اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

محصولات استراتژیک صنعت دام و طیور بومی‌سازی شد/ ارتقا امنیت غذایی درکنارکاهش ارزبری

دانش‌بنیان‌ها محصولات کاربردی و استراتژیک در صنعت دام و طیور را ایران‌ساخت کردند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش ارزبری به توسعه این صنعت رونق دهند.

محصولات استراتژیک صنعت دام و طیور بومی‌سازی شد/ ارتقا امنیت غذایی درکنارکاهش ارزبری

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت دام و طیور از صنایع تاثیرگذار در امنیت غذایی برای کشور است. این صنعت نیازها و چالش‌هایی دارد که با رفع آن می توان در مسیر رشد و رونق قرار گرفت. مکمل‌های ویتامینی، آنزیم‌ها، محرک های رشد جایگزین آنتی بیوتیک ها و اسیدهای آمینه برخی از افزودنی های مورد استفاده در این صنعت است که به تولیدات رونق می دهد.

حال در اقدامی با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استفاده از توان دانش بنیان ها فرصتی برای ایران ساخت کردن این محصولات در کشور فراهم شد. محصولاتی که ارزبری بالایی دارند و تولید آنها علاوه بر ایجاد اشتغال توسعه این صنعت را به همراه دارد. فناوران کشور با حمایت ستاد برخی از  محصولات کاربردی در صنعت دام و طیور را تولید و ایران ساخت کرده است.

ماده ای به نام توکسین در مواد غذایی وجود دارد که سبب کاهش هضم و جذب می شود. این ماده ارزش غذایی خوراک دام را کاهش می دهد. برای رفع اثرات منفی آن نیاز به توکسین بایندر است که به مواد غذایی افزوده شود. این محصول استراتژیک و کاربردی اکنون در کشور به تولید رسیده است. از آنجا که سالانه حجم زیادی خوراک در کشور استفاده می شود پس بیش از 4 هزار تن از این ماده برای کشور نیاز بود که از طریق واردات این نیاز رفع می شد اما اکنون بخشی از آن را فناوران کشور تولید می کنند.

همچنین تب شیر یکی از بیماری های میان گاوهای شیرده است. برای پیشگیری از آن از مکمل های دهانی کلسیم استفاده می کنند. این محصول 40 گرم کلسیم را کمتر از یک ساعت به گاو می رساند و غلظت کلسیم را در این مدت زمان به سطح عادی می رساند. با تولید آن در کشور حدود 4 میلیون دلار صرفه جویی ارزی انجام می شود.

محصول دیگر محرک های رشد گیاهی است که جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها هستند. فناوران کشور در این خصوص اسانس هایی نانو کپسوله تولید کرده اند. این محصول در روده آزاد می شود و اثرات خود را اعمال می کند. با توجه به نیاز داخل به آن میزان ارزبری آن حدود 3 میلیون دلار است.

همچنین این فناوران با توجه به نیاز دام و طیور در فصل های مختلف به انواع مختلفی از مکمل ها، اقدام به ایران ساخت کردن این محصولات کرده است. به عنوان مثال تولید مکمل های ویژه باروری در فصل گرم.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول