اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سفیر سابق آمریکا در سوریه: اسد جنگ را برد

پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات عربی متحده به دمشق و انتشار گزارش‌هایی از بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه، سفیر سابق آمریکا در سوریه تصریح کرد که سیاست‌های واشنگتن در سوریه شکست خورده و رئیس‌جمهور سوریه پیروز شده است.

سفیر سابق آمریکا در سوریه: اسد جنگ را برد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه، شامگاه (پنجشنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه «فرانس۲۴» به آخرین تحولات سوریه پرداخت.

سفیر سابق آمریکا در این خصوص گفت:‌ «معارضان سوریه به تکه‌های متعددی تبدیل شده‌اند و سیاست آمریکا در یکپارچه‌سازی این گروه‌های معارض شکست خورده است».

رابرت فورد اضافه کرد: «دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه همچنان هست و بر ۷۰ درصد خاک سوریه از جمله شهر‌های بزرگ تسلط دارد. معارضان مسلح قادر نیستند اسد را کنار بزنند».

فورد در ادامه اذعان کرد «به رغم آنکه اقتصاد سوریه ویران شده است، اما در پایان این اسد بود که در جگ داخلی پیروز شد».

وی با اشاره به عادی شدن روابط برخی از کشورهای عربی با دمشق، اظهار داشت: «من بر این باورم که کشورهای عربی و نه فقط امارات بلکه مصر و اردن نیز اذعان کرده‌اند که دولت سوریه همچنان باقی است و به قدرت خود ادامه می‌دهد».

سفیر سابق آمریکا همچنین اذعان کرد که «دولت سوریه همچنان باقی است و کشورهای عربی باید برای همزیستی با آن راهی بیابند».

رابرت فورد در ادامه بیان کرد: «هیچ سیاستمدار آمریکایی نیست که طرح بازگردانی روابط دیپلماتیک با دمشق را تأیید نکند. آمریکا وضعیتی دارد که با [وضعیت] کشورهای عربی همسایه سوریه متفاوت است».

فورد همچنین اذعان کرد که واشنگتن فهمیده است که جلوگیری از تلاش برخی کشورهای عربی برای ایجاد راهی به منظور همزیستی با دولت سوریه دشوار است؛ با این حال خاطرنشان کرد که این به این معنا نیست که آمریکا از تلاش کشورهای عربی برای همزیستی با دمشق خوشحال است. 

سفیر سابق آمریکا در اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات به دمشق و دیدار با او با رئیس جمهور سوریه، تأکید کرد که «واشنگتن قادر نیست یک جایگزین برای این راهبرد عربی ارائه کند».

وی همچنین اعمال تحریم‌ علیه کشورهای عربی که روابط خود را با دمشق به حالت عادی‌ باز گردانده‌اند، دور از ذهن دانست و خاطرنشان کرد که دولت بایدن هم‌اکنون بر پرونده آسیا متمرکز شده است.

رابرت فورد در بخش پایانی اظهاراتش نیز اقرار کرد: «آمریکا مسئول رخدادهایی است که در سوریه روی داده است» و اضافه کرد: «ما برای گروه‌هایی که طرح ایجاد یک راهکار مذاکره‌ای را قبول داشتند، سلاح ارسال کردیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سه‌شنبه هفته جاری، منابع خبری گزارش دادند که «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات پس از گذشت حدود ده سال در صدر هیأتی بلندپایه وارد دمشق شده و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سفر وزیر خارجه امارات به سوریه به نارضایتی واشنگتن را از این گام ابراز گرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «آمریکا روابط خود با رژیم اسد را عادی‌سازی یا ارتقا نخواهد بخشید و از انجام این اقدام توسط دیگر کشورها نیز حمایت نمی‌کند».

یک روز پس از انتشار این گزارش، پایگاه‌های متخصص در رصد حرکت هواپیما‌ها خبر دادند که یک هواپیمای بحرینی صبح روز چهارشنبه در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود آمده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شدند که رسانه‌ها پیش از این نیز خبر داده بودند که «خالد الحمیدان» رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی در صدر هیأتی بلندپایه وارد دمشق شده و با مقامات ارشد این کشور گفت‌و‌گو کرده است.

از سوی دیگر، «عبدالله دوم» شاه اردن نیز پس از مدت‌ها با رئیس‌جمهور سوریه گفت‌و‌گویی تلفنی داشت و درباره مسائل مختلفی با او رایزنی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول