اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واکنش‌های منطقه‌ای به تحولات افغانستان و فرار نظامیان آمریکایی

طرف‌های مختلف منطقه‌ای پاکسازی خاک افغانستان از وجود اشغالگران آمریکایی و غربی را تبریک گفتند و ابراز امیدواری کردند امنیت و ثبات هر چه زودتر در افغانستان محقق شود.

واکنش‌های منطقه‌ای به تحولات افغانستان و فرار نظامیان آمریکایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، طالبان طی هفته‌های اخیر موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه هفته جاری (۲۴ مرداد) وارد کابل شد و دولت «اشرف غنی» در افغانستان سقوط کرد.

این مجموعه تحولات با واکنش طرف‌ها و کشورهای مختلف منطقه روبه‌رو شد.

فلسطین

بر اساس گزارش «فلسطین الیوم»، جنبش جهاد اسلامی فلسطین پاکسازی خاک افغانستان از وجود اشغالگران آمریکایی و غربی را تبریک گفت و افزود، ملت مسلمان افغانستان در طول تاریخ پرافتخار خود بزرگترین حماسه‌ها را علیه اشغالگران رقم زده‌اند.

جهاد اسلامی در ادامه ضمن آرزوی امنیت و عزت برای ملت افغانستان، ابراز امیدواری کرد که تمام امت اسلام برای آزادی فلسطین و مسجدالاقصی متحد شوند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم شامگاه دوشنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش با «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

بر اساس بیانیه منتشر شده در وب‌سایت رسمی حماس، اسماعیل هنیه در این تماس تلفنی، بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از خاک افغانستان به ملا برادر تبریک گفته است.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین اظهار داشته که از بین رفتن اشغالگری در خاک افغانستان سرآغازی برای نابودی تمام قدرت‌های ظالم و در صدر آن‌ها رژیم صهیونیستی خواهد بود.

عربستان سعودی

وزارت خارجه سعودی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ریاض تحولات جاری در کشور برادر افغانستان را به دقت دنبال می‌کند.

سعودی ضمن آرزوی ثبات برای افغانستان در سریعترین زمان ممکن گفت: در کنار ملت افغانستان و انتخاب‌های آن که باید بدون دخالت دیگران باشد، ایستاده است.

مفتی عُمان

«احمد بن حمد الخلیلی» مفتی عمان نیز در پیامی «پیروزی بر اشغالگران» را به ملت افغانستان تبریک گفت.

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، وی ابراز امیدواری کرد که ملت اسلام «یدی واحد» در مقابل تمام چالش‌ها باشند و دچار تفرقه نشوند.

کویت

کویت طرف‌های مختلف در افغانستان را به خویشتنداری و جلوگیری از خونریزی فراخواند و گفت، به دقت تحولات را دنبال می‌کند.

بر اساس گزارش «کونا»، در بیانیه وزارت خارجه به خروج امن دیپلمات‌ها و خارجی‌ها از افغانستان و فراهم شدن امنیت برای غیرنظامیان فراخوانده شده است.

مرکز «اتحادیه جهانی علمای مسلمان»

«احمد الریسونی» رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز در پیامی، تحولات اخیر افغانستان را به ملت این کشور و نیز گروه طالبان تبریک گفت.

بر اساس گزارش رأی‌الیوم، الریسونی گفت، این اتحادیه تحولات افغانستان را دنبال می‌کند و آماده همکاری با دوره جدید است.

وی افزود: ما آماده استقبال از علمای افغانستان و رفتن به این کشور با هدف گفت‌وگو بر سر مسایل مربوط به اسلام و اجرای شریعت اسلامی به نحو بهتر هستیم.

اردن

بر اساس گزارش «الجزیره»، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در این خصوص گفت، باید یک دولت توافقی در افغانستان ایجاد شود تا امور به سمت روندی ناخواسته نرود.

وی افزود: ما نگران روند امور هستیم. اولویت با تضمین امنیت، ثبات و عدم آشوب است. آنچه می‌خواهیم افغانستانی امن است و امیدواریم طرفها به سازوکاری برای حفاظت از این کشور برسند.

ترکیه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم امروز (سه‌شنبه) گفت: با تمامی طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در ارتباطیم و تلاش خود را برای حمایت از ثبات در این کشور انجام می‌دهیم.

بر اساس گزارش الجزیره، وی نقش قطر را در این زمینه مهم برشمرد و گفت، امنیت و ثبات باید در افغانستان تثبیت شود.

امارات

بر اساس گزارش «امارات الیوم»، وزارت خارجه امارات عربی متحده نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، تحولات افغانستان را از نزدیک پیگیری می‌کند.

امارات در ادامه بر ضرورت همکاری بین‌المللی برای برای تحقق فوری امنیت و ثبات افغانستان تأکید کرد.

وزارت خارجه امارات همپنین ابراز امیدواری کرد که طرف‌ها در افغانستان تمامی تلاش خود را برای تحقق امنیت و ثبات در این کشور انجام دهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول