اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

نخست‌وزیر تایوان با هشدار به چین: مانند افغانستان، سقوط نمی‌کنیم

نخست‌وزیر تایوان در هشداری غیرمستقیم به چین، گفت کشورش در صورت مواجه‌شدن با حمله نظامی، مانند افغانستان سقوط نخواهد کرد.

نخست‌وزیر تایوان با هشدار به چین: مانند افغانستان، سقوط نمی‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سو سِنگ شَنگ» نخست‌وزیر تایوان امروز (سه‌شنبه) با کنایه‌ای به سقوط دولت افغانستان در برابر پیشروی‌های طالبان، به چین هشدار داد.

سو طی هشداری غیرمستقیم به چین، گفت کشورهای دیگر نباید گمان کنند که می‌توانند با حمله نظامی تایوان را اشغال کنند زیرا تایوان مانند افغانستان سقوط نخواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر تایوان در صورت رسیدن دشمن به دروازه‌های این کشور، مانند «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، گفت مردم تایوان در زمانی که این کشور تحت دیکتاتوری نظامی بود نیز از بازداشت یا حتی مرگ هراس نداشتند.

نخست‌وزیر تایوان توضیح داد: «امروز، کشورهای قدرتمندی خواستار بلعیدن تایوان با توسل به قوه قهریه هستند و ما نیز از کشته‌شدن یا اسارت هراسی نداریم. باید از این کشور و این جزیره محافظت کنیم و نباید مانند کسانی باشیم که همیشه دشمن را دست بالا می‌گیرند و خودشان را تضعیف می‌کنند».

سو با بیان اینکه افغانستان نشان داد در صورت وجود بحران داخل یک کشور، کمک‌های خارجی هم نمی‌تواند تفاوتی ایجاد کند، درخصوص اعتماد مردم تایوان به آمریکا برای کمک به این کشور درصورت تلاش چین برای تصرف مجدد آن گفت: «تایوانی‌ها باید به سرزمین خود و اینکه می‌توانند از آن دفاع کنند، باور داشته باشند. ما به نیروهای خارجی که می‌خواهند با تهاجم، تایوان را تصرف کنند، می‌گوییم که متوهم نباشید!».

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد. به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

پیش از این پنتاگون اعلام کرده بود که وزارت خارجه آمریکا با فروش احتمالی ۴۰ دستگاه توپخانه خودکششی هوویتزر ذیل قرارداد ۷۵۰ میلیون دلاری به تایوان، موافقت کرده است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول