اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

موردی از طاعون نشخوارکنندگان در گلستان مشاهده نشده است/ ۱/۵ میلیون راس دام گلستان بر علیه طاعون دامی واکسینه شدند

مدیر کل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه موردی از طاعون نشخوارکنندگان در استان مشاهده نشده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

موردی از طاعون نشخوارکنندگان در گلستان مشاهده نشده است/ ۱/۵ میلیون راس دام گلستان بر علیه طاعون دامی واکسینه شدند

غلامرضا محرابی امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: استان‌های همجوار استان گلستان مانند سمنان، خراسان‌شمالی و مازندران درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان شده و با توجه به اقدامات پیشگیرانه در استان گلستان توسط اداره کل دامپزشکی خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از این بیماری در بین دام‌های استان مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: این بیماری در تماس آبشخور مشترک بین حیوانات حیات وحش و دام‌های سبک در مناطق جنگلی به وجود می‌آید و به همین منظور تمام دام‌های واقع در مناطق جنگلی مانند «زیارت»، «حاجی‌آباد»، «شاهکوه» و غیره واکسینه شدند.

* بیماری طاعون‌نشخوارکنندگان  مشترک بین دام و انسان نبوده و هیچ خطری برای انسان ندارد

مدیر کل دامپزشکی گلستان با اشاره به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، خاطرنشان کرد: برخی از بیماری‌های دام بین انسان و دام مشترک بوده و قابل سرایت است اما بیماری طاعون‌نشخوارکنندگان  مشترک بین دام و انسان نبوده و هیچ خطری برای انسان ندارد.

وی ادامه داد: در راستای اقدامات پیشگیرانه از بروز این بیماری در استان گلستان از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک بز و گوسفند در استان بر علیه این بیماری واکسینه شدند.

محرابی گفت: این بیماری مانند بیماری طاعون گاوی که در سال‌های دور شیوع داشت، توسط سازمان بهداشت جهانی در حال ریشه‌کنی است و با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های این سازمان این بیماری مانند طاعون گاوی تا سال ۲۰۳۰ میلادی ریشه‌کن خواهد شد.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور نیز در راستای برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی در حال واکسیناسیون تمامی دام‌ها در سراسر کشور بوده تا بتواند این بیماری را هرچه سریع‌تر مهار و ریشه‌کن کند.

* دامداران گلستانی در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم بیماری و یا بی‌حالی دام خود، مراتب را سریعا به اداره دامپزشکی اطلاع دهند

مدیرکل دامپزشکی گلستان ابراز کرد: هر ساله اداره کل دامپزشکی گلستان در راستای وظیفه ذاتی خود، تمامی دام‌های سبک و سنگین استان را بر علیه بیماری‌های مختلف دام مانند بروسلوز گوساله، بروسلوز بره، تب برفکی، آبله، شابلون و بسیاری دیگر از بیماری‌ها واکسینه می‌کند.
وی افزود: سامانه‌ای در گلستان فعال شده تا هر روز تعداد دام، نوع دام، محل استقرار دام و تمام مشخصات دام به همراه نوع واکسن ترزیقی در این سامانه ثبت می‌شود و اطلاعات این سامانه هم در گلستان و هم در کشور قابل رویت است.

محرابی خاطرنشان کرد: از تمامی دامداران گلستانی خواهشمندم در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم بیماری و یا بی‌حالی دام خود، مراتب را سریعا به اداره دامپزشکی محل زندگی خود اطلاع دهده تا همکاران ما در اسرع وقت در محل حضور یافته و بعد از درمان دام، محل را تا شعاع سه کیلومتری ضدعفونی و واکسینه کنند.

انتهای دام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول