اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

نتایج نظرسنجی معرفی افراد برای مسئولیت‌های کلیدی آموزش و پرورش منتشر شد

در نظرسنجی دوم بیت‌الغزل از همه فعالان و صاحب‌نظران آموزش و پرورش دعوت شده بود که افراد شایسته مسئولیت‌های کلیدی مرتبط با وزارت آموزش و پرورش را معرفی نمایند. نتایج این نظرسنجی که به صورت عمومی منتشر می‌شود، برای وزیر آموزش و پرورش نیز ارسال شد. علیرضا هاشمی‌فر.

نتایج نظرسنجی معرفی افراد برای مسئولیت‌های کلیدی آموزش و پرورش منتشر شد

 

علیرضا هاشمی‌فر

بیت‌الغزل پس از انجام نظرسنجی «معرفی وزیر آموزش و پرورش» که بیش از سه هزار نفر از فعالان آموزش و پرورش در آن شرکت کردند، در نظرسنجی دوم از همه اهالی تعلیم و تربیت دعوت کرد، افرادی را که شایسته سکانداری دیگر مسئولیت‌های مهم و مرتبط با این وزارت‌خانه می‌دانند را در قالب نظرسنجی «مسئولین کلیدی آموزش و پرورش» معرفی نمایند.

مسئولیت‌های کلیدی مطرح شده در این نظرسنجی عبارت بودند از:

  • دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
  • معاون آموزش ابتدایی
  • معاون آموزش متوسطه
  • معاون پرورشی و فرهنگی
  • معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع
  • رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
  • رئیس دانشگاه فرهنگیان

این نظرسنجی به طور رسمی از ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز و به مدت ۲۵ روز ادامه یافت. شرکت‌کنندگان می‌توانستد حداکثر نام ۷ نفر و هر فرد را برای حداکثر ۲ مسئولیت معرفی کنند.

در نهایت پس از این مدت ۴۵۹۱ نفر از این پرسش‌نامه بازدید نموده و ۱۱۰۷ نفر به نظرسنجی پاسخ داده و پرسش‌نامه را تکمیل کرده‌اند.

 

هدف بیت‌الغزل از این نظرسنجی، افزایش مشارکت فعالان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت با هدف اثرگذاری بر انتخاب مدیران ارشد وزارت‌خانه در جهت انتخاب افرادی شایسته‌تر است. در واقع کارکرد این نظرسنجی معرفی و پیشنهاد افراد برای کمک به تصمیم‌گیران به‌ویژه وزیر آموزش و پرورش برای شناخت افراد با دایره گسترده‌تر است نه برای تحمیل نتایج این نظرسنجی به وزیر و بیت‌الغزل مخالف هرگونه تحمیل افراد خارجی به وزیر و سیاست‌بازی‌هایی است که در انتصابات وجود دارد.

خروجی منتشر شده، شامل لیست اسامی همه افرادی است که معرفی شده‌اند. این نتایج بدون رتبه‌بندی و بر اساس حروف الفبا آمده است. این نتیجه لزوما به معنای شایسته بودن افراد معرفی شده برای تصدی مسئولیت‌ها نیست و صرفا نتایج آراء مخاطبان با رعایت امانتداری بدون رتبه‌بندی و بر اساس حروف الفبا منتشر شده است و امکان وجود نام افراد غیرمرتبط و افرادی که شایستگی این مسئولیت‌ها را ندارند،  به واسطه چالش‌های متداول نظرسنجی‌های باز وجود دارد.

در نتیجه از وزیر آموزش و پرورش توقع می‌رود برای انتخاب معاونین خود، شایسته‌گزینی و تحول‌خواهی را مبنای کار خود قرار داده و گزینه‌های موجود در نتایج این نظرسنجی و همچنین گزینه‌های شایسته احتمالی که نام‌شان در این لیست‌ها موجود نیست را با مشورت از نخبگان و افراد ذی‌صلاح بررسی و انتخاب نماید.

 

البته آنچه که در این رابطه خلا آن وجود دارد در وهله اول سند ماموریت، شرح وظایف و اختیارات پست‌های سازمانی مختلف وزارت آموزش و پرورش است که به‌دور از کلی‌گویی‌ها و ردیف کردن کلمات در کنار هم، به‌صورت دقیق و قابل فهم منقح شده باشد و در کنار آن تعیین سند پایه ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌های شخصیتی و حرفه‌ای مورد نیاز برای هر پست سازمانی است. در کنار نبود الگوی شایستگی انتخاب مدیران آموزش و پرورش و عدم استفاده از تجربیات موجود (کانون‌های ارزیابی)، مسائل مرتبط با ساختار ، تمرکزگرایی و مرکزگرایی و مسائل مربوط به پست‌های سازمانی، تعدد بخش‌های ستادی و تفکیک و ارتباط بین معاونت‌ها مسائل دیگری است که در جای خود باید به آن پرداخته شود.

مشاهده جزئیات بیشتر و نتایج این نظرسنجی، در فایل گزارش نظرسنجی معرفی مسئولین کلیدی آموزش و پرورش:

گزارش کامل + اسامی افراد معرفی شده

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول