اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

همپیمانان قدس۵؛ همکاری رسانه‌ای اعضای محور مقاومت ضرورت نبرد امروز است

کارشناسان امور رسانه میهمانان پنجمین برنامه شبکه المیادین به مناسبت سالروز پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه، بر ضرورت تبادل تجربیات و هماهنگی اعضای محور مقاومت در نبرد رسانه‌ای تأکید کردند.

همپیمانان قدس۵؛ همکاری رسانه‌ای اعضای محور مقاومت ضرورت نبرد امروز است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در پنجمین روز از ویژه‌برنامه «همپیمانان قدس» (حلف القدس) به موضوع جنگ رسانه‌ای پرداخت. 

در این برنامه کارشناسان حوزه رسانه از چند کشور از جمله لبنان، فرانسه، فلسطین، ایران و عراق میهمان این شبکه بودند. 

 

ملیتا، جنوب لبنان؛ دشمن مشغول جنگ دروغ و تحریف است

«بیار ابی‌صعب» از مدیران روزنامه الاخبار لبنان، در این برنامه گفت، دشمن امروز با صرف میلیون‌ها دلار تلاش می‌کند حقیقت را جعل کند و آن را به مخاطب ارائه کند و متأسفانه تا الان هم در نبرد رسانه‌ای از ما موفق‌تر بوده است. دشمن از ۲۰۰۶ و امسال در نبرد سیف القدس (۲۰۲۱) فهمیده که ابزارهای نظامی‌اش روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و جنگی که آن را تشدید کرده جنگ نرم و رسانه‌ای است؛ جنگ دروغ، جنگ تحریف. لذا همه با در محور مقاومت باید سپاه مجهز به سلاح رسانه باشیم. در تمام مدتی که محور مقاومت در سال‌های گذشته تمرکز خود را روی جنگ نظامی گذاشت و تاریخ را به سوی خود کشید آمریکا با صرف میلیون‌ها دلار تلاش کرد که مغزها و اذهان نخبگان و دیگران را بخرد و در اختیار بگیرد. 

ابی‌صعب توضیح داد:‌ ما با دشمنی بسیار بزرگ که کارش تحریف و دروغ است روبه‌روییم. این دشمن امکانات زیاد دارد و قدرت بالایی در انتشار وسیع... شما ببینید رسانه‌ها نسبت به سالهای گذشته خیلی توسعه یافته‌اند. مثلا در سال ۲۰۰۰ که دشمن شکست خورد [و از جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد] تا این حد به میزان و عمق شکستش که بناچار و ناگهانی بود، توجه نداشت و رسانه‌های زیاد عربی این پیروزی را جشن گرفتند و زمانی که دشمن این پیروزی را تکذیب می‌کرد جشن‌ها آنقدر بزرگ و زیاد بود که نمی‌توانست تکذیب شود. حتی در پیروزی سال ۲۰۰۶ ما شاهد حمایت تلویزیون سعودی [ولو در ظاهر] بودیم. الان خود سید حسن نصرالله خودش قدرت رسانه‌ای بالایی است. اوست که پیام‌ها را در قالب جملاتی کوتاه بیان می‌کند و در اذهان رسوخ می‌کند و می‌نشیند. مثلا عبارت اسرائیل از تار عنکبوت ضعیف‌تر است که سید حسن مطرح کرد و آنگاه که گفت، ناوچه صهیونیستی را ببینید که چطور در آتش می‌سوزد و چند ثانیه بعد در آتش سوخت، قدرت بالایی دارد. لذا مقاومت راه‌های خود را ابداع می‌کند که می‌توان گفت آن را به شکل جهادی انجام می‌دهد. ما امروز برای مقابله رسانه‌ای با دشمن نیازمند ابزارها و رسانه‌ها و انتشار بیشتر هستیم. 

 

جانشین سردبیر روزنامه الاخبار لبنان در ادامه درباره وظیفه رسانه‌های مقاومت گفت، ما در محور مقاومت سال‌هاست که خلأی داریم نوعی عدم یکپارچگی و عدم وحدت در برنامه‌ریزی رسانه‌ای. ما می‌بینیم که مقاومت نظامی چطور طراحی می‌کند و می‌جنگد و پیروز می‌شود اما ما در عملیات رسانه‌ای اینطور نیستیم. ما در مقابل سم رسانه‌ای دشمن نیازمند پادزهر هستیم. ابتدا باید به هماهنگی برسیم. در کنار این ما نباید از نسل جدید غافل شویم که سازمان‌های غیرانتفاعی و خصوصی آنان را از ما می‌گیرند. همانطور که سید حسن گفت، رسانه‌های مقاومت از بخش بزرگی از مردم و حمایت انان برخوردارند و باید با متنوع کردن ادبیات و شیوه کار آگاهی آنان را افزایش داد. 

پاریس؛ رسانه‌های صهیونیستی بر خاورمیانه تسلط دارند

«ژروید اوکلمن» روزنامه‌نگار ایرلندی نیز در این برنامه به المیادین گفت، در غرب رسانه ابزاری برای پیش بردن برنامه‌هاست. در آمریکا شش شرکت وجود دارند که بیشتر رسانه‌ها را در اختیار خود دارند. این مشکل در اروپا هم هست. به این دلیل که صهیونیست‌ها بر بیشتر شرکت‌های رسانه‌ای سیطره دارند،‌ ما شاهدیم که پوشش رسانه‌ای در خاورمیانه بیشتر به سود اسرائیل است. این در نوع خود مشکل بزرگی است.  باید راه‌های جدیدی برای رسیدن به مردم پیدا کرد. فرصت برای موفقیت زیاد است چرا که غرب با بحران‌های متعددی در درون خود روبه‌روست. مشخصا من درباره اخبار دروغ و گمراه‌کننده حرف می‌زنم که اعتماد [عمومی] را متزلزل کرده است. مثلا شما ببینید رسانه‌های حامی رئیس جمهور قبلی آمریکا دونالد ترامپ مدام از دروغ گفتن رسانه‌های دیگر مثل نیویورک تایمز و سی.ان.ان حرف می‌زنند. رسانه‌ها در آمریکا مورد حمایت جنبش صهیونیسم است و به همین دلیل الان جایگزین بزرگی برای ما وجود ندارد. ما برای رسوا کردن این دروغ‌ها نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر در خصوص رسانه و اخبار دروغ و راه‌های جایگزین هستیم. شما ببیند تا در خاورمیانه اتفاقی می‌افتد رسانه‌های غربی شما را افراطی، تروریست و این چیزها می‌نامند اما باید تصاویر کلیشه‌ای شکسته شود تا حقایق بیشتر آشکار شود. به دلیل سیطره رسانه‌های صهیونیستی بر منطقه حقیقت آنطور که باید به مردم غرب نمی‌رسد. رسانه‌های لیبرال چپ و راست تلاش می‌کنند از افراد محافظه‌کار یا حتی متدینین چه در میان مسیحیان چه در میان مسلمانان، دیوسازی کنند تا شما اصلا جرأت نکنید از مقاومت حمایت کنید. 

 

تحلیلگر ایرلندی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا غرب رسانه را انتخاب کرده تا دروغ‌ها و تحریف‌ها و حتی اخبار ساختگی‌اش را ترویج کند و نظرتان درباره همکاری سرویس‌های اطلاعاتی با برخی رسانه‌ها چیست، گفت، در خصوص همکاری سرویس‌های اطلاعاتی باید بگویم که برخی مسئولان اطلاعاتی از جمله سی.آی.ای (CIA) از سال‌ها پیش گفته‌اند که روایت خبری باید به نفعشان تغییر کند. امروز رسانه یکی از ابزارهای مهم این سرویس‌ها شده است بخصوص با وارد شدن به دوره رسانه‌های دیجیتال. شما می‌دانید که یکی از راهبردهای اسرائیل علیه ایران استفاده از رسانه‌ است آنطور که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق اسرائیل به آن اذعان کرد که از جمله کارهایشان تمرکز بر امر اخلاق در ایران از طریق ساخت‌ سریال‌ها با پول نیروهای ضدایرانی خارج از ایران است تا از این طریق بتوانند ذائقه مردم ایران را به سود خود تغییر دهند. یا مثلا در فلسطین تلاش کردند که جوانان را از طریق ویدئوهای مروج اباحه‌گری از اندیشه مقاومت دور کنند.. فکر می‌کنم که محور مقاومت باید روی این مسئله کار کند. باید به مردم چشم جایگزینی به جای این رسانه‌ها بدهیم تا بدانند در دنیا چه می‌گذرد. لذا باید بر روی همکاری تمرکز کرد. برخی از مردمی که در غرب زندگی می‌کنند فکر می‌کنند که آزاد زندگی می‌کنند اما این تصور از حقیقت به دور است و شرکت‌های فناوری بر همه امور سلطه پیدا کرده‌اند. 

غـزه؛ آریل شارون با کار رسانه‌ای مفتضح شد

«مفید ابوشماله» سردبیر روزنامه فلسطین در این برنامه به سخنان امروز سید حسن نصرالله درباره جنگ رسانه‌ای اشاره کرد و گفت، درست است که ماشین رسانه‌ای دشمن بزرگ‌تر است، اما مشخصه رسانه‌های مقاومت که رسانه‌های دشمن فاقد آن هستند، صداقت است. رسانه‌های دشمن دروغ می‌گویند؛ گمراه می‌کنند و پروپاگاندا می‌کنند... 

ابوشماله آغاز کار رسانه‌ای مقاومت فلسطین را از بیش از دو دهه گذشته زمانیکه انتفاضه سنگ آغاز شد، ذکر کرد و گفت، اما آغاز موثر از کمی قبل از سال ۲۰۰۰ بود که اسرائیل از غزه عقب‌نشینی کرد.  انقلابی رسانه‌ای در آن زمان ایجاد شد چرا که برخی تجهیزات رسانه‌ای برای پخش زنده آن سال وارد غزه شد... این شروع سبب جهش مقاومت در کار رسانه‌ای شد. در عملیات رنگین‌کمان که رژیم صهیونیستی به رفح و حی السلطان حمله کرد و قصد داشت صدها خانه را سر مردم خراب کند، رسانه مقاومت این تصاویر را زنده پخش میکرد و شارون غافگیر شد وقتی دید که تصاویر جنایاتش زنده در حال پخش است و مفتضح شد.  [این عملیات در سال ۲۰۰۴ انجام شد و رژیم صهیونیستی با جنگنده، تانک و نیروی زمینی به حی السلطان حمله کرد و هدفش تخریب وسیع زیرساخت‌ها و وارد کردن خسارت هولناک به مقاومت و مردم رفح بود]

 

بغـداد؛ مقاومت باید هوشیاری رسانه‌ای خود را حفظ کند

«هادی العصامی» تحلیلگر سیاسی عراقی، نیز در پاسخ به سوالی درباره جنگ رسانه‌ای و نیروهای مقاومت عراق گفت، فکر می‌کنم گروه‌های مقاومت به سویی رفته‌اند تا تصویری روشن از خود و عملیات‌هایشان داشته باشند. یک نکته که مهم است بگویم، اقدام رسانه‌ای مقاومت عراق بعد از شکست نهایی داعش در سال ۲۰۱۷ بود وقتی که اعلام کرد داعش پایان نیافته و آمریکا نیز در همین حد ساکت نمی‌ماند و طرح جو بایدن برای تجزیه عراق را همچنان ادامه می‌دهد و جدای از اسامی، عملیات‌های دیگری با نام‌هایی دیگر علیه عراق به اجرا در خواهد آمد... این آگاهی پیامی به همه اعضای محور مقاومت بود تا هوشیاری خود را حفظ کنند. 

 

تهـران؛ محور مقاومت راهبرد رسانه‌ای یکپارچه نیاز دارد

«سیاوش فلاح‌پور» فعال رسانه‌ای در تهران در این برنامه گفت، دشمن همه امکانات خود را امروز به کار گرفته تا مقاومت امروز را بشکند. فشارهای سیاسی، تحریم‌های اقتصادی، تقابل‌های نظامی چه مستقیم چه نیابتی از طریق گروه‌های تروریستی و جنگ روانی شدید که در آن آگاهی مردم و امنیت روانی آنان را هدف گرفته از جمله این فشارهاست. در مقابل متأسفانه محور مقاومت در بُعد رسانه‌ای آنقدر که شایسته است و نیاز دارد پیشرفت نکرده است و به میزانی که در بعد نظامی پیشرفت کرده، در این حوزه موفق نبوده است. و اگر موفقیت‌هایی هم در این حوزه به دست آمده به دلیل فعالیت‌های فردی است نه اینکه فعالیت رسانه‌ای مقاومت، یک طرح کامل منجسم بوده باشد. مثلا آنطور که اعضای محور مقاومت راهبردی بلندمدت برای امور نظامی دارند، برای امور رسانه‌ای چنین راهبردی را نداشته‌اند. ما بین اعضای محور مقاومت آنچنان که سید حسن نصرالله امروز اعلام کرد، نیازمند تبادل تجارب رسانه‌ای هستیم. 

 

تونس؛ تقابل با کارتل‌های رسانه‌ای، کار مشترک مقاوم لازم است

«یوسف الوسلاتی» سردبیر روزنامه الشعب تونس، در پاسخ به سوالی درباره نهادینه شدن مفهوم مقاومت در رسانه‌های تونسی گفت، از آنجا که فلسطین از زمان قدیم در ادبیات و رسانه‌های تونس بوده، این مفهوم وجود داشته است. هر بار که رژیم صهیونیستی تجاوزی کرده، ما شاهد اعتراضات مردمی در تونس بودیم... تونسی‌ها به شکل کلی حتی از طریق الجبهة الشعبیة لتحریر فلسطین وارد اقدامات مقاومت هم شده‌اند... کارتل‌های رسانه‌ای دشمن قوی هستند و مطالعات و پژوهش‌هایی انجام می‌دهند و گاهی برخی کلمات و واژگان را بخوبی نزد افکار عمومی نهادینه می‌کنند. برای مقابله با این کارتل‌ها باید کار مشترک عربی مقاوم انجام بشود. رسانه‌های سنتی هم می‌توانند نقش ایفا کنند. 

 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول