اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نگرانی و دغدغه درباره طرح فضای مجازی مجلس، در نوع قانونگذاری است نه در اصل آن

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ عقلی باور نمی‌کند که ما در کشور نباید هیچ قانونی در رابطه با فضای مجازی داشته باشیم، اگر نگرانی و دغدغه در این رابطه است در نوع قانون‌گذاری است نه در اصل قانونگذاری.

نگرانی و دغدغه درباره طرح فضای مجازی مجلس، در نوع قانونگذاری است نه در اصل آن

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد در نشست تخصصی «بررسی طرح صیانت از فضای مجازی مجلس شورای اسلامی» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان با همکاری بسیج کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد برگزار شد، با بیان اینکه قانونی که امروز مطرح است یک سابقه چندین ساله دارد، گفت: دو نکته مهم ماده ۸۵، تصویب قانون کارشناسی‌تر و موقت است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانونی که امروز مطرح است یک سابقه چندین ساله دارد، به طور کلی می‌شود گفت که فضای مجازی امروزه از حالت مجازی درآمده و یک فضای حقیقی را در کشور رقم می‌زند، خیلی از مسائل کشور ما امروز وابسته به فضای مجازی است لذا طبیعی است که یک قانون جامعی در رابطه با فضای مجازی در کشور داشته باشیم.

وی افزود: کشورهایی که مهد فضای مجازی هستند مثل آمریکا، قانون‌های زیادی را در این رابطه دارند شاید نزدیک ۳۰۰ قانون در امریکا برای فضای مجازی این کشور نوشته شده و اعمال می‌شود، بارگذاری محتواهایی ممنوع است و اعمال قانون خودشان را دارند.

طباطبائی‌نژاد با اشاره به این که در دوره گذشته که در مجلس و در کمیسیون فرهنگی بودم همین موضوع و طرح در کمیسیون فرهنگی مطرح شد اما در آن فضا در کمیسیون فرهنگی رأی کافی را نیاورد و لذا به صحن هم نیامد، گفت: همان چیزی که در دوره قبل مطرح شد در این دوره با اصلاحات زیادی شاید حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد اصلاحاتی که نیاز بود در کمیسیون فرهنگی حدود یک ماه پیش رأی آورد و بعد هم در صحن علنی مجلس حدود یک هفته تا ده روز پیش  مطرح شد و ماده ۸۵ آن رأی آورد. 

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به صورت مختصر بخواهم بگویم آنچه که در این قانون آمده و ماده ۸۵ که تصویب شده چه چیزی است و اصلاً این هیاهویی که در رسانه‌ها می‌بینند از کجا منشأ می‌گیرد باید به طور خلاصه بگویم که این طرح صیانت از حقوق کاربران است.

وی افزود: حمایت از حقوق کاربران، حمایت از کسانی که در فضای مجازی فعالند و سامان‌دهی پیام رسان‌های اجتماعی است پس خود عنوان این طرحی که اینجا مطرح شده نشان می‌دهد که اصلاً یک قسمتی از قانون فضای مجازی فقط مربوط به پیام‌رسان‌ها است و یک بخشی از قانون کاربران فضای مجازی است.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به این که فضای مجازی خیلی گسترده است، گفت: برای یکی از بخش‌های فضای مجازی که همان پیام‌رسان‌ها باشد و همچنین برخی از حقوقی که کاربران و کسانی که دارند در فضای مجازی فعالیت می‌کنند یک نکاتی را به عنوان قانون و ساماندهی اینجا در نظر گرفته است که البته هنوز به تصویب نرسیده است، اینجا فقط مطرح شده، پیش نویس طرحی تهیه شده و در صحن علنی برای ماده ۸۵ رأی گیری شده است. 

تعریف پیام‌رسان‌های تأثیرگذار

نمایند مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه در این قانون بسیار تاکید شده مربوط به پیام‌رسان‌های اجتماعی که در فضای مجازی دارند فعالیت می‌کنند و این پیام‌رسان‌ها تاثیرگذارند، افزود: تاثیرگذار در این قانون یعنی آن که افراد زیادی در ارتباط هستند و مخاطبین زیادی در این پیام‌رسان اطلاعات می‌گیرند و اطلاعات را بارگذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تعریفی که در همین طرح از پیام‌رسان‌های تأثیرگذار در فضای مجازی شده که براساس تعداد کاربران ثبت نامی و فعالیت و نوع خدماتشان تشخیص داده می‌شود، این‌ها باید ثبت بشود و نمی‌تواند در داخل کشور ثبت نشده باشد.

طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: یک فرصتی دادند برای پیام‌رسان‌های اثرگذار که در داخل کشور یک واحد حقوقی را ثبت کنند، یک مجموعه‌ای باید از طرف آن پیام‌رسان در داخل کشور ثبت بشود و پاسخگوی فعالیت‌های آن پیام‌رسان و اطلاعاتی که در آن رد و بدل می‌شود، باشد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این خیلی طبیعی است، ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم یک پیام‌رسانی داخل کشور فعالیت‌های زیادی داشته باشد، بستری بسازند برای کارهای مختلف و هم کارهای مثبت هم کارهای منفی انجام دهد و بعد اگر در جایی یک اختلال امنیتی، سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی ایجاد کردند، شاید یک دستبرد اقتصادی به یک مجموعه‌ای زدند، آن وقت پیام‌رسان بگوید که اصلاً در رابطه با مجموعه فعالیت‌هایی که در این بسترانجام می‌شود هیچ پاسخگو نیستم.

وی گفت: برای این سازوکاری که قرار است انجام شود در این طرح یک هیأت مرکزی پیش‌بینی شده است، هیأت مرکزی که پیش‌بینی شده برای نظارت و ساماندهی پیام‌رسان‌ها از چند مجموعه تشکیل شده که یکی از افراد رئیس مرکز ملی فضای مجازی است.

طباطبایی‌نژاد با بیان این که در کشور شورای عالی فضای مجازی داریم که عالی‌ترین مجموعه تصمیم‌گیری برای فضای مجازی در کشور است و به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است و در نگاه  مقام معظم رهبری و در دیدگاه ایشان  هم این موضوع بسیار مهم است، گفت: آنچنان که ایشان توجه دارند ما هم باید توجه داشته باشیم که فضای مجازی بستری نیست که بخواهیم به راحتی از کنار آن بگذریم همه کارها، فعالیت‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های ما را در اجتماع، در منزل و در کارهای فردی و اجتماعی در بر می‌گیرد لذا اصلاً نمی‌تواند حاکمیت نه در ایران و نه در ۱۸۰ کشور دیگری که با فضای مجازی در ارتباط هستند بی‌توجه باشد.

فضای مجازی بدون چارچوب بستری برای کلاهبرداری، سوء استفاده و انواع خلاف‌ها است

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در همه جای دنیا این موضوع مهم است، یعنی فضای مجازی اگر بدون چارچوب در اختیار کاربر قرار گیرد بستری است برای کلاهبردری، سوء استفاده و انواع خلاف‌هایی که ممکن است برای افرادی که از این بستر استفاده می‌کنند پیش آید؛ اگر چه از آن طرف هم این بستر بستری برای رشد، ارتقا و پیشرفت فرهنگ و اخلاق است و می‌شود استفاده‌های درست خود را داشته باشد اما چار چوب نیاز دارد.

تشکیل هیأت مرکزی نظارت و ساماندهی و تشخیص پیام‌رسان‌های تاثیرگذار

وی گفت: بنابراین در این طرحی که در مجلس پیش‌نویس شده  اما هنوز قانون نشده و ماده ۸۵ شده یک هیأت مرکزی برای ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در نظر گرفته شده که دبیر آن رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور است، یعنی تخصصی‌ترین واحد حاکمیتی در این موضوع دبیر این مجموعه است که قرار است نظارت و ساماندهی کند. 

طباطبایی‌نژاد افزود: از وازرتخانه‌هایی هم که با این موضوع در ارتباط هستند مثل وزارت فناوری و ارتباطات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات و برخی از ارگان‌های نظامی و انتظامی کشور مرتبط با فضای مجازی هم یک نماینده تام الاختیاری باید در این هیأت مرکزی حضور داشته باشند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین اولین قدم تشکیل یک هیات مرکزی نظارت و ساماندهی برای پیام‌رسان‌های اجتماعی است؛ دومین قدم این است که پیام‌رسان‌های مؤثر و تأثیرگذار را طبق تعریف طرح تشخیص دهند، که اگر از خارج کشور هستند در داخل کشور شرکتی از آن‌ها نمایندگی ثبت شده داشته باشد تا آن قوانینی که وضع می‌شود و چارچوب‌های قانونی که در کشور است برای حمایت از کاربران و برای اعمال حاکمیتی که به نفع کاربران به نفع افرادی که هنوز زیر سن قانونی هستند داشته باشند.

ارتباطات اداری از طریق پیام‌رسان‌های خارجی محدود می‌شود

وی ابراز داشت: یک نکته مهمی که در این پیش‌نویس دیده شده با توجه به یک سری مسائلی است که از طریق فضای مجازی ایجاد می‌شود و اطلاعات در اختیار دشمن قرار می‌گیرد یعنی فضایی که بستر اصلی آن در خارج از کشور است و مدیریتی هم در رابطه با آن در داخل کشور نداریم و هیچ اعمال حاکمیتی هم در رابطه با آن نداریم، این بستر بستری شده برای رد و بدل شدن اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده لذا ارتباطات اداری از طریق پیام‌رسان‌های خارجی محدودیت برای آن ایجاد می‌شود.

طباطبایی‌نژاد گفت:  یکی از نکات کلیدی در این طرح این است که هدایت برای استفاده از تولید داخلی و برای چارچوب‌مند شدن و برای اینکه مجموعه اطلاعاتی افراد زیر تیغ جاسوسی نباشد و از نظر امنیتی کاربر در حفاظت و حمایت باشد، است.

امروز بهترین پهنای باند به نرم‌افزارهای خارجی داده شده و نرم‌افزارهای خودمان در جاده خاکی هستند

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نرم‌افزارها بر روی یک پهنای باندی فعالیت خود را انجام می‌دهند و هر چه پهنای باند وسیع‌تر و در دسترس‌تر با سرعت بیشتر باشد و مردم بیشتر از آن استفاده می‌کنند، اما امروزه در داخل بهترین پهنای باند به نرم‌افزارهای خارجی داده شده و نرم افزارهای خودمان در جاده خاکی هستند به همین دلیل مردم سراغ نرم افزارهای خارجی رفته‌اند و از آن کوچ نمی‌کنند.

در حمایت از پیام‌رسان‌ها و نرم افزارهای داخلی قیمت اینترنت را به یک سوم و سرعت آن را دو برابر کنیم

وی بیان داشت: برای این که از تولیدات داخلی هم برای امنیت بیشتر هم برای تقویت تولید داخل و هم برای اراده حاکمیت در مباحث  فرهنگی و امنیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که باید داشته باشم حمایت کنیم، باید برنامه‌نویسی را تقویت کنیم، پشتیبانی مالی و حمایت قانونی داشته باشیم، همچنین باید پهنای باند بهتر و قوی‌تر و ارزان‌تری را در اختیار بگذاریم که در این پیش‌نویس این هم دیده شده است.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائل این پیش‌نویس قانون این است که ما به فضای پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای داخلی اهمیت بیشتری بدهیم و پهنای باند بهتری داده و قیمت را به یک سوم و سرعت آن را دوبرابر کنیم.

اعمال مجرمیت برای کسی نیست که از "وی پی ان" استفاده کند/ تولیدکننده "وی پی ان" باید از مسیر قانونی بگذرد

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دیگر که در این قانون آمده این است که کسی که وی پی ان تولید کند مجرم است،  اعمال مجرمیت برای کسی نیست که از وی پی ان استفاده کند، چیزی که در این پیش نویس آمده این است که اگر کسی تولید می‌کند باید از یک مسیر قانونی وارد شود و اگر مسیر را طی نکند مجرم است.

وی با تصریح  این که آسیب‌هایی به دلیل عدم نگاه کارشناسی متحمل شده‌ایم و چارچوب فضای مجازی ما رها است و حتی یک قانون هم در رابطه با فضای نداریم، گفت: در حالی که در خود کشور آمریکا واحدی که اعمال حاکمیت می‌کند بر فضای مجازی ارتش امریکا است و حدود ۳۰۰ قانون برای کسی که خودش فضای مجازی را ایجاد کرده دارد.   

نگرانی و دغدغه در این رابطه در نوع قانونگذاری است نه در اصل قانونگذاری

طباطبایی‌نژاد بیان کرد: خلاصه این که از این طرح ۱۲ سال می‌گذرد و هنوز هیچ قانونی تصویب نشده و ما نمی‌توانیم بگوییم در فضای مجازی هیچ قانونی نداشته باشیم‌.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ عقلی باور نمی‌کند که ما در کشور نباید هیچ قانونی در رابطه با فضای مجازی داشته باشیم، اگر نگرانی و دغدغه در این رابطه است در نوع قانون‌گذاری است نه در اصل قانونگذاری.

وی عنوان کرد: در اصل قانون‌‌گذاری هیچ کسی قبول نمی‌کند که فضای مجازی رها باشد، هر کسی از هر جایی بتواند روی افکار و اخلاق و ارزش‌های مردم و روی مسائل امنیتی و خانوادگی و سیاسی و شخصی و اقتصادی مردم تسلط داشته باشد، بدون این که حاکمیتی که در آن کشور است هیچ اراده‌ای نداشته باشد، بنابراین اصل قانون‌گذاری را قبول می‌کند.

این قانون جامع فضای مجازی نیست، یک برش از  قانون جامع فضای مجازی است

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: نگرانی که در مورد خود قانون یا این پیش نویس طرح شده است این است که این قانون چه کار می‌خواهد بکند، اولاً این که این قانون جامع فضای مجازی نیست و این یک برش است و یک قسمتی از قانون جامع فضای مجازی است که سال‌ها روی آن کار شده است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: این فقط در رابطه با پیام‌رسان‌های اجتماعی و کاربران است، مثلاً برای افراد زیر ۱۸ سال باید مشخصات ثبت شود و یک محدودیت‌هایی برای استفاده فضای مجازی داشته باشند.

وی ادامه داد: با استفاده از ابزار ثبت شرکت و ثبت پیام‌رسان‌های داخلی این اعمال حاکمیت قراراست انجام شود و یکسری محدودیت‌ها که باید اعمال شود که یک مقدار این رها بودن خارج شود.

این قانون در مجموعه تخصص‌تری بحث و بررسی می‌شود

طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: در مجلس آن چیزی که تصویب شد این بود که پیش نویسی که حدود ۳۰ ماده دارد ماده ۸۵ ای شود و ماده ۸۵ که تصویب شد این است که اختیار تصویب قانون در صحن علنی به یک گروهی از نمایندگان داده شود که این گروه نمایندگان افرادی هستند که در این رابطه تخصص بیشتری دارند مثلاً کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون فرهنگ، کمیسیون ارتباطات فناوری و عمران و افرادی که در مجلس علاقمندند و مرتبط هستند تخصصی‌تر کار می‌کنند و بعد در آن جا مصوبه آن‌ها به منزله مصوبه صحن علنی است پس نکته اول این است که بررسی کارشناسی‌تر است چون در مجموعه تخصص‌تری بحث و بررسی می‌شود.

مصوبات ماده ۸۵ موقت است

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دوم این است که مصوبات ماده ۸۵ موقت است یعنی چهار، پنج سال به صورت موقت اعمال می‌شود و دائمی نیست، به صورت موقت اعمال و نواقص رفع می‌شود و بعد دائمی خواهد شد. 

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد که این هیاهو که امروز در سطح کشور ایجاد می‌شود یک مقدار به خاطر این است که ما اطلاع کافی از مسائل این قانون نداریم.

طباطبایی‌نژاد افزود: همچنین آن که برخی پیام‌رسان‌ها از فضای مجازی سوءاستفاده‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی می‌کنند و این‌ها برایشان سخت است که تحت قانونی قرار بگیرند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته که اطلاع‌رسانی هم نکردیم و مردم کامل در جریان این قانون قرار نگرفته‌اند؛ آنچه که در این قانون آمده بهترین چیز برای همه خانواده‌های ایرانی است، بارها هم اصلاح شده باز هم در ماده ۸۵ خیلی موارد تغییر می‌کند تا به نقطه نهایی برسد و چهار وپنج سال فرصت دارد عیب‌ها گرفته شود برای این که یک قانون کم عیبی در رابطه با حمایت از کاربران داشته باشیم و بتوانیم یک مقداری فضای مجازی را به سمت رشد و ترقی و تعالی جامعه بیشتر هدایت کنیم.  

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ق/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول