اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیپلمات آمریکایی: درگیری ترکیه با یونان به نفع آمریکا نیست

یک دپیلمات آمریکایی با تاکید بر اهمیت منطقه مدیترانه از لحاظ تامین انرژی گفت، درگیری بین ترکیه و یونان به نفع ایالات متحده نیست.

دیپلمات آمریکایی: درگیری ترکیه با یونان به نفع آمریکا نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نماینده آمریکا در یونان در نشستی مجازی در یک مرکز مطالعاتی گفت درگیری بین یونان و ترکیه اجتناب ناپذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «جفری پیات» نماینده آمریکا در یونان در نشستی به میزبانی «مرکز تحلیل سیاست‌های اروپایی» در مورد روابط بین ترکیه و یونان، اوضاع در شرق مدیترانه و دیگر تحولات منطقه‌ای اظهارنظر کرد.

وی با اشاره به اینکه یونان متحد مهم آمریکا در شرق مدیترانه است، به بهبود روابط یونان با امارات، رژیم اسرائیل، لبنان،اردن و مصر پرداخت.

پیرات همچنین بر حمایت واشنگتن از چارچوب همکاری بین یونان، قبرس، اسرائیل و ایالات متحده تاکید کرد. وی با تاکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه انرژی، گفت: «یکی از بزرگترین نمونه‌های همکاری منطقه‌ای در زمینه انرژی در اروپا، کریدور گاز جنوبی، «ترانس آدریاتیک»  خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول ۸۷۸ کیلومتر است که از میدان گازی «شاه دنیز»  در جمهوری آذربایجان آغاز شده و پس از گذر از یونان و آلبانی، در ایتالیا پایان می‌یابد.

این دپیلمات آمریکایی افزود: «اینجا منطقه‌ای است که چشم انداز ایجاد مسیرهای جدید برای همکاری و توافق برد-برد را ارائه می‌دهد. من این اصل را قبول ندارم که درگیری بین یونان و ترکیه اجتناب ناپذیر است و قطعاً به نفع ایالات متحده نیست.»

این در حالی است که دریای اژه و مناطق اطراف به عرصه تقابل دو کشور همسایه یونان و ترکیه مبدل شده است و طرفین همدیگر را همواره  به نقض قوانین بین‌المللی متهم می‌کنند. 

یک دیپلمات ارشد ترکیه  چندی قبل گفت که در قبال نقض توافق‌های صورت گرفته در زمینه استفاده از دریای «اژه» ازسوی یونان ساکت نخواهد ماند.

«تانژو  بیلگیج» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه  گفت که ترکیه هرگز در قبال نقض توافقنامه بین آتن و آنکارا از سوی یونان در خصوص اعمال محدویت در بکارگیری از آب‌های بین‌المللی دریای اژه برای برگزاری رزمایش ساکت نخواهد ماند.

این دیپلمات ارشد ترکیه افزود که آنکارا به توافقنامه سال ۱۹۸۸ در زمینه عدم برگزاری تمرین نظامی در دریای اژه بین ۱۵ ژوئن تا ۱۵ سپتامبر پاینده بوده است. وی گفت که علیرغم هشدارهای ترکیه، یونان رفتار خود را تغییر نداده است. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود که ترکیه به یادداشت تفاهم با آتن پایبند است، اما انتظار ندارد که تخلفی را از یونان در این زمینه شاهد باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول