اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کشف دو میلیون لیتر بنزین احتکارشده از حزب متحد عربستان در لبنان

در سایه بحران شدید سوخت در لبنان، نیروهای امنیتی این کشور از کشف نزدیک به دو میلیون لیتر بنزین احتکارشده نزد یکی از وابستگان به حزب القوات اللبنانیه خبر دادند.

کشف دو میلیون لیتر بنزین احتکارشده از حزب متحد عربستان در لبنان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای امنیت داخلی لبنان، اطلاعاتی در خصوص توقیف نزدیک دو میلیون لیتر بنزین در ۳۸ مخزن پُر که گنجایش هر یک، حدود ۵۰ هزار لیتر است در شهر «زحله» خبر دادند که متعلق به یک فرد صاحب پمپ بنزین است.

تحقیقات بعدی نشان داد که عامل این احتکار «مارون الصقر» برادر «ابراهیم الصقر» از رهبران حزب «القوات اللبنانیه» از احزاب متحد عربستان سعودی است.

سید حسن نصرالله در دو سخنرانی اخیر خود ضمن انتقاد شدید از محتکران دارو، غذا، ارز و سوخت تأکید کرد که بحران اقتصادی کنونی در لبنان را سفارت آمریکا (و متحدان لبنانی‌اش) مدیریت می‌کنند.

وی تصریح کرد: «امروز توطئه آمریکا به اینجا رسیده که معیشت مردم لبنان را هدف گرفته بنابراین کل مسئولیت این امر بر عهده آمریکاست که این توطئه را سفیر آمریکا مدیریت می‌کند... سفیر آمریکا در همه امور لبنان دخالت می‌کند. در بحث سوخت و شرکت‌های بنزین و گازوئیل در امور دارو و احتکار دارو در امور شهرداری‌ها در امور جمعیت‌ها و احزاب، در همه اینها سفارت آمریکا دارد دخالت و مدیریت می‌کند».

احتکار در لبنان در حد یک بِزِه است!

روزنامه الاخبار با انتشار گزارشی در خصوص پدیده احتکار در شرایط بحرانی کنونی نوشت: «احتکار در زمان گرسنگی در قانون لبنان یک بِزِه محسوب می‌شود! احتکاری که موجب افزایش قیمت می‌شود، زندگی مردم را تهدید می‌کند و موجب تحقیر آن‌ها می‌شود. مجازات این امر در صورتی که قاضی بخواهد سخت‌گیری کند، از چند ماه حبس تجاوز نمی‌کند. با این وجود پارلمان هیچ حرکتی برای اصلاح و تعدیل قوانینی که حامی  و به نفع کسانی است که امنیت اجتماعی را به بازی می‌گیرند، نمی‌کند».

در ادامه این یادداشت آمده است: «ده ها هزار لبنانی در پمپ بنزین‌ها تحقیر شدند. شهروندان بیمار در جریان انتظار در صف خودروها جان خود را از دست دادند. برخی دیگر به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شدند و دیگران ترجیح دادند اسلحه بکشند تا خشم خود را با شلیک هوایی یا هدف قرار دادن دستگاه‌های پر کننده سوخت فرو بنشانند».

نویسنده در ادامه با اشاره به ضرب و شتم‌های صورت گرفته بر سر بنزین چه از سوی نظامیان و چه شهروندان، بر سر سوخت، جنایات قتلی که بر سر بنزین صورت گرفته، فجایع ناشی از نبود برق در برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل فقدان گازوئیل که نتیجه احتکار و  امتناع ایستگاه ها از تحویل آن با قیمت رسمی و در نتیجه تهدید جان بیمارانی که از احتکار داروها نیز در رنجند، نوشت: «با وجود همه این‌امور، محتکری که مرتکب چنین جنایاتی می‌شود، هرگز در حد و اندازه جرم ارتکابی‌ مجازات نخواهد شد. قانون لبنان ، حتی در زمان گرسنگ ، جنگ و شرایط اضطراری، احتکار را یک بزه تلقی می‌کند؛ نه یک جنایت!

ماجرای جنجالی توقیف نزدیک دو میلیون لیتر بنزین

نویسنده در ادامه به موضوع توقیف بنزین روز گذشته در الزحله اشاره می‌کند و می‌نویسد: «از یکی از صاحبان پمپ بنزین نزدیک دو میلیون لیتر بنزین توقیف شد که آن را در یک انبار زیرزمینی در «حوش الامرا» واقع در الزحله مخفی کرده بود. گروه اطلاعات سرویس امنیت داخلی لبنان، در ادامه با شناسایی«مارون الصقر» برادر «ابراهیم الصقر» از رهبران حزب «القوات اللبنانیه»، او را دستگیر کردند. در در جریان بازجویی نزد بازپرسهای اطلاعاتی، گفت که این میزان بنزین متعلق به اوست، نه برادرش و طی مدت سه ماه، آن را انبار کرده است. اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که از هشت ماه پیش این بنزین‌ها انبار شده‌اند.

منابع آگاه در بخش سوخت و منابع قضایی می‌گویند که شیوه انبار کردن این بنزین‌ها کاملا استراتژیک [برای طولانی مدت] بوده و قرار نبوده که به زودی مورد استفاده قرار گیرد. نحوه دفن کردن این مخازن بیانگر دشواری انبار کردن این میزان بنزین و عدم خارج کردن آن در کوتاه مدت است.

دستگاه قضایی می‌گوید که میزان بنزین توقیف شده به تاسیسات نفتی کشور ارجاع داده شده و قرار است بقیه مخازن بنزین دفن شده، امروز از زمین خارج شوند. بعید نیست که میزان بنزین انبار شده با میزان اعلامی از سوی مارون الصقر یا نیروهای امنیت داخلی متفاوت باشد. «غسان عویدات» دادستان دادگاه تجدید نظر، سیگنال لازم برای بازداشت مارون را داده و برادرش ابراهیم نیز که تاکنون در بازجویی‌ها حاضر نشده، احضار شده است زیرا مخزن‌های بنزین توقیفی در زمینی که در تملک ابراهیم است، انبار شده است.

بنا بر این گزارش، هفته پیش در جریان عملیات ارتش لبنان در منطقه «ریاق» ، مشخص شد که مخزن‌هایی در زمین مارون الصقر دفن شده و در آن زمان، نزدیک ۴۰۰ تن گازوئیل از این مخازن استخراج شد و از انجا مشخص شد که وی یکی از بزرگترین محتکران سوخت است.

لازم به ذکر است که پس از توقیف و رسوایی مارون الصقر، حزب القوات اللبنانیه با صدور بیانیه‌ای از او برائت جست و اعلام کرد که اگر آن‌چه که در رسانه‌ها منتشر شده درباره فلان تاجر یا صاحب فلان پمپ بنزین نزدیک به حزب القوات مبنی بر انبار کردن سوخت صحت داشته باشد، باید اعلام کنیم که این موضوع به خود آن فرد و نیروهای امنیتی و قضایی مسئول ارتباط دارد و هیچ ارتباطی با حزب القوات اللبنانیه ندارد.

«سمیر جعجع» (نزدیک به آمریکا، غرب و عربستان سعودی) رئیس حزب «القوات اللبنانیه» است که به شدت با پیشنهاد خرید سوخت از ایران برای عبور از بحران کنونی لبنان مخالفت می‌کند.

حتی وقتی ​نماینده لبنانی «سزار معلوف» از  ائتلاف «الجمهوریه القویه» (وابسته به حزب القوات اللبنانیه به ریاست جعجع) از این موضوع استقبال کرد با واکنش تند حزب القوات مواجه  شد و از گروه های ارتباطی این حزب حذف و برخی منابع از تقویت احتمال اخراج او از حزب خبر دادند.

ارتش لبنان در ۱۹ آگوست نیز، ۱۵۰ هزار لیتر بنزین را که در یک پمپ بنزین در حال ساحت در شهرک «البربارة- جبیل» قرار داشت، توقیف کردند و تصاویر منتشره از سوی نهاد نظامی کشور نشان داد که این پمپ بنزین نیز متعلق به مجموعه پمپ‌بنزین‌های الصقر است!

نگارنده می‌گوید که با وجود توقیف الصقر برای بازجویی، در قانون لبنان، جرم احتکار، در حد یک بزه و گناه است که کمترین مجازات را به همراه دارد. در نتیجه قانون با مجازاتی سبک که حتی در اندازه دستگیری و بازداشت نیست، به نوعی از محتکر حمایت کند زیرا در صورت سختگیری قاضی، حداکثر یک سال زندان برای مجازت احتکار در نظر گرفته می‌شود.

لذا بنا بر نص قانون لبنان که نمایندگان پارلمان با وجود بحران کنونی، حاضر به اصلاح آن نیستند، توقیف محتکران بنزین را مجاز نمی‌داند در حالی که این جرم در شرایط حساس کنونی کشور می‌‌بایست در حد جنایت باشد. 

نویسنده تاکید می‌کند که این مواد قانونی می‌بایست اصلاح شوند و در پارلمان این جرم که امنیت اجتماعی را تهدید می‌کند، یک جنایت محسوب شود و تدابیر سختگیرانه‌ای برای ایجاد بازدارندگی از احتکار اتخاذ شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول