اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

میرضیایف: آسیای مرکزی و جنوبی را باید به فضایی باثبات تبدیل کنیم

رئیس جمهور ازبکستان گفت: ما به طور مشترک آسیای مرکزی و جنوبی و تمام قاره اوراسیا را باید به فضای با ثبات، توسعه یافته و شکوفا تبدیل کنیم.

میرضیایف: آسیای مرکزی و جنوبی را باید به فضایی باثبات تبدیل کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان ضمن سخنرانی در نشست بین‌المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: به هم پیوستگی منطقه‌ای، تهدیدات و امکانات» در شهر «تاشکند» گفت: ما به طور مشترک آسیای مرکزی و جنوبی و تمام قاره اوراسیا را باید به فضای با ثبات، توسعه یافته و شکوفا تبدیل کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: آسیای مرکزی و جنوبی از قدیم مکمل فرهنگ یکدیگر بودند. از طریق جاده ابریشم و جاده هند- گنگ کالاها، دانش، هنر و ارزش‌های مشترک پراکنده شده است. اکثرا این مناطق در ترکیب یک دولت قرار داشتند. شاهنشاهی باختر و کوشان، خاقانات ترک، دولت غزنویان، تیموریان و بابوریان از آن جمله است.

میرضیایف اظهار داشت: متاسفانه، در قرن نوزدهم این نزدیکی و به هم پیوستگی به هم خورد. مرزها بوجود آمدند و به جای همکاری‌، رویارویی‌ و تنش و بی اعتمادی جایگزین شد.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به اهمیت احیای روابط تاریخی و تشریک مساعی بیان کرد: امروز دنیا پس از یک قرن و دگرگونی جهانی ژئوپلیتیکی، تهدیدات و امکانات جدیدی برخوردار شده است. در این شرایط احیای روابط متقابل آسیای مرکزی و جنوبی که در آن حدود 2 میلیارد جمعیت زندگی می‌کنند، بیش از هر زمان مهم است.   

میرضیایف خاطرنشان کرد: با توجه به میراث غنی تاریخی، علمی و معنوی و فرهنگی مردم ما، تکمیل اقتصاد یکدیگر و اتحاد فرا رسیده و بدون تردید، منفعت بزرگی را به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهور ازبکستان ادامه داد: در حقیقت، تحکیم صلح و دوستی، اعتماد و حسن همجواری، گسترش همکاری‌های متقابلا سودمند بین کشورهای ما، اجرای سیاست شفاف و موثر پاسخ گویی منافع مشترک تمام کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی است.  

میرضیایف در سخنرانی خود ابتکارات مهمی را مبنی بر دستیابی به این اهداف مطرح کرد.

وی با اشاره به اهمیت اولویت‌های همکاری اقتصادی و بازرگانی، پیشنهاد برگزاری سالانه نشست بین منطقه‌ای برای بررسی همکاری‌های اقتصادی، تعمیق تعاونی و همکاری‌های سرمایه گذاری کشورهای دو مناطق را ارائه کرد.

رئیس جمهور ازبکستان به ایجاد زیربنای حمل و نقلی- لجستیکی که آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی متصل می‌کند، توجه خاص داشت.

وی در ادامه گفت: در این زمینه ساخت خط ریلی «ترمذ- مزار شریف- کابل- پیشاور» که توسط نهادهای بین المللی مالی مورد حمایت قرار گرفت، از اهمیت کلیدی برخوردار است. ساخت این خط ریلی امکان تحقق پتانسیل ترانزیتی دو منطقه، شکل گیری کوتاه ترین مسیر را فراهم و زمان و هزینه‌ها را برای جابجایی بارها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.  

میرضیایف بر لزوم تنظیم اقدامات معین برای اجرای به هم پیوستگی دیجیتالی در زمینه‌های بازرگانی، ترانزیتی و عبور از مرزها، تصویب استراتژی اقدامات مشترک تاکید کرد.

هم اکنون در جهان موضوع تامین امنیت غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به این امر رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد داد که ضمن برگزاری نشست وزرای کشاورزی به سرپرستی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) اقدامات مشترکی برنامه ریزی کنند.

میرضیایف همچنین به تحکیم امنیت و ثبات در منطقه، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جرائم فرامرزی اشاره و بر اهمیت حمایت از محیط زیست و توسعه اقتصاد «سبز» تاکید کرد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین برای اجرای کامل پتانسیل گردشگری آسیای مرکزی و جنوبی، توسعه این صنعت در منطقه در چارچوب سازمان جهانی، پیشنهاد شکل گیری پلتفرم واحد اپراتورهای گردشگری را ارائه کرد.  

وی با اشاره به نقش مهم توسعه تبادل علمی، فرهنگی در تحکیم دوستی و اعتماد، پیشنهاد برگزاری نشست بین المللی تحت عنوان میراث تاریخی آسیای مرکزی و جنوبی به سرپرستی «یونسکو» در شهر «ترمذ» را مطرح کرد.

وی بر اهمیت تشویق مطالعات مشترک و تبادل تجربه و همچنین تسهیل صدور روادید برای دانشمندان و محققان تاکید کرد.

شایان ذکر است که روز گذشته در شهر «تاشکند» موسسه بین المللی آسیای مرکزی افتتاح شد. رئیس جمهور ازبکستان ایجاد گروه کارشناسی در توسعه همکاری‌های منطقه ای بر پایه این مرکز تحلیلی پیشنهاد کرد.

میرضیایف در پایان سخنرانی خود اظهار داشت: اشتراک تاریخی- فرهنگی و تمدنی آسیای مرکزی و جنوبی یک پایه محکمی است که می‌توانیم آینده مرفه مشترک را بسازیم. ما به طور مشترک آسیای مرکزی و جنوبی و تمام قاره اوراسیا را باید به یک فضای با ثبات، توسعه یافته و شکوفا تبدیل کنیم.

در این نشست بین المللی «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان، وزرای امور خارجه و نمایندگان بلند مرتبه کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی، دیگر کشورهای خارجی، روسای سازمان های معتبر بین المللی و منطقه‌ای، نهادهای مالی و شرکت‌ها، مراکز علمی- پژوهشی و تحلیلی شرکت کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول