اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

تقاضای اجتماعی شدید برای بازگشایی مدارس ایجاد شده است/ واکسیناسیون دانش‌آموزان اجباری نیست

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بررسی‌های میدانی که انجام دادیم، حاکی است یک تقاضای اجتماعی شدیدی برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری در سطح جامعه ایجاد شده است.

تقاضای اجتماعی شدید برای بازگشایی مدارس ایجاد شده است/ واکسیناسیون دانش‌آموزان اجباری نیست

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم نواختن زنگ ملی «ایثار و مقاومت» در جمع خبرنگاران درباره مشکلات اتصال مدارس به «شاد»، اظهار کرد: صبح امروز شورای راهبری شبکه «شاد» را داشتیم و آخرین آماری که شبکه «شاد» را نصب کردند و فعال هستند، بسیار بالاست؛ فقط یک میلیون و 500 هزار دانش آموز ارتباط صوتی داشتند.

وی ادامه داد: سال تحصیلی 1400ـ1399، روز 15 شهریور آغاز شد و امروز پنهای باندی که «شاد» به خودش اختصاص داده است، 305 گیگ در ثانیه بوده است و این در روز دوم، یک موفقیت بی نظیر است.

کاظمی با بیان اینکه حدود 87 درصد کلاس های درس در «شاد» تشکیل شده است، گفت:طبیعتا یک بخشی که تشکیل نشده است، ممکن است به مدارس غیردولتی و روستایی برگردد؛ در حال حاضر حدود 45 هزار مدرسه روستایی، کلاس درس را به صورت حضوری برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: در شورای راهبری «شاد» مطرح کردم، هرگونه بازتابی که ناشی از عدم تشکیل کلاس یا عدم حضور دانش‌آموز در کلاس دارید، حتی اگر یک مورد است، بگویید و این میزان در مقابل این حجم کار بسیار اندک بود.

* مشکلات شاد و سیدا در یکی، دو روز آینده برطرف می‌شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه سرعت «شاد» پایین باشد، بخشی طبعیی است و به زیرساخت های کشور برمی‌گردد؛ به شما اطمینان می دهم که طی یکی، دو روز آینده تقریبا به یک نقطه ثابت و مطلوبی در «شاد» دست پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: درباره مشکلات سامانه سیدا نیز تلاش می‌کنیم تا در این یکی، دو روز، زیرساخت‌های سامانه سیدا را افزایش دهیم البته ثبت نام به نرخ 106 درصد در پایه اول ابتدایی رسیده و تقریبا به میانگین 95 درصد در سایر پایه‌ها رسیده است و آن درصدی که باقیمانده، به دانش‌آموزان پایه نهم بر می‌گردد که برای ورود به رشته‌های فنی وحرفه ای و کاردانش مقاومت می‌کنند و تلاش می‌کنند به رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی بروند.

* کلاس بندی در «شاد» به 90 درصد رسیده است

کاظمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم اشکالات جزئی در شروع سال تحصیلی را برطرف کنیم، تصریح کرد: فکر می‌کنم ثبت نام دیگر کامل شده است، کلاس بندی ها هم به مرز 90 درصد در حال نزدیک شدن است و آن درصدی که در «شاد» تشکیل نشده است به مدارس غیردولتی بر می‌گردد که از سامانه‌های دیگر استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «مدرسه برای برگزاری کلاس حضوری باید مجوز بگیرد؟»، گفت: الگوی بازگشایی تدوین شده است و هر مدرسه‌ای وضعیت خودش را درباره بازگشایی بر اساس فرمی تکمیل می‌کند و تاریخ کلاس حضوری را می تواند اعلام کند و منطقه بررسی کرده و بر اساس الگوی طراحی شده اقدام می شود.

* کلاس درس دانش‌آموزان اول ابتدایی حضوری است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فعلا کلاس درس اول ابتدایی به صورت چند گروهی و با رعایت پروتکل ها برگزار می شود زیرا دانش‌آموز اول ابتدایی باید معلمش را ببیند و ارتباط برقرار کند.

وی افزود: بررسی‌های میدانی که انجام دادیم، حاکیست یک تقاضای اجتماعی شدیدی برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری در سطح جامعه ایجاد شده است که جای تشکر دارد از کسانی که کمک کردند و این ضرورت را به جامعه منتقل کردند.

کاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا با بازگشایی مدارس بحث آموزش مجازی، تمام می‌شود، اظهار کرد: آموزش مجازی کماکان سرجای خودش هست و امروز در شورای راهبری«شاد»، این نکته را مطرح کردیم که در کمیسیون برنامه درسی شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه آموزش مجازی را طراحی کنیم تا به عنوان بخشی از نظام آموزش و جریان پایدار وجود داشته باشد.

*واکسن را به بازگشایی مدارس گره نزدیم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه «شرط حضور دانش آموز در مدرسه، واکسینه شدن است»، ادامه داد: اصلا اینگونه نیست؛ واکسن زدن دانش‌آموزان و شرایطش در اختیار وزارت بهداشت است و ما هم به این حوزه ورود نمی‌کنیم و واکسن را به بازگشایی مدارس گره نزدیم.

وی ادامه داد: بر اساس الزامات و توافقات وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌های اجتماعی مهم  است اما مطمئن هستیم که واکسن، تضمین سلامت را بالا می‌برد و حتما از این موضوع استقبال می‌کنیم و از وزارت بهداشت هم تشکر می‌کنیم که دانش‌آموزان را در تمام سطوح در اولویت خودش قرار داده است.

کاظمی در واکنش به این جمله که اگر دانش‌آموزی واکسن نزند آیا مشکلی برای حضور در مدرسه ندارد؟، گفت: الزامی نیست. به هرحال مردم و دانش‌آموزان به سمت واکسن زدن می‌روند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اظهار کرد: من قطعا پیگیرم و در تمام جلسات که در دولت حضور دارم، روزانه پیگیری می‌کنم و هر وقت به نتیجه برسد، قطعا همکاران می‌بینند.

کاظمی درباره آیین زنگ ملی ایثار و مقاومت گفت: یکی از برنامه‌ها که هم تکلیف قانونی دارد و هم وظیفه ملی، دینی و انقلابی ما هست، زنگ ایثار و مقاومت است که در هفته بزرگداشت دفاع مقدس که مقارن با آغاز سال تحصیلی است، نواخته می‌شود. 

وی ادامه داد: این زنگ در واقع یک نماد برای آغاز یک حرکت در سطح آموزش و پرورش کشور است؛ همانطور که سال تحصیلی را با زنگ آغاز می‌کنیم و تا پایان سال ادامه دارد، این زنگ بیانگر این است که فعالیت‌های مربوط به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، از هفته دفاع مقدس و اول مهر آغاز می‌شود و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: فعالیت‌هایی را هم برنامه‌ریزی کردیم و از تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم تا این اقدام رقم بخورد؛ برگزاری40 هزار یادواره شهید در ۴۰ هزار مدرسه، برپایی اردوهای راهیان نور، اردوهای شمیم نور، ارتقای سطح مدارس شاهد و برگزاری جشنواره علمدار از دیگر موارد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول