اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اقتصاد خلاق موجب توسعه‌ و رشد می‌شود

در نشست هم‌اندیشی فعالین شهر خلاق موسیقی با اصحاب رسانه عنوان شد: اقتصاد خلاق یک مفهوم در حال تکامل مبتنی بر دارایی‌های خلاق است و می‌تواند موجب رشد و توسعه اقتصادی شود.

اقتصاد خلاق موجب توسعه‌ و رشد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سال 97 پرونده چهار شهر ایران برای قرارگرفتن در شبکه شهرهای خلاق جهان به یونسکو ارائه شد. هشتم آبان ماه سال 98 بود که دفتر یونسکو طی گزارشی ۶۶ شهر پیوست به این شبکه را اعلام کرد.

سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و بندرعباس شهر خلاق صنایع دستی از سوی یونسکو تایید شد تا آوازه شهر هزار آوا بیش از پیش در جهان گسترانده شود.

برخورداری از پشتوانه تاریخی و بهره‌مندی از بزرگان و نامداران عرصه موسیقی و ریشه‌دار بودن موسیقی و آواهای مختلف در میان مردمان این دیار، به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان معرفی شد و خاستگاه موسیقی جهان شد.

اینکه کردستان مهد موسیقی و آواها و نواها است غیرقابل انکار است چرا که کردستان هنرمندانی چون کامکارها، عندلیبی‌ها، تعریف‌ها و ... را در خود پرورش داده و به دنیای موسیقی معرفی کرده است اما باید دید در ادامه این فرآیند برای بارورشدن این عنوان چه کارهایی انجام خواهد شد. 

تقریبا دو سال از این اتفاق میمون گذشت و امروز نشست هم‌اندیشی فعالان این حوزه با محوریت؛ معرفی شهر خلاق، چگونگی پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو، اهداف و چشم اندازها، فرصت‌ها و چالش‌ها، شهر خلاق و اقتصاد خلاق، نقش خلاقیت موسیقی در توسعه و پرسش و پاسخ با توجه به نقش کلیدی نظام ارتباطی و رسانه‌ای در آگاه‌سازی جامعه، افکار عمومی و گروه‌های ذینفع با اصحاب رسانه برگزار شد.

محمد فرهادی عضو کمیته برنامه‌ریزی دبیرخانه شهر خلاق موسیقی در این نشست عنوان کرد: شهر سنندج در هشتم آبان سال 98 به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو در جهان پیوست.

وی اظهار داشت: کمیته برنامه‌ریزی زیرمجموعه کمیته علمی شهر خلاق بوده و از عمده‌ترین برنامه‌های این بود که بتوانیم این تفکر را به جامعه منتقل کنیم.

ایجاد تفکر شهر خلاق موسیقی اولویت کمیته برنامه‌ریزی است

 

وی با توجه به اینکه تیم برنامه‌ریزی در حال فراهم آوردن زمینه توسعه شهر با بهره‌گیری از فرهنگ و خلاقیت است، تصریح کرد: از مهم‌ترین اهداف این نشست آن است که ضمن گفت‌وگو و هم اندیشی این گفت‌وگو و دغدغه را به مردم انتقال دهیم که مجرایی برای ایجاد خلاقیت است.

موسیقی در جامعه ما حرف تازه‌ای نیست

 اسعد اردلان  رابط ملی یونسکو در ادامه اظهار داشت: ما بیشتر به  اقتصاد کشاورزی گرایش داریم  از این رو برای ورود به دنیای صنعتی با این رویه نمی‌توانیم پیش برویم چرا که مشخصه ورود به دنیای صنعتی تقسیم کار و وقت شناسی است.

وی افزود: موسیقی در جامعه ما حرف تازه‌ای نیست و از همان کودکی موسیقی ریشه در فکر و جان مردم این دیار داشته و دارد.

وی در زمینه توسعه و توسعه‌گرایی بیان کرد: توسعه‌گرایی در حوزه شهرخلاق پروسه‌ای بس طولانی است که ظرفیت بالایی را برای به بار نشستن می‌طلبد.

اردلان عنوان کرد: توسعه فرآیندی است که با صبر و حوصله به دست می‌آید و البته با مشارکت مردم به دست خواهد آمد و امیدواریم که برگزاری این نشست با اصحاب رسانه بتواند زمینه مشارکت شهروندان را فراهم آورده و به یکی از دغدغه های شهروندان تبدیل شود.

احسان مردوخ روحانی عضو کمیته برنامه‌ریزی دبیرخانه شهر خلاق  نیز در خصوص اینکه شهر خلاق چیست، برنامه‌ریزی شهر خلاق چگونه صورت گرفته، چگونه بحث شهر خلاق مطرح شد و سنندج چه برنامه‌هایی در این زمینه  دارد؛ گفت: پس از آنکه دنیای کنونی به سمت صنعتی شدن حرکت کرد بحث توسعه به میان آمد و رویکردی به نام پسا توسعه ایجاد شد.

وی بیان کرد: در همین راستا توطئه کشورهای غربی علیه کشورهای غیرغربی شکل گرفت که البته یکی از نقدهای اساس و جدی بر مبحث توسعه آن است که بر رویکرد جهان سومی کمتر می‌پردازد.

وی همچنین به 5 اصل مهم برنامه سازمان ملل برای توسعه کشورها، اهداف، چگونه شهرهای خلاق یونسکو کار می‌کنند، جلسات سالانه و اهداف آن، گزارش دیده بانی عضویت و اهداف، اهداف شبکه شهرهای خلاق براساس بیانیه ماموریت، حوزه‌های عمل، ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق و سنندج برای عضویت در شبکه برای چهار سال آینده اجرای چه اقداماتی را عهده دار نموده است؛ اشاره نمود.

فرازد حاجی‌میرزایی مسول دبیرخانه شهر خلاق هم گفت: گفتگو به عنوان ضرورتی که هم در این برهه تاریخی و هم در کشور ما و هم در منطقه ما روز به روز مهم‌تر و حائز اهمیت‌تر می‌شود و این شاخص‌ها  در شبکه شهرهای خلاق، نمایان‌تر است. 

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم تا طبقه خلاق را پای میز گفت‌وگو بیاوریم که اگر نتوانیم این مهم را انجام دهیم شکست پروژه توسعه را خواهیم دید.

باید تلاش کنیم تا طبقه خلاق را پای میز گفت‌وگو بیاوریم 

 

وی در ادامه به بررسی تفاوت دیالوگ و مونولوگ پرداخت و افزود: در فرهنگ ما در طول تاریخ مونولوگ یا تک‌گویی بوده و کمتر دیالوگ‌گویی به کار برده شده است و اما دیالوگ مبادله حقیقت و رابطه من و تو است.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: با توجه به اهمیت گفتگو و تبادل تفکر و حقیقت میان چند نفر است اما شنیدن نیز بسیار مهم بوده و مسئله بعدی استدلال است.

وی خاطرنشان کرد: در گفتگو پیش نیازهایی داریم که شامل اشتیاق به دانایی جهت برابری دو طرف دیالوگ، شنیدن و همدلی کردن است.

توسعه مفهومی کیفی دارد 

کاوه خانزادی عضو کمیته برنامه نیز در تعریف رشد و توسعه در مبحث اقتصاد خلاق گریزی زد و عنوان کرد: رشد مفهومی کمی است و توسعه مفهومی کیفی دارد و اشتراک جامعه، اقتصاد و محیط زیست به توسعه پایدار می‌انجامد.

وی تاکید کرد: سند توسعه 17 هدف داشته که چند مورد از این موارد ما را به سمت خلاقیت و رشد اقتصادی سوق می‌دهد.

وی در خصوص مفهوم اقتصاد خلاق عنوان کرد: اقتصاد خلاق یک مفهوم در حال تکامل مبتنی بر دارایی‌های خلاق است که می‌تواند موجب رشد و توسعه اقتصادی باشد.

خانزادی گفت: یکی از مصادیق اقتصاد خلاق باید در حوزه شهر خلاق مطرح شود و باید بستر مناسبی فراهم شود تا طبقه خلاق ایجاد نمائیم و مشارکت در آنان ایجاد کنیم و در گام‌های بعدی از پتانسیل آنان و دیگر افراد جامعه کمک بگیرند تا مشکلات شهر و مردم حل شود.

وی تصریح کرد: عوامل موثر در فعال کردن اقتصاد خلاق شامل نقاط قوت محلی، قدرت مکان، نقش دولت‌ها، کارآفرینان الهام بخش و توانمندسازی فناوری بوده است.

موسیقی کوردی یک سرمایه ملی است

مسعود طالبانی دیگر فعال این عرصه نیز در نهایت در خصوص اینکه موسیقی در توسعه چه تاثیری دارد و چگونه باعث ایجاد توسعه می‌شود؛ اظهار داشت: موسیقی کُردی یک سرمایه ملی بوده و دارای پتانسیل و قابلیت‌های خاصی است که شاید کمتر به آن توجه شده باشد.

وی ادامه داد: برقرار ارتباط (دیالوگ) و ایجاد گفت‌وگو که منجر به تبادل فرهنگی و در نتیجه توسعه می‌شود و موسیقی کُردی از غنی‌ترین موسیقی ملل است، این موسیقی نشاط ایجاد می‌کند و این در ایجاد مشارکت اجتماعی مهم است.

موسیقی قادر به برقراری ارتباط با جهان است

وی با بیان اینکه موسیقی کُردی فاخر درونگرا و قادر به برقراری ارتباط با جهان است، اضافه کرد: موسیقی کُردیدارای شیوایی (انتقال نشاط، معنویت و بیان دردهای مشترک) است، و یکی دیگر از قابلیت‌ها، بار معنایی موسیقی کُردی است و توانایی موسیقی کُردی انسان را به حالت عرفانی می‌برد.

طالبانی یادآور شد: مزیت دیگر این موسیقی حرکت، هیجان و نشاط است و این موجب درمان افسردگی در جامعه می‌شود چرا که جامعه افسرده طبیعتا توسعه نمی‌یابد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول