرده که همه تحریم‌ها باید برداشته شود و تضمینی داده شود که دولت آمریکا دوباره از توافق خارج نمی‌شود و تحریم‌ها را تحت عناوین دیگر بازنمی‌گرداند. اما متأسفانه دولت جو بایدن که ادعا می‌کرد میخواهد اشتباهات دولت قبل [دونالد ترامپ] را جبران کند، هنوز همان سیاست را دارد ادامه می‌دهد. دولت بایدن دنبال مرتبط کردن مسائل منطقه‌ای به مذاکرات هسته‌ای است و حتی زمانیکه نبرد سیف القدس در فلسطین در جریان بود آمریکا تلاش کرد این موضوع را نیز در مذاکرات مطرح کند اما ایران اعلام کرده که حاضر نیست درباره موضوعاتی غیر از هسته‌ای گفت‌وگویی کند.  

 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول