اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

کمی اطلاعات مالیاتی/ از جرم بودن فرار مالیاتی تا مالیات ارزش افزوده

مدیرکل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری محل هزینه مالیات ارزش افزوده را در راستای توسعه زیرساخت‌های شهری و روستای دانست و اعتقاد دارد معافیت‌های مالیاتی هدفمند راهی برای حمایت از تولید می‌باشد.

کمی اطلاعات مالیاتی/ از جرم بودن فرار مالیاتی تا مالیات ارزش افزوده

کورش بیگدلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در رابطه با مالیات ارزش افزوده، گفت: اداره کل امور مالیاتی استان در سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل وصول مالیات بر ارزش افزوده را به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مناطق عشایری استان پرداخت نموده که این مبالغ در راستای توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی استان هزینه می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری افزود: به گفته شهردار و مسئولان استان مالیات ارزش افزوده پایدار و ثابت‌ترین درآمد شهرداری و دهیاری‌ها بوده و این درآمدها می‌تواند کمک بزرگی در توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی استان نماید.

وی ادامه داد: از منبع مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر سه درصد عوارض مستقیم که از طرف اداره کل به شهرداری‌ها و اداره‌ها پرداخت می‌شود، یک درصد بابت سلامت جامعه به نظام سلامت و ۰.۲۷ درصد نیز به بخش ورزش کشور اختصاص داده می‌شود.

بیگدلی به حمایت از تولید و شعار سال اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین سیاست‌های نظام مالیاتی تعامل و حمایت از تولید و اشتغال است که اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم که از سال ۹۵ به اجرا در آمده دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه ارائه مشوق‌های مالیاتی به بخش تولید، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از اشتغال است.

معافیت‌های مالیاتی هدفمند راهی برای حمایت از تولید

وی ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی هدفمند و درست می‌تواند در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری موثر واقع شوند که نظام مالیاتی در همین راستا در اعطای تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی سعی دارد و زمینه‌های لازم برای حمایت از تولید و اشتغال در استان را فراهم می‌سازد.

تکالیف مودیان مالیاتی در طول سال 

وی ادامه داد: مودیان مالیاتی در طول سال تکالیفی از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد به همراه دفاتر، اسناد و مدارک قانونی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، تسلیم اظهارنامه ارزش افزوده توسط مودیان فراخوان شده در هر فصل تا ۱۵ روز بعد از پایان فصل، ارسال صورت معاملات فصلی اشخاص حقوقی و گروه اول اشخاص حقیقی، ارسال لیست حقوق مستخدمین در موعد قانونی و استفاده از سامانه پایانه فروشگاهی را باید انجام دهند.

بیگدلی اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت موجود سعی خواهیم کرد همانگونه که در بخشنامه‌ها و مصوبات سازمان امور مالیاتی و استفاده مقابله با کرونا آمده و طبق قانون بیشترین همراهی را بخش بازار و مشاغل استان داشته باشیم و طبق بخشنامه ابلاغی سازمان بسته‌های حمایتی را نیز در دستور کار داریم.

برنامه اداره مالیات در وصول بهتر مالیات و کمک به قشر کم‌درآمد

بیگدلی اظهار داشت: در همین راستا برنامه اداره‌کل در سال جاری در جهت وصول مالیات و کمک به قشر کم‌درآمد؛ وصول مالیات‌های معوق از بدهکاران مالیاتی، تسریع در رسیدگی به اطلاعات واصله با ارقام بالا، ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی و نهایتاً قطعی‌سازی پرونده‌های مهم مالیاتی موجود در هیئات حل اختلافات مالیاتی برنامه آتی دولت الکترونیک می‌باشد که اکنون در مراحل آزمایشی است و در آینده نزدیک در استان عملیاتی می‌شود.

فرار مالیاتی چیست؟ 

وی در تعریف فرار مالیاتی گفت: به هرگونه تلاش قانونی یا غیرقانونی یک کسب‌وکار با هدف خودداری از پرداخت مالیات قانونی یا کمتر پرداخت نمودن آن، به هر شیوه که انجام شود، فرار مالیاتی می‌گویند.

بیگدلی تصریح کرد: فرار مالیاتی به‌عنوان یکی از مصادیق و مظاهر فساد اقتصادی، امنیت اقتصادی موردنیاز برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را دچار اختلال می‌کند. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مواد قانونی در جرم‌انگاری فرار مالیاتی مربوط به ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم است که بر این اساس، «هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر هست در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات پرداخت‌نشده خواهد بود.»

مدیرکل امور مالیاتی استان ادامه داد: بر اساس تبصره یک این ماده ۱۹۹ قانون، حتی برای متخلفان دولتی نیز مجازات جرم مالیاتی پیش‌بینی‌شده و آمده است: «در مواردی که مکلفین به کسر مالیات، وزارتخانه، شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری باشد مسئولین امر مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری خواهند بود».

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول