اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آب مهمترین اولویت استان اصفهان است

استاندار اصفهان گفت: اصلی‌ترین و حادترین مسأله استان اصفهان کم‌آبی است و معتقدم هیچ مسأله‌ای مهم‌تر از این موضوع برای استان وجود دارد.

آب مهمترین اولویت استان اصفهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس رضایی بعد از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ایام اربعین اظهار داشت: استانداری نقش اجرایی در قضیه آب ندارد بلکه ۳ مسؤولیت سیاست‌گذاری، هماهنگی و پیگیری را به عهده دارد و تنها وظیفه اجرایی استانداری و فرمانداری برگزاری انتخابات است.

استاندار اصفهان ادامه داد: اصلی‌ترین و حادترین مسأله استان اصفهان کم‌آبی است و معتقدم هیچ مسأله‌ای مهم‌تر از این موضوع برای استان وجود دارد و علیرغم تلاش‌هایی که شده است عوامل اجرایی دیر به این قضیه پرداخته‌اند.

بیش‌ترین تلاشم را برای مسأله آب گذاشته‌ام

وی بیان‌ داشت: اگر مردم و مسؤولان دست به دست هم بدهند مشکل حل خواهد شد؛ در این مدت بیش‌ترین وقت و تلاش‌مان را بر مسأله آب گذاشته‌ایم و معتقدم بیش‌ترین تلاش را انجام داده‌ایم و امیدوارم مسؤولان بعدی نیز با همین تلاش وارد کار شوند.

رضایی خاطرنشان کرد: برای انجام اقدامات ۳ سیاست مهم داشتیم اول مصرف بهینه حتی یک قطره آب، سیاست دوم اینکه یک قطره آب بیش‌تر وارد استان کنیم و سیاست سوم احترام و اصل برد-برد با استان‌های مجاور بود؛ بنایمان ایجاد دعوا و مشکل نیست و با تعامل و دوستی می‌توانیم مسأله را پیش ببریم.

پروژه سامانه دوم، نقش پدافندغیرعامل را برای استان داشت

استاندار اصفهان در خصوص پروژه‌های انجام شده گفت: پروژه اول پروژه سامانه دوم است که اگر به آن ورود پیدا نمی‌کردیم‌ تا ۱۰-۱۵ سال آینده کسی وارد آن نمی‌شد و توانستیم با اقداماتی خاص وارد این موضوع شویم؛ این پروژه نقش پدافند غیر عامل را برای استان داشت اما به‌دلیل شرایط مالی دولت و تحریم‌ها نمی‌تواستیم کل ماجرا را پیش ببریم.

وی تأکید کرد: در این ۳۴ ماه علیرغم خشکسالی که با آن مواجه بودیم، یک قطره آب آلوده به مردم اصفهان ندادیم.

رضایی با اشاره به پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد: برای نگه داشتن فرهنگ اصفهان باید فکری اساسی می‌کردیم و نتیجه این فکر پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان بود؛ این پروژه کار تخصصی بود، برای انجام این کار پولی نداشتیم و فهمیدیم تنها راه آن ورود بخش خصوصی است و برای این کار شرکتی متشکل از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، شهرداری، اتاق بازرگانی و.. ایجاد کردیم.

استاندار اصفهان یادآور شد: مشاوری برای این شرکت تعیین شد؛ در این موضوع و پروژه تنها، مسیر و طول مسیر مهم نیست و پیچیدگی‌هایی وجود دارد و در نتیجه این موضوع از بین ۹ گزینه، مسیری ۹۱۰ کیلومتری تعیین شد.

وی اظهار کرد: اگر مسؤولان بعدی استان در این مسیر تلاش کنند ۳ تا ۵ سال آینده این موضوع حل خواهد شد.

میزان رشد فیزیکی سد کوهرنگ به ۴۹ درصد رسیده است

رضایی گفت: مسأله سوم که برای ما مهم است موضوع سد و تونل کوهرنگ است؛ حدود ۲۰ سال است که این پروژه مطرح است، در این اواخر به دلیل مشکل فنی حدود ۸ ماه است که کار منتظر تعیین تکلیف است و اگر این مشکل فنی نبود پروژه سد به اتمام رسیده بود.

استاندار اصفهان در خصوص تونل کوهرنگ بیان داشت: حدود ۹۰ درصد کار انجام شده بود و امروز بیان می‌کنم که تونل مشکلی ندارد و از دی امکان پمپاژ ۷۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد.

وی در خصوص پروژه بهشت‌آباد خاطرنشان کرد: این پروژه، موضوعی مهم برای استان اصفهان است؛ از زمان تشریف‌فرمایی رهبر معظم انقلاب این پروژه کلید خورد اما به‌ دلیل اشتباهات به تعویق افتاد؛ در ابتدا قرار بود که یزد و کرمان به این پروژه وارد شوند اما مخالفت‌هایی وجود داشت و در نهایت در ۱۳ آبان ۱۳۹۸ شورای عالی آب مصوب کرد که ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب، توسط تونل بهشت‌آباد به اصفهان منتقل شود اما روش آن را بیان نکرد.

رضایی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست بر این پروژه اشکالاتی وارد کرد اما در نهایت در این ماه‌ها مجوز ۱۳ کیلومتر پایانی آن صادر شد و این یکی از دستاوردهای بزرگ اصفهان است.

استاندار اصفهان در پایان در خصوص همراهی و همدلی نمایندگان مجلس در موضوع حل مشکل آب استان بیان کرد: در دوره گذشته همراهی خیلی بهتری بود اما این دوره همراهی مثل دوره قبل نبوده است؛ البته شاهد بی‌تفاوتی هم نبودیم اما دوره قبل بهتر بود و نکته قابل توجه این است که وظیفه نمایندگان را مسائل اجرایی نمی‌دانم.

تغییر اقلیم‌ها تأمین آب را به سمت دیگری سوق می‌دهد

در ادامه این نشست حجت‌الله غلامی اظهار داشت: در خصوص اعتبارات عمرانی سال ۱۳۹۹ حدود ۴ هزار و ۶۷ میلیارد تومان بودجه عمرانی داشتیم و بیش‌تر صرف پروژه‌های زیربنایی آب، راه و کشاورزی و... و بخشی هم صرف پروژه‌های تبصره ۱۹ می‌شد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد:حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری‌ها بوده که از این میزان حدود ۷ هزار میلیارد تومان مربوط به حوزه عمرانی بوده است.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان بیان‌ داشت: برای بحث انتقال آب مطالعات زیادی صورت گرفت؛ میزان بارش برف که امسال در زاگرس داریم کاملاً مشخص است و تغییر اقلیم‌ها ما را به سمت دیگر منابع سوق می‌دهد و یکی از این موارد تأمین آب از غیر حوضه خودمان است و در این راستا ۱۱ گزینه برای انتقال آب تعریف و بررسی شد و در نهایت بین ۲ گزینه نهایی بندرعباس و دریای عمان به انتخاب دست زدیم.

غلامی خاطرنشان کرد: لازم بود ۲ تفاهم‌نامه کلی برای این پروژه امضا شود؛ اول استفاده از برق نیروگاه و این تفاهم‌نامه با وزارت نیرو امضا شد و استان یزد در این مسیر کنارمان قرار گرفت؛ یکی دیگر از بندهای تفاهم‌نامه این بود که پا به پای نیروگاه کار خود را پیش ببریم.

معاون عمرانی استاندار اصفهان  گفت: انتقال آب از سیریک‌ نهایی شده است و به دنبال مصوب شدن مسیر هستیم تا ۲۰۰ کیلومتر داخل استان را راه بیندازیم.

وی تأکید کرد: نخستین قسمت تولید ورق استان برای ۳۰۰ هزار تن آماده شده است؛ آنچه که مهم است این است که اگر ۲۰۰ میلیون مترمکعب به استان وارد شود، صنایع نیازی به حوضه آب زاینده‌رود را ندارد و قرار بر این شد حقابه کشاورزان پرداخت شود و نخستین مرحله آن مصوب شد.

غلامی در خصوص پروژه بهشت‌آباد عنوان کرد: عملیات این پروژه سال ۱۳۹۰ اجرایی شروع شد و حدود ۶۰۰ متر تونل آن در استان حفر شد و پس از آن به‌ دلیل اختلافات سیاسی متوقف شد و تا سال ۱۳۹۷ این پروژه وارد وزارت نیرو شد و با دستور رئیس جمهور به سمت اجرا رفت.

 معاون عمرانی استاندار اصفهان یادآور شد: برای پروژه بهشت‌آباد همه چیز آماده است اما بهانه‌های زیست‌محیطی مطرح شد و در نهایت تونل ۶۵ کیلومتری به ۳ قسمت تقسیم شد که ۱۵ کیلومتر آن در استان قرار دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: اگر اجازه کار تونل داده شود، با برنامه زمان‌بندی، حداکثر پس از ۳ سال کار به اتمام خواهد رسید و این موردی است که ۱۰ سال از ما محروم کردند.

غلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص راه حل جریان آب زاینده‌رود توضیح داد: ظرف ۲-۳ سال جریان فصلی آب زاینده‌رود را داشته‌ایم اما در زمان فعلی به شرایط حاد رسیدیم؛ با ۴ پروژه مطرح شده مشکل آب استان حل نخواهد شد بلکه بخشی از کمبود آب رفع می‌شود و در کنار پروژه‌ها ۲ کار زیربنایی صورت گرفته و به سمت برنامه‌محوری پیش رفته‌ایم.

معاون عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: نخستین برنامه سازگاری با کم‌آبی بوده است؛ این طرح ۱۶ محور اساسی و ۳۶ برنامه دارد و در بخش‌های مختلف راهکارهای صرفه‌جویی، انتقال و... بیان شده است.

وی افرود: این موارد باید در سطح ملی تصویب می‌شد؛ این برنامه در اسفند ۱۳۹۹ ابلاغ شد و دستورکاری برای این است که بتوانیم در برنامه هفتم، جریان زاینده‌رود را داشته باشیم که یکی از محورهای آن الگوی کشت است.

غلامی خاطرنشان کرد: دومین برنامه نقشه راه احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی بود که دولت کارگروه مربوط به آن را تشکیل داد و در ۵ بخش مهم تبیین شد؛ امیدواریم این برنامه‌ها چاشنی پروژه‌ها برای حل مشکلات باشد.

در حوزه آب اقدامات زیادی صورت گرفته است

در ادامه حیدرعلی قاسمی اظهار داشت: مسائل امنیتی و اجتماعی برآمده از نیازها و عدم تعادل‌ها است و اگر کمی تأمل کنیم شاهدیم شرایط خوبی نداریم و مدیریت این شرایط کاری دشوار است.

معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استانداری ادامه داد: در حوزه آب اقدامات زیادی صورت گرفته است و شاهد نتایج آن در سال‌های آینده خواهیم‌بود؛ در ارتباط با وضع موجود واقعیت این است که امروز وارد سیزدهمین ماهی شدیم که زاینده‌رود به جز ۱۰ روز شاهد آبی نبوده است.

وی بیان‌ داشت: کنار هم قرار دادن حق و واقعیت کار سختی است؛ در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که در بالادست و استان یزد آب وجود دارد و عمده مشکلات در اصفهان قرار دارد و پاسخگویی به مطالبه‌گران و افراد دارای حق کار سختی است.

قاسمی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات، مسائل امنیتی و درگیری با مردم نداشتیم و در این زمینه قدردان مدیران هستیم؛ حسن‌مان در اصفهان این است که تابع مقررات هستیم و اگر مسائلی که در اصفهان داریم در دیگر استان‌ها مطرح بود مشکلات زیادی پدید می‌آمد.

معاون امنیتی سیاسی اجتماعی استانداری گفت: در عین حالی که حق‌مدار بودیم درک واقعیت داشتیم و نگاهی ملی به مسائل داشتیم نه نگاه خرد و منطقه‌ای.

وی تأکید کرد: امیدوارم همدلی بین مسؤولان وجود داشته باشد و با تفضل الهی شرایط بهبود پیدا کند زیرا شرایط مردم شرایط بسیار سختی است و تلاش‌مان این بود مسیر اقناعی-ایجابی را پیش بگیریم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول