اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پیام غدیر مهم‌تر از تاریخ غدیر است/ چگونگی عملیاتی کردن مفهووم ولایت

کارشناس مذهبی گفت: در واقعه غدیر تدبیر حکیمانه خداوند برای جانشینی پیامبر(ص) محقق شد اما عده‌ای فرصت طلب نگذاشتند در جامعه واقع شود، البته ماجرای تاریخی یک قسمت غدیر است و آنچه غدیر را زنده نگه می‌دارد، پیام غدیر است مثل پیام عاشورا.

پیام غدیر مهم‌تر از تاریخ غدیر است/ چگونگی عملیاتی کردن مفهووم ولایت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، براساس منابع دینی و روایات ائمه اطهار(ع)، غدیر بزرگترین عید خداوند است و شاید یکی از حکمت‌های عظمت غدیر این باشد که علی(ع) جان پیامبر(ص) است و به نوعی امامت جان نبوت و هر آن کس که امام خود را نشناسد، جاهل است.

گوشه‌ای از اهمیت ولایت را می‌توان از ماجرای غدیر جست و جو کرد که جلوزدگان باید برگردند و عقب‌ماندگان خود را به ولایت و امامت برسانند و خبر این واقعه را به گوش همگان برسانند تا دین کامل شود و نعمت تمام و اسلام برای بندگان پذیرفته شود.

غدیر، تدبیر الهی برای رهبری جامعه

در رساندن پیام غدیر به همگان و بزرگداشت این روز بزرگ تاکید بسیار شده است که در همین رابطه و به امید نوشیدن جرعه ای از زلال معرفت ولایت و معارف غدیر، به سراغ حجت الاسلام مهدی گرجی رفتیم که با اشاره به آیه ۳ سوره مبارکه مائده اظهار کرد: ماجرای  غدیر با توجه به زمینه های تاریخی دو مطلب بزرگ دارد، اول آنکه آنچه از آیات قرآن کریم بر می‌آید، تدبیر خدای متعال برای رهبری جامعه بوده است و دوم آنکه نعمت برای بشریت تمام شود و این یکی از علت‌های غدیر است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:  البته اهل سنت معتقدند که خداوند کسی را معرفی نکرده است ولی ما در مکتب تشیع معتقدیم دینی که برای جزئی‌ترین مسائل زندگی بشر برنامه دارد برای هدایت جامعه بدون برنامه نخواهد بود و آنچه که خداوند تدبیر کرده است در این رابطه، باعث ناامیدی کافران شده و کفار از این جهت ناامید می شوند که مسئله مدیریت صحیح جامعه اسلامی در دست ولی خدا قرار می‌گیرد.

پیام غدیر مهم‌تر از تاریخ غدیر

وی تاکید کرد: در واقعه غدیر تدبیر حکیمانه خداوند برای جانشینی پیامبر(ص) محقق شد اما عده‌ای فرصت طلب نگذاشتند در جامعه واقع شود، البته ماجرای تاریخی یک قسمت غدیر است و آنچه غدیر را زنده نگه می دارد، پیام غدیر است مثل  پیام عاشورا.

گرجی خاطرنشان کرد: آنچه در غدیر اتفاق افتاده و برای ما مهم است این است که خداوند نمونه یک انسان کامل را به بشریت معرفی کرده و در حقیقت نمونه انسانی که انبیا همه به دنبال آن بوده‌اند به بشریت معرفی شده و به عبارتی خداوند الگو معرفی کرده است.

 

در مسیر حق باید با علی(ع) بود

این کارشناس مذهبی افزود: به فرموده  پیغمبر(ص)، علی(ع) صراط مستقیم است برای رسیدن به خدا و باب الله است و از همه مهم‌تر اینکه  اگر می‌خواهید در مسیر حق باشید باید با علی(ع) باشید.

وی با بیان راهکارهای عملیاتی و کاربردی کردن این مفهوم در بین اقشار مختلف مردم تصریح کرد: مفهوم ولایت در مسیر زندگی از مفاهیمی است که حکم  شاه‌راه دارد، در بحث نظری ولایت، حرکت در مسیر حق و صراط مستقیم باید تفهیم شود و در مبحث عملی، رهبران جامعه اسلامی در گستره تاریخ باید به صورتی عمل کنند که ولایت پیغمبر(ص)، امامان(ع) و در این زمان ولایت فقیه، جایگاه خودشان را در بین مردم پیدا کرده و از این جایگاه، فرهمندی در جامعه ایجاد شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول