اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مطالبه حقوق عامه مردم از کارکردهای اصلی تریبون نماز جمعه است

امام‌جمعه چادگان گفت: یکی از کارکردهای اصلی تریبون نمازجمعه،نقش مطالبه‌گری آن است که مسائل و مشکلات و توقعات مردم در سطح‌های مختلف شهرستانی، استانی و ملی می‌تواند از طریق این تریبون از مسؤولان مختلف مطالبه شود تا این انتظارات حداقلی مردم برای حل مشکلات بیان شود.

مطالبه حقوق عامه مردم از کارکردهای اصلی تریبون نماز جمعه است

حجت‌الاسلام محمود بنی‌جمالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به جایگاه دفتر ائمه جمعه در شهر اظهار داشت: دفتر امام‌جمعه به نوعی ملجأ و پناهگاه مردم است و هر زمان که آنان به مشکلی بر می‌خورند یا دست آن‌ها کوتاه می‌شود و یا اداره‌ای پاسخ آن‌ها را نمی‌دهد یا به مشکل مالی، خانوادگی یا اقتصادی برمی‌خورند، یکی از مکان‌هایی که مراجعه می‌کنند، دفاتر ائمه جمعه است که درب آن به روی همه شهروندان باز است.

درب دفتر ائمه جمعه به روی همه اقشار مردم باز است

امام‌جمعه چادگان ادامه داد: دفاتر ائمه جمعه از همه اقشار مردم با هر وضعیتی با روی گشاده استقبال می‌کنند و در صدد حل مشکلات برمی‌آیند و ما خوشحال از این موضوع هستیم که مردم در این نظام اسلامی مکانی برای مراجعه دارند که مراجعه کنند و خوشحال و دست پر بازگردند.

وی بیان داشت: در زمینه کمک به مردم تا جایی که در توان داریم این کار را انجام خواهیم داد یا اگر نیاز به ارجاع به نهادهای حمایتی باشد این کار صورت می‌گیرد یا در برخی موارد نیز نیاز به پاسخگو کردن مسؤولان است که این کار نیز انجام می‌شود.

بنی‌جمالی درباره اهمیت تریبون نماز جمعه نیز گفت: تریبون نماز جمعه در حقیقت یک رسانه قوی و قدرتمند است که دین و نظام آن را در اختیار ائمه جمعه قرار داده است که مهمترین وظیفه این تریبون تبیین مسائل است.

امام‌جمعه چادگان ادامه داد: از نظر بنده دیگر کارکرد این تریبون نقش مطالبه‌گری آن است که مسائل و مشکلات و توقعات مردم در سطح‌های مختلف شهرستانی، استانی و ملی می‌تواند از طریق این تریبون از مسؤولان مختلف مطالبه شود تا این انتظارات حداقلی مردم برای حل مشکلات بیان شود.

تریبون نماز جمعه حاکمیتی است، اما دولتی نیست

وی تصریح کرد: این تریبون حاکمیتی است، اما دولتی نیست و به مردم تعلق دارد؛ در واقع این تریبون نقش انتقادی دارد و برای تخریب نیست؛ نقد دلسوزانه و منصفانه است و این نیاز است که نقدها را مسؤولان دولتی از طریق تریبون نماز جمعه بشنوند.

بنی‌جمالی خاطرنشان کرد: به سبب استقلال تریبون نماز جمعه این جایگاه امکان آن را دارد که نقد منصفانه و دلسوزانه انجام دهد و از سوی دیگر نیز خدمات نیز توسط این تریبون بیان می‌شود تا با بیان نقدها و طرح خدمات موانع اصلاح شود تا زمینه‌سازی دولت کریمه فراهم شود.

هرگاه مسائل شهر در خطبه‌ها بیان می‌شود، مردم خوشحال می‌شوند

امام‌جمعه چادگان ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای تریبون نماز جمعه، مسائل شهرستانی است که در آن مشکلات شهرستان تبیین شود؛ تجربه ثابت کرده است که هر زمان مسائل مردم در خطبه‌های دوم نماز بیان می‌شود، این موضوع مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و مردم خوشحال می‌شوند و چه مسأله‌ای از این بهتر که مردم به این نهاد اعتماد کنند و مسائل و مشکلات خود را از طریق نماز جمعه بیان کنند که این مسأله پاسخگویی مسؤولان را به دنبال دارد.

وی گفت: در حقیقت امام‌جمعه پدر معنوی جامعه است؛ از پدر خانواده دلسوزی، عطوفت و اقتدار انتظار می‌رود تا با رفتاری عاقلانه با فرزندانش همه را به یک چشم ببیند و کسی را طرد نمی‌کند.

امام‌جمعه پدر معنوی همه مردم شهر است

بنی‌جمالی اذعان داشت: امام‌جمعه در حزب نمی‌گنجد و پدر معنوی احزاب است و جایگاه وی بزرگتر و فراتر از یک حزب است و این توقع از امام‌جمعه وجود دارد که نگاه وی به همه احزاب و گروه‌های تعریف شده و شناسنامه‌دار کشور باشد.

امام‌جمعه چادگان گفت: امام‌جمعه تکلیف دارد که به همه اقشار جامعه نگاه داشته باشد و علاقه‌ داریم این موضوع که امام‌جمعه متعلق به همه است، درک شود؛ البته ذکر این نکته ضروری است که امام‌جمعه تنها در مسیر ولایت حرکت خواهد کرد و اگر امام‌جمعه با افراد و گروه‌ها حرکت کرد، دلیل آن نیست که امام‌جمعه با آن گروه است و شاخص ما در عملکرد رهبری است.

رسالت اصلی ائمه جمعه، موضوعات فرهنگی است

وی درباره اینکه وی پای کار حل مشکلات مردم است، خاطرنشان کرد: شأن و رسالت اصلی یک امام‌جمعه موضوعات فرهنگی آن منطقه است و باید قرارگاه فرهنگی آن منطقه را فرماندهی کند و برای اینکه این موضوع رخ دهد بسترهایی لازم است که مقبولیت امام‌جمعه نزد مردم، از جمله آن بسترها است و این با خدمات اجتماعی از سوی امام‌جمعه به مردم محقق خواهد شد.

بنی‌جمالی تصریح کرد: این خدمات اجتماعی زیرساخت کار فرهنگی را از سوی مردم فراهم می‌کند؛ اینکه پای کار حل مشکلات مردم می‌رویم ایجاد زیرساخت‌های کارهای فرهنگی است؛ البته ایجاد این زیرساخت‌ها باید به وسیله دولتمردان انجام شود.

وظیفه داریم که منویات رهبری زمین نماند

امام‌جمعه چادگان گفت: با توجه به شعار سال مبنی بر رفع موانع تولید و مانع‌زدایی‌ها، یکی از افرادی که مخاطب این شعار است، شخص امام‌جمعه است و در این زمینه وظیفه داریم برای حل مشکلات تولیدکنندگان شهرستان اقدام کنیم تا منویات مقام معظم رهبری زمین نماند.

وی در پایان گفت: دلیلی بر اینکه خود را از مردم جدا ببینم نیست؛ اگر ارزش و جایگاهی مسؤولان دارند به واسطه همین مردم است و این مردم بودند که این انقلاب را برپا کردند و تمام هستی ما به نظام و انقلاب است و مردم پای کار این انقلاب هستند و افتخار ما خدمت به این مردم است و این را توفیقی برای خود می‌دانم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ح۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول