علیرضا هاشمیفر
بیتالغزل پس از انجام نظرسنجی «معرفی وزیر آموزش و پرورش» که بیش از سه هزار نفر از فعالان آموزش و پرورش در آن شرکت کردند، در نظرسنجی دوم از همه اهالی تعلیم و تربیت دعوت کرد، افرادی را که شایسته سکانداری دیگر مسئولیتهای مهم و مرتبط با این وزارتخانه میدانند را در قالب نظرسنجی «مسئولین کلیدی آموزش و پرورش» معرفی نمایند.
مسئولیتهای کلیدی مطرح شده در این نظرسنجی عبارت بودند از:
- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
- معاون آموزش ابتدایی
- معاون آموزش متوسطه
- معاون پرورشی و فرهنگی
- معاون برنامهریزی و توسعه منابع
- رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
- رئیس دانشگاه فرهنگیان
این نظرسنجی به طور رسمی از ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز و به مدت ۲۵ روز ادامه یافت. شرکتکنندگان میتوانستد حداکثر نام ۷ نفر و هر فرد را برای حداکثر ۲ مسئولیت معرفی کنند.
در نهایت پس از این مدت ۴۵۹۱ نفر از این پرسشنامه بازدید نموده و ۱۱۰۷ نفر به نظرسنجی پاسخ داده و پرسشنامه را تکمیل کردهاند.
هدف بیتالغزل از این نظرسنجی، افزایش مشارکت فعالان و صاحبنظران تعلیم و تربیت با هدف اثرگذاری بر انتخاب مدیران ارشد وزارتخانه در جهت انتخاب افرادی شایستهتر است. در واقع کارکرد این نظرسنجی معرفی و پیشنهاد افراد برای کمک به تصمیمگیران بهویژه وزیر آموزش و پرورش برای شناخت افراد با دایره گستردهتر است نه برای تحمیل نتایج این نظرسنجی به وزیر و بیتالغزل مخالف هرگونه تحمیل افراد خارجی به وزیر و سیاستبازیهایی است که در انتصابات وجود دارد.
خروجی منتشر شده، شامل لیست اسامی همه افرادی است که معرفی شدهاند. این نتایج بدون رتبهبندی و بر اساس حروف الفبا آمده است. این نتیجه لزوما به معنای شایسته بودن افراد معرفی شده برای تصدی مسئولیتها نیست و صرفا نتایج آراء مخاطبان با رعایت امانتداری بدون رتبهبندی و بر اساس حروف الفبا منتشر شده است و امکان وجود نام افراد غیرمرتبط و افرادی که شایستگی این مسئولیتها را ندارند، به واسطه چالشهای متداول نظرسنجیهای باز وجود دارد.
در نتیجه از وزیر آموزش و پرورش توقع میرود برای انتخاب معاونین خود، شایستهگزینی و تحولخواهی را مبنای کار خود قرار داده و گزینههای موجود در نتایج این نظرسنجی و همچنین گزینههای شایسته احتمالی که نامشان در این لیستها موجود نیست را با مشورت از نخبگان و افراد ذیصلاح بررسی و انتخاب نماید.
البته آنچه که در این رابطه خلا آن وجود دارد در وهله اول سند ماموریت، شرح وظایف و اختیارات پستهای سازمانی مختلف وزارت آموزش و پرورش است که بهدور از کلیگوییها و ردیف کردن کلمات در کنار هم، بهصورت دقیق و قابل فهم منقح شده باشد و در کنار آن تعیین سند پایه ویژگیها، توانمندیها و مهارتهای شخصیتی و حرفهای مورد نیاز برای هر پست سازمانی است. در کنار نبود الگوی شایستگی انتخاب مدیران آموزش و پرورش و عدم استفاده از تجربیات موجود (کانونهای ارزیابی)، مسائل مرتبط با ساختار ، تمرکزگرایی و مرکزگرایی و مسائل مربوط به پستهای سازمانی، تعدد بخشهای ستادی و تفکیک و ارتباط بین معاونتها مسائل دیگری است که در جای خود باید به آن پرداخته شود.
مشاهده جزئیات بیشتر و نتایج این نظرسنجی، در فایل گزارش نظرسنجی معرفی مسئولین کلیدی آموزش و پرورش:
گزارش کامل + اسامی افراد معرفی شده
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.