اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آزادسازی استان راهبردی مأرب؛ سه هدف با سه نتیجه

یک وب‌سایت عربی در تحلیلی برای آزادسازی مأرب در یمن سه هدف با سه نتیجه قائل شد و آنها را تشریح کرد.

آزادسازی استان راهبردی مأرب؛ سه هدف با سه نتیجه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با عملیات‌های مختلف «نصر من الله»، «امکن منهم»، «ربیع النصر» و امثال آن موفق شدند مناطق بسیاری را در استان‌های «البیضاء»، «شبوه» و «مأرب» آزاد کنند.

پیشروی نیروهای صنعاء در مأرب برق‌آسا و بنا به گفته «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تنها دو شهر تا آزادسازی کامل استان مأرب باقی مانده است (جزئیات بیشتر).

اهداف آزادسازی مأرب

وب‌سایت «العهد» به یک تحلیل به قلم «علی دوانی» برای آزادسازی یمن سه هدف با سه نتیجه برشمرد. در این یادداشت آمده، مأرب برای یمن از سه نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی اهمیت دارد.

سیاسی؛ مأرب بخشی از خاک اشغال شده یمن است و به هر حال نمی‌توان آن را در دست اشغالگران و متجاوزان رها کرد . باید به آغوش وطن بازگردد و تحت حاکمیت ملی قرار بگیرد.

نظامی؛ تا زمانی که مأرب کانون نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و  نیز عناصر القاعده، داعش، تکفیری‌ها، بقایای حزب اصلاح (وابسته به دولت مستعفی) و دیگر مزدوران ریاض باشد، این کانون خطرناک تمام مناطق مجاور خود یعنی الجوف در شمال، صنعاء در غرب و البیضاء در جنوب را تهدید می‌کند . مأرب نباید منبع تهدید و پناهگاه القاعده و داعش باقی بماند.

اقتصادی؛ عربستان سعودی از مأرب به عنوان ابزار محاصره و قطع نفت، گاز و برق به عنوان خدمات حیاتی استفاده می‌کند خدماتی که بر روی تمام جوانب زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. با آزادسازی مأرب، بخشی از دیوار این محاصره ظالمانه شکسته خواهد شد و توطئه‌های ائتلاف متجاوز علیه ملت یمن نقش برآب می‌شود.

 

نتائج آزادسازی مأرب

اول؛ در سطح داخلی، شکست ائتلاف متجاوز و توطئه‌های آن بویژه توطئه تجزیه، یکی از مهمترین کارت‌های متجاوزان را از دستشان بیرون می‌کشد و متجاوزان را بدون کبر، غرور و باجخواهی به میز مذاکره می‌کشاند. همچنین به مانور سیاسی و قمار خطرناک آنها به قیمت بهای حال و آینده ملت یمن پایان می‌دهد.

دوم؛ اهالی مأرب پس از سال‌ها آوارگی به منازل و مزارع خود بازمی‌گردند. از سوی دیگر امنیت و آرامش به کشورشان باز می‌گردد و قیمت مواد ضروری و کالاها کاهش می‎یابد موضوعی که اخیرا در شهرهای آزادشده در جنوب یمن رخ داده است.

سوم؛ از نظر منطقه‌ای با آزادسازی مأرب «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین کارت‌های خود که برای مبادلات به اینجا و آنجا می‌برد، از دست می‌دهد. وی همچنین آنچه را که بر اساس موضع و قدرت منطقه‌ای و با تکیه بر نفوذ قدرت فرامرزی خود تصور می‌کند، از دست خواهد داد و بنابراین تمام برگ‌هایش نابود می‌شود و دست از کارهای بیهوده برمی‌دارد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول