اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

حیات وحش استان مرکزی برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی رصد می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به تشدید اقدامات کنترلی جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌های احتمالی از رصد و پایش مستمر حیات وحش خبر داد.

حیات وحش استان مرکزی برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی رصد می‌شود

رضا میرزائی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک گفت:  در چند سال اخیر و به‌ویژه امسال شاهد میزانی از خشک‌سالی هستیم که بدون شک بر حیات‌های زیستگاهی مؤثر است و در صورت غفلت و کوتاهی در این خصوص باعث از بین رفتن، ذخایر ژنتیکی حیات‌وحش می‌شود.

وی افزود: خشک‌سالی امسال موجب کمبود آب در برخی مناطق حفاظت‌شده ۷۰ قله اراک شده اما از طریق آب‌رسانی روزانه این مشکل رفع شده و خوشبختانه مشکلی در آب‌رسانی به ۳۴ آبشخور حیات‌وحش منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه رصد و پایش مستمر حیات‌وحش در مناطق تحت مدیریت استان انجام می‌شود در تشریح  اقدامات انجام شده برای کنترل  و جلوگیری از شیوع بیماری احتمالی بیان کرد: شستشو و ضدعفونی آبشخورها با پرسیدین، ایجاد حوضچه‌های آهک در ورودی مناطق به منظور ضدعفونی خودروهای سازمانی، خروج دام‌های اهلی از اطراف منطقه  و مناطقی که آبشخور مشترک بین دام اهلی و وحوش وجود دارد با دستور مستقیم دادستان مرکز استان  از جمله اقدامات کنترلی است که در این خصوص انجام شده است.

میرزائی اضافه کرد:  12.25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست‌محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات‌وحش کشور محسوب می‌شوند و این اداره کل تمامی تلاش خود را برای حفاظت از این زیستگاه‌ها انجام می‌دهد.

منطقه‌ حفاظت شده‌ی هفتاد قله ناحیه‌ای وسیع با مساحت ۹۷۴۰۷ هکتار است که در ۲۵ کیلومتری شمال‌ شرقی اراک در بین شهرستان‌های اراک، محلات و خمین قرار گرفته است.

این منطقه در میان همه مناطق محافظت شده ایران منطقه‌ای خاص و برگزیده به شمار می‌رود و اسمش از وجود کوه هفتاد قله در آن گرفته شده است.

 ایران ۵۰۲ گونه پرنده شناسایی شده دارد که ۷۱ گونه از ۲۶ گونه  آن در همین منطقه شناسایی شده‌اند و این یعنی ۱۴/۵ درصد از گونه‌های پرنده‌های ایران در این منطقه دیده شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول