اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

کرونا آزاد ؛ بازگشایی مدارس پَر!

افت تحصیلی از آمارهای تیمز و پروتز و در عین حال نواقص آموزش و افت یادگیری مساله ای است که نسل آینده در توسعه اقتصادی کشور با مشکل مواجه خواهد شد. افت تحصیلی و ترک تحصیل بالا و فشار اقتصادی بهمراه افت یادگیری، برگشت به مدرسه را سخت می کند. سید احمد عمویی.

کرونا آزاد ؛ بازگشایی مدارس پَر!

سید احمد عمویی

در راستای مخاطرات حاصل از پیامدهای کرونا و آسیب های وارده در حوزه آموزش کشور، جلسه ی بحث و بررسی و ارائه راهکار به همت دکتر حسنی در پژوهشکده آموزش و پرورش با حضور صاحبنظران بصورت وبیناری برگزار گردید که در این گزارش به موارد مطروحه اشاره می شود.

دکتر حسنی : در آغاز پاندمی کرونا، سازمان یونیسف و یونسکو، نگران رجوع دانش آموزان به مدارس بودند. بین دوگانه آموزش و سلامتی که باید یکی را انتخاب کرد. با نرفتن به مدرسه، عدم رشد اجتماعی و با رفتن به مدرسه جان افراد تحت تاثیر قرار می گیرد.

لذا با توجه به دوگانگی مذکور، متخصصان اخلاق پارادوکس حق و اخلاق را در موقعیت پارادوکسکال می گویند بین دو راه نباید انتخاب کرد بلکه راههای بیشتر و راه چهارم و پنجم هم باید تعریف شود.

دکتر بهراد : دو سال بچه ها آموزش حضوری ندارند. ما از میانگین بین المللی در حوزه عملکرد تحصیلی پایینتر هستیم. در سال 2018 ، مدارس پلتفرم استاندارد داشتند و ما در این دوسال از شاد استفاده کردیم که با مشکلات زیادی مواجه بودیم، از طرفی افت تحصیلی از آمار های تیمز و پروتز و در عین حال نواقص آموزش و افت یادگیری مساله ای است که نسل آینده در توسعه اقتصادی کشور با مشکل مواجه خواهد شد. افت تحصیلی و ترک تحصیل بالا و فشار اقتصادی بهمراه افت یادگیری  برگشت به مدرسه را سخت می کند.

هر چقدر دوری از مدارس ادامه پیدا کند میزان افت تحصیلی و بحران آموزش ادامه خواهد داشت و افزایش می یابد.

هر چقدر دوری از مدارس ادامه پیدا کند میزان افت تحصیلی و بحران آموزش ادامه خواهد داشت و افزایش می یابد. مدارسی که فضای آموزشی فعال در آن مهیاست تعطیلی آنها بی معناست.  خانواده ها و دانش آموزان محروم از امکانات با تعطیلی مدارس بشدت آسیب پذیرند. دولت موظف باشد که بودجه ای را به وزارت آموزش و پرورش برای حمایت گروههای آسیب پذیر تزریق نماید.

 دکتر تورانی : ما باید از دوگانه سلامت و آموزش عبور کنیم و باید از امکانات فناورانه مناسب استفاده کنیم. ما در این دوسال، پیگیری هایمان بیشتر در حوزه الکترونیکی بود و می بایست انگیزه خانواده ها را در این حوزه بیشتر کنیم ،این سه گانه و چهارگانه می تواند ما را از دوگانه سلامت و آموزش خارج کند.

ما باید از دوگانه سلامت و آموزش عبور کنیم و باید از امکانات فناورانه مناسب استفاده کنیم.

ما باید از ناحیه فرصت به سراغ بازگشایی برویم. و اگر بگوییم با بازگشایی مدارس این فرصت ها را خواهیم داشت دیگران را تشویق خواهد کرد و با بیان تهدیدات، طبیعتا در این مسیر موفقیت کسب نمی شود. رفت و آمد دانش آموزان رگ حیات اجتماع را فعال می کند که با این نگاه می بایست بازگشایی مهرماه را دنبال کرد.  بحران حاصل از تعطیلی مدارس ممکنست بدتر از توالی بحران ها در سالهای اخیر باشد. در ژاپن هر روز در ایام کرونا به مدرسه رفتند و درمقابل ما تماما مدارس را تعطیل کردیم و حتی 5 نفر،5 نفر هم حاضر نشدیم بچه ها را به حیاط مدرسه راهی کنیم.

بحران حاصل از تعطیلی مدارس ممکنست بدتر از توالی بحران ها در سالهای اخیر باشد.

 مدارس امروز یک مکان نیستند بلکه یک فضا هستند هم حضور مجازی و هم حضور فیزیکی اهمیت دارد. صرفا ملاک حضور فیزیکی در مدارس نیست بلکه کمبودهای حاصل از خانواده کم سواد و کم بهره هم باید لحاظ شود و برای آن می بایست اقداماتی صورت گیرد.

دکتر حسنی : باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم و در عین حال نه تنها باید آنرا پذیرفت بلکه  آموزش و پرورش هم باید زندگی در این شرایط و حل چالش های حاصل از آن توسط دانش آموزان را در هنگام مواجهه فرهنگ سازی نماید. به بچه ها مهارت را یاد بدهیم و اینکه چطور با این مساله کنار بیایند. آموزش و پرورش وظیفه ی آماده کردن دانش آموزان برای زندگی را برعهده دارد و در عین حال در حال حاضر وظیفه ی آماده کردن آنان برای زندگی در دوران کرونا را بر عهده دارد . خودمراقبتی و دیگر مراقبتی یعنی احساس مسئولیت نسبت به خود و دیگران . زمانی آموزش و پرورش می تواند فضا را ایمن کند  که کل جامعه برای کمک باین مساله بسیج شود.

دکتر بهراد : طبق آمارها میزان انتشار ویروس کرونا در بین دانش آموزان پیش دبستان و ابتدایی بسیار پایین می باشد. کمتر از یک درصد افراد و آنهم کسانی که دارای بیماری زمینه ای می باشند دچار مشکل می شوند. میزان انتشار طبق شواهد بین المللی نشان می دهد که کودکان هم از جانب بزرگسالان دچار بیماری می شوند. و با این اوصاف ما در آینده با بچه هایی روبرو می شوند که مهارت های لازم را نخواهند داشت.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول