اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

دغدغه‌های فرهنگی یک نویسنده/از هنرمندانی که حمایت نمی‌شوند تا سوژه‌هایی که خاک می‌خورند

یک فعال فرهنگی در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه ما نیازمند یک ‌نظام واحد فرهنگی در استان هستیم که اولویت‌ها و مشکلات را مشخص کند و بگوید چه اقدامات عملی را انجام دهیم، گفت: حوزه فرهنگ نیازمند انسان‌های شجاع است.

دغدغه‌های فرهنگی یک نویسنده/از هنرمندانی که حمایت نمی‌شوند تا سوژه‌هایی که خاک می‌خورند

احسان قائدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با تأکید بر اینکه ما نیازمند یک ‌نظام واحد فرهنگی در چهارمحال و بختیاری هستیم که اولویت‌ها و مشکلات را مشخص کند و بگوید چه اقدامات عملی را انجام دهیم، گفت: حوزه فرهنگ نیازمند انسان‌های شجاع است.

این فعال فرهنگی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این استان به واسطه مؤلفه‌های بومی، محلی، سنتی و آداب و رسوم از لحاظ فکری، فضای بکری دارد.

وی افزود: مردم این سرزمین در حوزه‌هایی مانند موسیقی بومی و ادبیات دارای افتخارات فراوانی در سطح کشور هستند که در جشنواره‌ها و آوردگاه‌های هنری کسب رتبه کرده‌اند.

قائدی اضافه کرد: در حوزه داستان‌نویسی در استان اثرات خوبی تولید شده است اما افسوس که هیچ فضا و برنامه‌ای برای شناسایی هنرمندان وجود ندارد.

 در استان نظام شناخت مسائل و مشکلات فرهنگی وجود ندارد

وی عنوان کرد: در چهارمحال و بختیاری نظام شناخت مسائل و مشکلات فرهنگی وجود ندارد یعنی ما دستگاهی نداریم که معضلات فرهنگی را شناسایی و اولویت‌بندی کند.

این فعال فرهنگی گفت: اگر در فضای فعلی استان هنرمندی دستاوردی داشته باشد نتیجه تلاش شخصی اوست و کمتر سیستمی تمام حمایت خود را برای پیشرفت و حمایت از هنرمندان گذاشته است.

ناشناخته ماندن اسطوره‌های دفاع مقدس و مدافع حرم در استان

وی توضیح داد: استان ما در حوزه دفاع مقدس و مدافعان حرم اسطوره‌های فراوانی دارد که متاسفانه تاکنون به آن‌ها پرداخت نشده است و همتی هم در این زمینه وجود ندارد چون اولویت نیست و بودجه خوبی هم اختصاص داده نمی‌شود.

باید اولویت‌های فرهنگی خود را شناسایی کنیم 

قائدی با بیان اینکه باید اولویت‌های فرهنگی خود را شناسایی کنیم و چون در این زمینه دارای اختلاف نظر هستیم باعث می‌شود که هر دستگاهی جزیره‌ای عمل کند، افزود: تمام تمرکز باید بر این باشد که شخصیتی مانند شیرعلی‌مردان خان را بشناسیم و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا این شخصیت در حد و اندازه خودش معرفی شود.

با بودجه اندک نمی‌توان اثر فاخر خلق کرد/لزوم همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان

وی ادامه داد: اما اینکه یک اثر ضعیف با بودجه اندک استانی تولید شود صرفا یک نوع رفع تکلیف است.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: دستگاه‌های فرهنگی استان باید با یکدیگر همکاری کنند تا یک حرکتی ایجاد شود و این همکاری در حال حاضر وجود ندارد چرا که وقتی یک اثری در حوزه هنری مانند یک کتاب تولید می‌شود باید اداره‌کل کتابخانه‌ها برای توزیع و تبلیغ آن تلاش کند.

فرهنگسرای بزرگ شهرکرد پاتوق کارهای فرهنگی شود

وی در ادامه اظهار کرد: ما به شدت دچار کمبود مکان برای اقدامات فرهنگی هستیم در حالی که یک مکانی مانند فرهنگسرای بزرگ شهرکرد داریم و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

قائدی گفت: در حالی که هنرمندان تئاتر ما مکانی برای اجرا و تمرین ندارند باید درب این مکان فرهنگی قفل باشد.

وی افزود: ما در مسائل فرهنگی استان نیازمند فهم مسئله هستیم اینکه بدانیم اولویت و نیاز جامعه چیست تا بتوانیم آثاری تولید کنیم که مخاطب‌پسند باشد.

رمان‌ «خان‌کشی» درباره خان‌گزیدگی مردم استان در دوره مشروطه است

این نویسنده استان در ادامه با اشاره به اتمام نگارش رمان‌ خان‌کشی، گفت: این رمان حاصل تلاش سه ساله بنده است و از فضای مشروطه شروع می‌شود و به موضوع غارت چهارمحال و بختیاری توسط خان‌ها و یاغی‌ها می‌پردازد و در این بین مردم یکی از روستاهای استان در برابر این غارت‌ها ایستادگی می‌کنند و در این کتاب حماسه این ایستادگی به تصویر کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه رمان خان‌کشی در اوایل سال 1401 منتشر خواهد شد، اضافه کرد: هم‌اکنون مشغول نگارش رمانی به نام «خون‌آبه» که به مشکلات آبی استان می‌پردازد هستم.

برگزاری دوره‌های نویسندگی و نقد فیلم در استان

 قائدی بیان کرد: هم‌اکنون دوره‌های آموزش نویسندگی را به صورت مجازی برای شهرستان‌های کم‌برخوردار آغاز کرده‌ام چرا که از این دوره‌ها می‌توان استعدادهای خوبی را شناسایی کرد و سعی می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک از این جمع حلقه‌ای از نویسندگان در استان تشکیل شود.

وی عنوان کرد: همچنین دوره‌ها و جلسات نقد فیلم را چند صباحی است در استان شروع کرده‌ایم این جلسات باعث پرورش روحیه نقد، اندیشه و فکر مخاطب می‌شود و با بررسی و نقد، لایه‌های عمیق فیلم شکافته و سبب رشد و تربیت منتقد می‌شود.

انتهای پیام/68024/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول