اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

جباراف: نهادهای مرتبط با سازمان ملل موقتاً از افغانستان به بیشکک منتقل شوند

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: با توجه به خروج مداوم آژانس‌های سازمان ملل از افغانستان، پیشنهاد می‌دهیم این نهادها به طور موقت در بیشکک مستقر شوند.

جباراف: نهادهای مرتبط با سازمان ملل موقتاً از افغانستان به بیشکک منتقل شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» در پیام خود به هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، به امید و استقامت، مبارزه با کووید، پاسخ به نیازهای کره زمین، احترام به حقوق بشر و فعالیت سازمان ملل متحد اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد که قرقیزستان علاقه مند و همیشه آماده است تا در تلاش‌های بین المللی برای حل مشکلات مشترک بشر سهیم باشد.

بر اساس این ملاحظات، قرقیزستان به عنوان نامزد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای سال‌های 2023-2025 و عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای 2027-2028 معرفی شده است. 

جباراف در این باره گفت: من از همه کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهم که در انتخابات از ما حمایت کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان در ادامه سخنان خود درباره همکاری با سازمان ملل پیشنهاداتی را ارائه داد و گفت: تأکید می‌کنم که قرقیزستان در روابط چند صد ساله با همسایگان خود همیشه طرفدار گفت وگوی مساوی و همکاری متقابل سودمند است و همه اختلافات را منحصراً از طریق مذاکره حل می‌کند.

با توجه به این تاریخ مهم، ما پیشنهاد می‌دهیم که اجلاس آسیای مرکزی و سازمان ملل متحد در سال 2022 برگزار شود تا نتایج همکاری‌های متقابل را با هم جمع بندی کرده و برنامه‌های مشترکی را در آینده برای توسعه و امنیت آسیای مرکزی ترسیم کنیم.

ما پیشنهاد می‌کنیم که اجلاس را در چارچوب زمان جلسه بعدی مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی سازماندهی کنیم. من از رئیس مجمع عمومی و دبیرکل سازمان ملل می‌خواهم که مشارکت آنها در برنامه‌های کاری سال آینده را پیش بینی کنند. 

رئیس دولت قرقزستان یادآور شد که در سالروز حوادث مشهور به «اکتبر» نزدیک است. قرقیزستان مرحله جدیدی در تاریخ مدرن خود آغاز کرده است و هرگز از مسیر دموکراتیک خارج نخواهد شد چرا که این خواسته خود مردم آزادیخواه قرقیز است.

وی گفت: در یک سال ما توانستیم ثبات اجتماعی-سیاسی و اجتماعی-اقتصادی را بازیابی و ایمان و اعتماد جامعه را جلب کنیم. نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته و همه پرسی قانون اساسی نیز توسط جامعه بین المللی از جمله ناظران دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا به رسمیت شناخته شد.

انتخابات بعدی پارلمان ملی که قرار است 28 نوامبر برگزار شود، پیش روی ماست. از ناظران کشورهای عضو سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی دعوت می‌کنم که در این انتخابات حضور یابند. ما همه شرایط را برای عملکرد کامل و ایمن آنها ایجاد می‌کنیم.

جباراف در مقطع سخنرانی خود به وقایع نگران کننده اخیر در افغانستان اشاره کرد و گفت: "ما می‌توانیم به 500 جوان افغان فرصت تحصیل در دانشگاه‌های خود را بدهیم و همچنین به شهروندان نیازمند و قبل از هر قومیتی، قرقیزهای قومی پامیر کوچک و بزرگ افغانستان کمک‌های بشردوستانه ارائه دهیم. با توجه به خروج مداوم آژانس‌های سازمان ملل متحد از افغانستان، قرقیزستان پیشنهاد می‌دهد که آنها را به طور موقت در بیشکک مستقر شوند. در این زمینه ، من از دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست می‌کنم که پیشنهاد ما را در نظر بگیرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در پایان گفت: در رویارویی مشترک ما با چالش‌ها و تهدیدهای مدرن، نقش سازمان ملل متحد به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. در این راستا  من از همه طرف‌ها دعوت می‌کنم تا برای حل مشکلات جهانی به منظور توسعه پایدار از سازمان بین الملل حمایت کنیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول