اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

طرح سامان‌دهی کارگران گذری؛ از گلایه‌های کارگران تا ادعای درآمدی 20 میلیونی فروش کمک‌های معیشتی

پس از گذشت حدود یک سال از آغاز طرح سامان‌دهی کارگران گذری در مشهد، در حالی که کارگران از روال کار و بیکاری ناراضی هستند، مسئول این طرح از سوء استفاده‌ها می‌گوید و ادعا می‌کند که برخی از کارگران از فروش بسته‌های کمک معیشتی تا ۲۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

طرح سامان‌دهی کارگران گذری؛ از گلایه‌های کارگران  تا ادعای درآمدی 20 میلیونی فروش کمک‌های معیشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چندی پیش در این خبرگزاری گزارش‌هایی با عناوین« کلاف سردرگم ساماندهی کارگران ساختمانی در مشهد/ سرگذرهای شلوغ در ایام کرونا»، «۵ راه حل برای ساماندهی کارگران «سرِگذر»/ مسؤولان از راهکارها می‌گویند اما از اجرا...»، «کارگران گذری در استراحتگاه/ شهرداری مشهد مصوبه 9 ساله برای به‌کارگیری کارگران را اجرا می‌کند؟» در خصوص کارگران سر گذر کار شد.

اکنون پس از گذشت یک سال از این گزارشات و ساخت و احداث ایستگاه‌های سامان‌دهی کارگران گذری، در قالب بررسی معایب و ایرادات احتمالی این طرح و سعی در اطلاع رسانی، پیگیری و رفع این اشکالات سری به این مراکز در میدان‌های مختلف سطح شهر زدیم.

ابتدا با کارگرانی صحبت کردیم که دوباره به کنار خیابان برای لقمه‌ای نان پناه آورده‌اند، نگاهی ناراحت به کوله روی دوشم می‌اندازد و می‌گوید: خیلی برای کارگری جوانی! اما با اعلام شغل و علت حضورم در آنجا گویا سفره دلشان را باز کرده‌ و شروع به درد دل می‌کنند.

صف‌های طولانی صبح مهلت کار به برخی کارگران نمی‌دهد

یکی از آن‌ها که حرفه بنایی‌اش از کارت مهارتی که توسط مراکز فنی حرفه‌ای پس از تست‌های تخصصی به او داده، مشخص است، می‌گوید: وقتی ساعت ۷ صبح به مرکز مراجعه می‌کنیم می‌بینیم حدود ۲۰ نفر از افراد مسن که به طور غالب پس از نماز صبح بیدارند جلوی ما برای نام‌نویسی قرار دارند و با این وجود دیگر کار به ما نمی‌رسد؛ اصلا اگر این مراکز جمع شوند خیلی بهتر است!

وی با بیان اینکه پیش از این ما هر روز سر کار می‌رفتیم؛ اما اکنون از زمان اجرای طرح در ماه نهایت پنج روز سرکاریم، توضیح می‌دهد: چنانچه به میدان‌های اطراف این خیابان که این ایستگاه پوشش داده است سر بزنی می‌بینی که بسیاری از کارگران دور میدان ایستاده‌اند، چراکه اعتقاد دارند هیچگاه در این مراکز کار به آن‌ها نمی‌رسد.

این بنّای مشهدی که از کم شدن سبدهای کالا و کمک معیشتی اندوهگین است، تشریح می‌کند: روزی نبود که از اینجا دست خالی به خانه برویم؛ اما اکنون کار نیست، روزهایی هم که کار باشد تا ۱۰۰ هزار تومان کمتر از اصل دستمزدمان حقوق می‌گیریم.

البته این کارگر مدعی دستمزد روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که قانون کاری که دولت برای کارگران تعریف کرده است این نیست؛ اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی در جدول خلاصه بخشنامه مزد سال ۱۴۰۰، حداقل حقوق روزانه یک کارگر را ۸۸۵ هزار و ۱۶۵ ریال اعلام کرده است.

از طرح‌های عمرانی شهرداری نه شنیده‌ایم نه در آن کار کرده‌ایم!

دیگری که از همان مسن‌هایی است که صبح زود برای ثبت نام به مرکز مراجعه کرده و منتظر کارفرماست هم حرف‌هایی با نارضایتی کمتر اما منتقدانه دارد.

پیرمرد نقاش توضیح می‌دهد: شهرداری تاکنون در هیچ پروژه‌ای از ما استفاده نکرده است، گفته بودند که بناست ما در این پروژه‌ها حضور پیدا و کار کنیم اما تاکنون این اتفاقات نیفتاده است.

درد دل کارگران راضی و ناراضی از این ایستگاه‌های تعبیه شده در میادین شهر و به دنبال آن سوالاتی که در ذهنم ایجاد شده بود مرا به سراغ مسئول این ایستگاه‌ها می‌کشاند.

نامه‌ای رسمی بیاور تا پاسخت را بدهم، مجوزت کجاست؟

پس از اینکه با سلسله سوالاتی از وضعیت ایستگاه‌های سامان‌دهی کارگران گذری برای بهبود وضعیت به مسئولان ایستگاه در میادین مختلف مراجعه می‌کنم، همگی خود را در خدمت، به شرط وجود مجوز رسمی از شهرداری برای مصاحبه اعلام می‌کنند.

یکی از آن‌ها حتی می‌گوید: حضور پیدا نکردن افراد در ایستگاه‌ها و پافشاری آن‌ها بر ایستادن کنار میدان دلیل مشخصی دارد؛ اما تنها با مجوز در خدمت شما هستم.

با اینکه تمام ملزومات برای اثبات خبرنگاری همراهم است؛ اما پاسخ‌شان چیزی جز «مجوزت کجاست؟» نیست، کشمکش‌ها و کاغذ بازی ایستگاه‌های مختلف امیدم را از پاسخ‌گویی به آن‌ها قطع کرده و به سراغ مسئول ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد می‌روم.

علت حضور نیافتن برخی کارگران در ایستگاه‌ها چیست؟

مسئول ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی اینکه چرا هنوز کارگران باوجود ایستگاه‌ها باز هم کنار گذر برای کار می‌ایستند، اظهار می‌کند: در این خصوص کارگران به چند دسته تقسیم می‌شوند، اول اتباع غیر مجاز که نمی‌توانیم آن‌ها را سامان‌دهی کنیم مانند عزیزان افغانستانی که کارت کار ندارند یا کسانی که تا با این طرح کاملا آشنا شوند و حضور در این ایستگاه‌ها را قبول کنند مقداری زمان می‌برد و در کنار کار کارگری به شغل دیگری مشغول هستند یا دو معرف لازم را برای ثبت نام را پیدا نکرده‌اند.

 علیرضا کفاش با بیان اینکه نیازهای اولیه مورد نیاز برای این کارگران مانند سرویس بهداشتی و سیستم سرمایش و گرمایش در این ایستگاه‌ها تعبیه کردیم؛ ادامه می‌دهد: تفاهم‌نامه‌ای را در این خصوص با ۱۲ دستگاه اجرایی امضا کردیم؛ اما متاسفانه برخی از دستگاه‌ها پای کار نمی‌آیند مانند بیمه کارگران که این موضوع بحث بسیار مهمی است.

درآمد ۲۰ میلیونی کارگران!

وی می‌گوید: کمک‌هایی از سمت مردم بسیار مهربان ما به کارگران می‌شود که وقتی این موضوع سامان‌دهی نمی‌شد یک نفر در یک روز برای مثال ۶ بسته معیشتی می‌گرفت و آن‌ها را به دیگران می‌فروخت؛ با سامان‌دهی در این طرح قصد داریم یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم نظام‌مند کردن این کمک‌های مردمی باشد به طوری که به دست خود مردم این کمک‌ها میان کارگران در ایستگاه توزیع شود، برخی از کارگران از فروش این بسته‌ها تا ۲۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

مسئول ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد در خصوص دستمزد کارگران، تشریح می‌کند: چنانچه کاری را بخواهیم راه بیندازیم باید ابتدا رضایت جذب کنیم، از این رو در کنار کار خودمان صندوق‌های انجمن صنفی کارگران ساختمانی را پای کار آوردیم؛ در ابتدا موضوع دستمزدها برای طرفین یعنی کارگر و کارفرما همراه با اعتراض و نارضایتی بود، چراکه قیمت مشخصی برای کار اعلام نمی‌شد و کارگر و کارفرما با یکدیگر به تفاهم نمی‌رسیدند.

کفاش با بیان اینکه اکنون می‌توانید با شماره ۳۱۷۵ تماس بگیرید و آن‌ها ردیف قیمتی کارگر ساده، اوستاکار و باقی را به شما عرض و تاکید می‌کنند که این ردیف قیمتی کارگران است؛ اما توافق میان شما و کارگر انجام می‌شود، ابراز می‌کند: در مدیریت شهری قصد تصدی‌گری نداریم و می‌خواهیم یک آسیب اجتماعی را از شهر دور کنیم.

کارگران در پروژه‌های عمرانی شهرداری مشغول کارند

وی در پاسخ به اینکه چرا شهرداری  بنا به وعده خود از کارگران ساختمانی در پروژه‌های ساختمانی استفاده نمی‌کند، عنوان می‌کند: هم اکنون در تمام ایستگاه‌ها حاشیه شهر مشهد این موضوع را اعلام کردیم و بسیاری از کارگران در این طرح‌ها مشغول به کار شده‌اند؛ اما از آنجا که روزانه ۱۵۰ هزار تومان همراه با بیمه به آنها حقوق داده می‌شود برخی معترض هستند که مقدار دستمزد کم است در صورتی که این چیزی جز قانون کار در سراسر کشور نیست.

کفاش در ادامه خاطرنشان می‌کند: برخی کارگران برای خود روزانه تا ۵۰۰ هزار تومان دستمزد در نظر گرفته‌اند و با این ۱۵۰ هزار تومان کنار نمی‌آیند، حاضر هستند تا سه روز بیکار بمانند؛ اما با این دستمزد کار نکنند.

مسئول ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد با اشاره به اینکه سعی داریم با وجودی که دستور و حکم دادستانی داریم وارد فاز استفاده از قوه قهریه نشویم، توضیح می‌دهد: باید برای این ایستگاه‌ها فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم؛  با توجه به مشکلی که اتباع غیر مجاز برای ما به‌وجود آورده و آن این است که عرضه بیشتر از تقاضا شده است و این باید کنترل شود بنابراین اداره اتباع را پای کار آورده‌ایم تا بتوانیم طبق رسالتی که بر گردن ما است کارگران واقعی را سر کار بیاوریم.

وی بیان می‌کند: سعی کردیم در این طرح احترام کارگر حفظ شود، به مأموران خود لباس فرم بدهیم و کارهای لازم را انجام دهیم تا نارضایتی انجام نشود، برخی از این صف بندی‌ها بسیار ناراضی هستند و می‌گویند کار به آن‌ها نمی‌رسد به همین جهت قصد داریم تا نوبت‌دهی در ایستگاه‌ها را الکترونیکی کنیم تا کسی دخل و تصرفی در آن نداشته باشند.

ثبت نام کارگران هوشمند می‌شود

کفاش اضافه کرد: یک اپلیکیشن هوشمندِ درخواست کارگر، به نام «شهر من»، طراحی کرده‌ایم و در حال ایرادیابی و بر طرف کردن باگ‌های آن هستیم که به زودی به صورت وسیع قابل استفاده می‌شود.

مسئول ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای طرح تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند، ادامه می‌دهد: از آنجا که کارهای ساختمانی برخی یک روزه و برخی تا یک هفته به طول می‌انجامد شاید نتوان گفت که از این تعداد چند نفر به صورت مستمر به ایستگاه‌ها مراجعه می‌کنند؛ اما خوشبختانه از این تعداد بیش از ۶۵۰ نفر به دنبال رضایت کارفرما از نحوه کار آن‌ها، وارد کار دائم در کارخانه‌ها شده‌اند.

وی می‌گوید: روز جمعه چهارم مهر ماه ۱۴۰۰، یک هزار و ۴۰۰ کارگر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۹۷۰ نفر مشغول به کار شده‌اند؛ البته مقداری رونق در ساخت و ساز کم شده است به همین دلیل با دستگاه‌های مختلف نامه‌نگاری و هماهنگ کرده‌ایم تا در صورت نیاز به کارگر ساختمانی از این طرح‌ها استفاده کنند.

با توضیحاتی که کفاش، مسئول ساماندهی کارگران ساختمانی مشهد داد کمی بیشتر به سرانجام این طرح خوش‌بین شدم؛ آمار و ارقام نشان می‌دهند که سامان‌دهی کارگران گذری در ایستگاه‌های تعبیه شده خیلی از این کارگران را سرکار فرستاده و آسایشی نسبی بر زندگی آن‌ها برقرار کرده است.

بناست نحوه نوبت دهی ایستگاه‌ها الکترونیک شود تا شاهد صفوف طولانی اول صبح در این ایستگاه‌ها نباشیم که این البته از وعده‌های مسئول این طرح است، همچنان حضور پیدا نکردن برخی کارگران در این ایستگاه‌ها و ایستادن‌شان سر گذر، نوبت دهی و صفوف طولانی اول صبح، بیمه کارگران و میزان حقوق آن‌ها هنوز از مسائلی است که در کنار خدمات بسیار این ایستگاه‌ها باید به طور جدی دیده و پیگیری شود.

==================

گزارش از: علی فرهادیان

==================

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول