اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست کشورهای اروپایی برای اخراج پناهجویان افغان

علی‌رغم تشدید تنش‌ها میان نیروهای امنیتی افغانستان و گروه طالبان، شش کشور اروپایی با ارسال نامه‌ای به کمیسیون اروپا خواستار اخراج پناهجویان افغان به کشورشان شدند.

درخواست کشورهای اروپایی برای اخراج پناهجویان افغان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های غربی گزارش کردند علی‌رغم دستاوردهای هفته‌های اخیر طالبان و درخواست دادگاه حقوق بشر اروپا، دست‌کم ۶ کشور اروپایی با ارسال نامه‌ای به کمسیون اروپا، خواستار بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان شدند.

شبکه یورونیوز در این خصوص گزارش کرد، کشورهای اتریش، بلژیک، دانمارک، آلمان، یونان و هلند اخیراً با ارسال نامه‌ای خطاب به کمیسیون اروپا مدعی شدند که توقف بازگشت پناهجویان افغانستان، «سیگنال اشتباه ارسال می‌کند و احتمالاً تعداد شهروندان افغان بیشتری را ترغیب می‌کند تا کشور خود را به سمت اتحادیه اروپا ترک کنند».

«ادالبرت جانز» سخنگوی امور داخلی کمیسیون اروپا توضیح داد که «این برعهده هر کشور عضو اتحادیه اروپا است که یک ارزیابی فردی از این موضوع داشته باشد که آیا بازگشت (پناهجویان افغان به کشور افغانستان) در شرایط خاص امکانپذیر است یا خیر و باید اصول قابل توجه حاکمیت قانون و سایر حقوق اساسی در این زمینه نظر گرفته شود اما این مسئله‌ای نیست که اتحادیه اروپا به طور خاص بتواند آن را کنترل و برنامه‌ریزی کند».

بر اساس گزارش یورونیوز، درخواست این ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا یک هفته پس از آن مطرح شده است که دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) از مقام‌های اتریش خواست از اخراج یک تبعه افغان تا حداقل ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه) خودداری کند.

بر اساس این گزارش، افغانستان در ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) از اروپا درخواست کرد تا برای سه ماه اخراج اتباع افغان را به واسطه وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان متوقف کند. پیش از آن سه کشور فنلاند، سوئد و نروژ اتباع افغان را به کشورشان بازگردانده بودند.

این خبر در حالی منتشر شده است که گروه طالبان روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که هفتمین مرکز استان افغانستان را نیز تحت کنترل خود درآورده است با این حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر خود تصریح کرد که از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست.

طی دو دهه جنگ آمریکا و همپیمانانش در افغانستان، طالبان دستاوردهای افزایشی در عرصه نبرد به خصوص در مناطق حومه‌‌ای به دست آورده است. اما پیش از آنکه بایدن خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را اعلام کند نبردها اغلب با بن‌بست همراه بوده و طالبان به ندرت توانسته که کنترل مراکز ۳۴ استان افغانستان را برای مدتی طولانی در دست بگیرد.

سرعت پیشروی طالبان باعث شگفتی مقام‌های آمریکایی شده و سبب شده تا اشرف غنی و دولت وی به افزایش حمایت‌ها از افراد مسلح محلی بپردازد تا آنها به مقابله با طالبان بپردازند.

برخی تحلیل‌گران نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که شرایط کنونی افغانستان باعث جنگ داخلی تمام عیار شود که طی آن گروه‌های رقیب که از حمایت قدرت‌های خارجی برخوردار هستند برای کنترل مناطق به جنگ با یکدیگر بپردازند.

در پایان، این رنج مردم افغانستان است که ادامه خواهد یافت. بر اساس گزارش یونیسف، تنها طی ۷۲ ساعت اخیر، ۲۷ کودک کشته شده و ۱۳۶ کودک دیگر مجروح شده‌اند. از سوی دیگر، جنگ باعث بی ‌خانمان شدن ده‌ها هزار نفر در این کشور شده است.

«شهرزاد اکبر» رئیس کمیته مستقل حقوق بشر افغانستان در پیامی در توییتر نوشت: «به عنوان یک مادر‌، می‌خواهم که این جنگ پایان یابد. من نمی‌خواهم تا کودکان بیشتری دوران کودکی من را تجربه کنند. جنگ هیچ برنده‌ای ندارد بلکه همه بازنده هستند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول