به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد پورداود ظهر امروز در آئین نمادین جشن شکوفهها در مدرسه ابتدایی وحدتی پویا ناحیه دو همدان از تحصیل ۳۶ هزار دانشآموز کلاس اولی استان طی امسال خبر داد و اظهار کرد: بخش اعظمی از دوران کودکی در پایههای اول و دوم ابتدایی سپری میشود و این دوره حساسترین دوره زندگی آدمی است.
وی با تاکید به اینکه اهمیت و جایگاه این دوران در کلام پیامبر(ص) تا آن جاست که دوره سیادت خطاب فرمودهاند گفت: روانشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت نیز غالبا از این دوران به عنوان برجستهترین مرحله در تکوین شخصیت انسان نام میبرند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اهمیت دوران کودکی را از دو جنبه سهولت اثرپذیری کودکان از محیطهای آموزشی و تربیتی و دوام و عمق یادگیری در این دوران دانست و گفت: یادگیری اولیه به ویژه در دوران دبستان زمینه مناسبی در کسب تجارب بعدی کودکان نسبت به دورههای بعدی تحصیلی و زندگی آینده فراهم میکند.
وی با تأکید بر اینکه باید فرزندان خود را برای دورهای تربیت کنیم که آن دوره متعلق به ما نبوده زیرا آموزش و پرورش پیوسته در حال تغییر و تحول است ادامه داد: دو نهاد خانه و مدرسه به کمک متخصصان تعلیم و تربیت باید از تحولات سریع تعلیم و تربیت و روشهای نوین و پیشرفته آگاهی یافته و راه کار بست آن را فراگیرند.
پورداود با بیان اینکه بازی در کانون فعالیتهای مناسب رشد قرار دارد که شامل رفتار خود انگیخته، آزاد، انتخابی و لذتبخش بوده و جزء فعالیتهای طبیعی برای کودکان به شمار میآید گفت: بازی فرصت خلاقیت، اختراع و آگاهی از دنیای اطراف، شادی و نیز درک خود و سایرین را برای کودکان فراهم میکند.
وی با بیان اینکه کودکان وقتی فرصت بازی واقعی پیدا میکنند یاد میگیرند تا از فرصتها استفاده کرده و عنصر انتخاب را مورد توجه قرار دهند تصریح کرد: بازی برای کمک به کودکان به منظور گسترش روابط دوستانه و کسب اعتماد و متقابل و نیز عزت نفس و افزایش حس توانمندی از طریق امکان تسلط بر اشیاء بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: آموزش اصیل و واقعی یکی از انواع یادگیریهای نوین است که مبتنی بر یک رویکرد آموزشی بوده و اجازه میدهد دانشآموزان به کشف بپردازند، مباحثه داشته باشند و به طور معناداری ارتباط مفاهیم با زمینه واقعی را درک کنند.
وی بیان کرد: نیازهای واقعی به مشکلات پیچیده دنیای واقعی و اندیشیدن به راه حلهای آنها با به کارگیری روشهای مبتنی بر ایفای نقش فعالیت مسأله محور مطالعات موردی و اجتماع یادگیری تمرکز دارد.
پورداود عنوان کرد: مسأله دیگر در یادگیری واقعی خود تنظیمی است که به نقش فرد و کودک در فرایند یادگیری میپردازد.
گفتنی است براساس شیوهنامه سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ وزارت آموزش و پرورش، برنامههای آموزشی و پرورشی از آبان ماه به تدریج حضوری خواهد شد.
انتهای پیام/ 89026/