اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

طرحی برای تولید انبوه پالس اکسیمترهای انگشتی ایران‌ساخت

تولید انبوه پالس اکسیمتر انگشتی یکی از طرح‌های کلان ملی فناوری است که به رونق بازار داخلی تجهیزات پزشکی و تشخیص بیماری کمک می‎کند.

طرحی برای تولید انبوه پالس اکسیمترهای انگشتی ایران‌ساخت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاید روزهای اوج شیوع کرونا بهترین بهانه بود تا مدیران و مردم به این باور برسند که ایران تنهاست و نیازمند استفاده از توانمندی و ظرفیت‌های داخلی. همیشه محدودیت‌ها فرصت‌سازی می‌کنند و همین اتفاق کمک کرد تا کشور در روزهای کرونایی و تحریم‌ها بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

طرح‌های کلان ملی فناوری هم از جمله ابزاری بودند که به یاری آمدند و نجات جان بیماران را به دست گرفتند. مثلا طرح تولید انبوه پالس اکسیمتر انگشتی یکی از این پروژه‌ها است که توسط شرکت مهندسان پایش وضعیت امیرکبیر و با حمایت مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری اجرایی شد تا این نیاز کشور با سرعت و کیفیت بالایی پاسخ داده شود.

این تجهیز با توجه به شرایط حاضر جزء کالاهای راهبردی در مقابله با کرونا است و از آنجاییکه مجموعه‌های سلامت و درمان کشور نیازمند استفاده از این وسیله برای بیماران دارای مشکلات ریوی و همچنین کرونا هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

تحریم‌ها دیگر موضوعی است که استفاده از تجهیز ایران‌ساختی را ضروری کرده است. در این شرایط که واردات چنین تجهیزات حیاتی و کاربردی به کشور میسر نیست، ساخت این تجهیز پزشکی به خودکفایی کشور، نجات جان بیماران و ارتقای بخش پزشکی کمک بسزایی می‌کند.

 

رفع نیاز منطقه

این تجهیز پزشکی تنها در 5 کشور در دنیا طراحی و تولید می‌شود که هیچ کدام در منطقه فعالیتی ندارند. با اجرای این طرح می توان ایران را جزء سرآمدان این طرح و فناوری محسوب کرد. همچنین به دلیل دقت بالا و قیمت قابل قبول این محصول نسبت به نمونه های مطرح دنیا و با توجه به پتانسیل های موجود در منطقه و شرق آسیا می‌توان با صادرات این محصول به کشورهای منطقه نیاز آنها را مرتفع و جایگاه مناسبی برای ایران کسب کرد.

اندازه گیری اشباع اکسیژن شریانی، ضربان قلب به صورت صحیح و ایمن مطابق با استانداردهای جهانی به همراه قابلیت نمایش مدولاسیون پالس، مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های این محصول کاربردی است. این تجهیز پزشکی با قیمتی پایین‌تر از نمونه‌های خارجی موجود در بازار ارائه شده و قاب رقابت با بهترین محصولات خارجی است.

 

بازار این محصول

پالس اکسیمتر انگشتی تجهیزی است که مشتریانی از نظام بهداشت و درمان کشور دارد. بیمارستانها و مراکز بهداشت داخلی، شرکت‌های خصوصی، بیماران کرونایی برای پایش وضعیت درگیری ریه و بیماران ریوی یا افراد با مشکلات تنفسی مهم‌ترین کاربران این محصول هستند. البته این تجهیز پزشکی به زودی به جعبه کمکهای اولیه منازل نیز وارد خواهد شد.

قرار بر این است که این محصول پس از اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی به بازارهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان و کشورهای همسایه شمالی کشور صادر شود.

 

مزیت رقابتی محصول

مهمترین مزیت رقابتی محصول قابل شارژ بودن آن و عدم نیاز به باتری است. پشتیبانی و گارانتی تعویض یک ساله و خدمات پس از فروش به مدت پنج سال از دیگر مزایای استفاده از این محصول است. در حال حاضر قیمت تمام شده محصول پالس اکسیمتر PO-MED 19-  12دلار است در حالی که ارزانترین نمونه دارای مجوز موجود در بازار با قیمت 25 دلار عرضه می شود.

گروه مپوا به عنوان مجموعه‌ای که سابقه تحقیق و توسعه بر روی بیش از 7 محصول بر مبنای پردازش سیگنال و تحلیل داده‌ها را در کارنامه خود دارد، در سال‌های اخیر با تصمیم سهامداران و تیم هیات مدیره به حوزه پایش سلامت نیز ورود کرده است و در نظر دارد با بهرمندی از روش‌های نوین و بروز زمینه بهبود وضع سلامت و پایش علائم ابتلا و یا بهبود بیماریها را وارد فاز جدیدی کند.

در این کارزار دستگاه مذکور به عنوان یکی از چند فناوری مورد نیاز در برنامه تحقیق و توسعه به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد. در راستای اجرای این طرح تیم تحقیق و توسعه موفق شد الگوریتم‌های جدیدی از پردازش داده‌های دریافتی از نور ارسالی توسط سنسورها را پیاده سازی کند که در نتیجه این فناوری، علاوه بر افزایش دقت در تمام رنج‌های درصد اکسیژن اشباع خون در افراد مختلف، امکان استفاده از همین فناوری برای افراد با سنین و رنگ پوست مختلف، شرایط آب و هوایی نظیر دما، فشار و ارتفاع از سطح دریا را نیز به دست آورد و امکان بهبود شرایط پایش از این طریق را میسر کند.

استفاده از فناوری سنسورهای انعکاسی که به عنوان یکی از بروزترین روش‌های اندازه‌گیری در این زمینه شناخته شده است، در دستگاه‌های کنونی قابل استفاده نیست ولی با تلاشهای شبانه روزی تیم مربوطه این فناوری در دستگاه PO-MED-19 پیاده سازی و اجرا شد. این موضوع از جمله نوآوری های اجرای این طرح است که از جمله مزایای آن می توان به امکان استفاده از دستگاه بر روی انگشت افرادی که با رنگ، لاک یا مواردی از این دست آغشته است، اشاره کرد.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول