اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

وقتی تقلب رمز قلدر‌کشی خیابانی فتنه 88 می‌شود/ برخی خواص مرز‌ها را به درستی نشناختند

حرکت ساختار شکنانه آشوبگران در روز عاشورای 88 باعث شد پس از ۸ ماه مردم داغدار ایران خونشان به جوش آید و پس از 3 روز از اتفاقات، حماسه ای پرشور و زیبای 9 دی را رقم بزنند و بساط فتنه ‌گران را جمع کنند، در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سالک به بررسی ابعاد فتنه ۸۸ پرداخته ایم.

وقتی تقلب رمز قلدر‌کشی خیابانی  فتنه 88 می‌شود/ برخی خواص مرز‌ها را به درستی نشناختند

خبرگزاری فارس اصفهان، بهار یوسفیان و الهام قلیلی؛ انتخابات سال ۸۸ یکی از انتخابات‌هایی بود که با مشارکت بالای ۸۰ درصدی مردم رقم خورد، شکل‌گیری مناظرات انتخاباتی بین ۴ نامزد یعنی محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی و حضور نمایندگان نامزدها در کنار عوامل اجرایی و نظارت شعب از مهمترین ویژگی‌های این انتخابات بود.

ساعت ۲۳ روز انتخابات که هنوز روند رای‌گیری ادامه دارد میرحسین موسوی در اقدامی عجیب و خلاف قانون خبرنگاران را فرا می‌خواند تا اعلام کند با فاصله زیاد از رقیب،رئیس جمهور است.

بعد از چند مرتبه تمدید رای‌گیری نهایتاً انتخابات به پایان می‌رسد و شمارش آرا آغاز می‌شود، با اعلام وزارت کشور احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دهمین دولت جمهوری اسلامی ایران برگزیده می‌شود اما موسوی و کروبی نتیجه را نمی‌پذیرند و با طرح تقلب انتخاباتی جرقه آتش فتنه ای را می‌زنند که ۸ماه کشور را درگیر می‌کند.

تمام نهادهای قانونی از جمله شورای نگهبان می‌پذیرند که از مسیر قانون به هر اعتراضی که نامزدها دارند رسیدگی کنند و برای اولین بار صندوق‌ها به پیشنهاد معترضان بازبینی می‌شود، اما عملا نتیجه تفاوتی ندارد ولی سران فتنه به هر قیمتی خواستار ابطال انتخابات هستند و تلاش می‌کنند با اردوکشی خیابانی اعتراض را دنبال کنند.

آمریکایی‌ها، انگلیس، سلطنت‌طلب‌ها، منافقان و همه ضد انقلاب با هم متحد می‌شوند تا از این فضا بهره‌برداری کنند و اوج این اقدامات اهانت به عزاداران حسینی در روز عاشورا است، ملتی که ۸ ماه خون دل خورد، اشک مولایش را دید اما صبر انقلابی پیشه کرد حالا خونش به جوش آمده و دیگر فرصت دادن به لاشخورهای سیاسی را جایز نمی‌دانند، ۹ دی می‌شود روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، مردم تابوت فتنه را در آن روز برای همیشه دفن می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام احمد سالک  از آن دست چهره‌هایی است که حوادث و فتنه‌هایی زیادی را پشت سر گذاشته، برای شنیدن حقایق به جا مانده از دوران تلخ فتنه سال ۸۸ به سراغ او رفتیم تا از آنچه که در آن سال‌ و پیش از آن دیده است را تعریف کند.

 

فارس: برخی افراد معتقدند جرقه فتنه نه در زمان انتخابات بلکه پیش از انتخابات و زمانی که در سلامت انتخابات جمهوری اسلامی تشکیک کردند کلید خورد و در همین راستا برای اولین بار آقایان موسوی و کروبی بحث صیانت از انتخابات را مطرح کردند و در ادامه این بحث نظام پذیرفت نمایندگان کاندیداها بر سر صندوق‌های رأی حضور داشته باشند؛ به نظر شما بحث فتنه از کجا رقم خورد؟

**ایران قبل از انقلاب، سنگر پرتاب جریان استکبار بود

سالک: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جریان سلطه و استکبار، ایران را سنگر پرش اهداف شیطانی خود قرار داد و در همین راستا شاه را به‌ عنوان ژاندارم منطقه قرار داد؛ به همین دلیل آمریکا و اسرائیل بر ایران سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده بودند و نمونه آن بل هلیکوپتر در صنایع فعلی هواپیماسازی، دشت مغان و بخش‌هایی از بندرعباس بود.

جریان سلطه کشور را بین خود تقسیم کرده بود و نمونه این موضوع لانه جاسوسی و سفارت دیگر کشورها است که شاهدیم چند هکتار از خاک‌مان در دست بیگانگان بود یعنی این‌ها پایگاه‌هایی را برای سلطه و اداره ایران در دست داشتند.

داشتن ۴٠ هزار مستشار داخل ایران چیز کمی نبود؛ ارتش و عوامل اقتصادی همگی در دست دشمن بود و در راستای آن ساواک تاسیس کردند، این سازمان ابزار دست استکبار برای خفه کردن صدای مخالفان بود و به همین دلیل شاهدیم زندان های ساواک پر شد و کمیته ضد خرابکاری شکل گرفت.

اگر به قبل از انقلاب بازگردیم شاهدیم عوامل اصلی ایجاد فتنه در داخل کشور فراوان وجود داشتند؛ انگلستان بیان می‌کرد اختلاف بینداز و حکومت کن و پس از انقلاب اسلامی مایکل برانت، شیعه شناس انگلیسی حرفش این بود که اختلاف بینداز و حکومت را از ریشه برکن؛ در این سال‌ها شاهدیم عوامل فتنه تغییری نکردند و آمریکا و انگلیس و اسرائیل همان‌ها هستند.

پس از انقلاب علیرغم همه مشکلات انتخابات یک لحظه از مسیر خود خارج نشد با اینکه دولت موقت، بنی صدر و... را داشتیم.

۱۴ اسفند دولت بنی‌صدر و دانشگاه تهران را فراموش نمی‌کنیم؛ در آن زمان فرمانده بسیج کل کشور بودم و با بنی‌صدر درگیر شدم و نتیجه این درگیری کتابی ۷۰۰ صفحه‌ای شد که توسط مرکز اسناد ملی مصاحبه‌های آن انجام شد.

عزل بنی‌صدر در مجلس اول توسط رهبر معظم انقلاب و شهید آیت انجام شد که در آن مجلس نیز حضور داشتم؛ طبق همین مورد می‌توان گفت اگر دیروز عامل فتنه خارج از کشور بود با حضور بنی‌صدر در داخل کشور شکل گرفت و جریانات سیاسی سازمان پیدا کردند و به سمت درگیری‌های درون تشکیلاتی گام برداشتند.

پس از این اتفاقات ترور رهبر معظم انقلاب و شهیدان رجایی و باهنر را داریم و پس از آن دولت هاشمی و جنگ ۸ ساله مطرح است که با قطعنامه ۵۹۸ تلاش شد مردم ایران پیروز میدان باشند اما با همه این موارد فتنه همچنان کار خود را انجام می‌دهد.

فارس: در سال ۸۸ حوادث تلخ زیادی را دیدیم و شاهد اتفاقات ناگواری بودیم؛ توضیحی در خصوص نحوه شروع این اتفاقات و چگونگی پیش‌برد آن بفرمایید.

سالک: انتخابات سال ۱۳۸۸ صورت می‌گیرد و در نهایت احمدی‌نژاد پیروز می‌شود و پس از آن بحث تقلب در انتخابات مطرح می‌شود؛ شخصی به نام «جین شارپ» طرحی برای سقوط دولت‌ها در کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا، گرجستان و ایران را مطرح کرده است، بر همین اساس ابطحی اعتراف کرد «تقلب در انتخابات» رمز قلدر‌کشی خیابانی است و این حرف همان حرف جین شارپ است که  می‌توان با رمز تقلب حکومت‌ها را جابجا کرد؛ در ادامه همین صحبت رهبر معظم انقلاب سخنرانی کردند و بیان کردند اینجا ایران است، گرجستان نیست که با پول آن را تغییر دهید.

ریشه فتنه ۸۸ به سال‌ها قبل برمی‌گردد

فتنه ۸۸ یک شبه به دنیا نیامد و از قبل انقلاب اسلامی ریشه دارد؛ فتنه با سازماندهی برون تشکیلاتی با حمایت عناصر وابسته درون تشکیلاتی شکل گرفت و کمیته X آن با ۱۲ نفر شکل گرفت و فرماندهی عملیات فتنه ۸۸ را به دستور اربابان خود در آمریکا و سازمان سیا و اسرائیل پیش برد؛ زیر مجموعه این کمیته ۵ کمیته از جمله مکان‌یابی، مالی و پشتیبانی، رسانه، عملیات قرار دارد.

 

فتنه ایجاد شده همان «فتنه عمیاء» از منظر امام علی(ع) است؛ در فتنه عمیاء تشخیص حق و باطل بسیار سخت است و اولین ضربه‌ای که در فتنه ۷۸ و ۸۸ می‌خوریم از خواص است، زیرا خواص مرزها را نشناختند و نتوانستند عمق فاجعه را درک کنند و در همین راستا برخی رجال کشور در حالی که در کنار ولایت بودند در مقابل ولایت شمشیر کشیدند و این موضوع جای نگرانی دارد.

**فتنه ۸۸ از درون نظام اما با هدایت خارجی‌ها بود

زمانی که امام(ره) از دنیا رفتند تفسیر تمام خبرگزاری‌های خارجی این بود که با رفتن امام انقلاب هم رفت اما خبرگان رهبری بزرگ‌ترین خدمت را به کشور کرد و رهبر معظم انقلاب را بر مسند ولایت نشاندند؛ پس از ۱۰ سال، فتنه ۷۸ شکل گرفت یعنی فتنه‌گران فهمیدند نیاز به ۱۰ سال کار دارند تا براندازی را انجام دهند.

زمانی که رهبر معظم انقلاب بر مسند قدرت نشستند، یأس کاملی برای استکبار جهانی ایجاد شد و در همین راستا فتنه ۷۸ و ۸۸ را راه انداختند و در حقیقت یک عملیات کودتایی چریکی مانند در داخل کشور آغاز کردند؛ اگرچه مرکز ثقل آن در تهران بود اما دیگر شهرها از جمله اصفهان را نیز فرا گرفت و بر سر نیروهای انقلابی بلوک و سنگ پرتاب کردند، چادر از سر زنان کشیدند و خسارات زیادی به کشور وارد کردند؛ در کوله‌های آنان نارنجک‌های سوئدی وجود داشت که آتش‌زا و انفجاری بودند و در داخل یکی از مساجد تهران این نارنجک‌ها را پرتاب کردند.

فارس: از نظر شما ریشه‌ها و اهداف فتنه چه مواردی هستند؟

**در سال ۸۸ برخی خواص در زمین فتنه‌گران بازی کردند

سالک: خواص در فتنه انجام وظیفه نکردند و رسالت خود را انجام ندادند و به نوعی می‌توان گفت در میدان فتنه‌گران بازی کردند.

تلاش فتنه‌گران بر این بود که بین آحاد مردم ایجاد شکاف کنند و وحدت امت را تبدیل به تفرقه و جدایی کنند و مردم را از نظام ولایی جدا کنند؛ استکبار بیش از ۴۲ سال است به‌دنبال این هدف است اما وحدت امت در ۸ دی اصفهان و ۹ دی تهران شکل گرفت  و سفره فتنه‌گران را برچیده شد.

فتنه‌گران به‌دنبال تحقیر ملت ایران و کوچک شمردن ملت ایران بودند؛ معمولاً رسانه‌های بیگانه در روزهایی مانند ۲۲ بهمن و قدس که حضور مردم میلیونی بود این عدد را کم بیان می‌کردند؛ در ۹ دی نیز چنین اتفاقی افتاد، استکبار همیشه به‌دنبال تحقیر ملت ایران بود.

هدف دیگر فتنه‌گران بر این بود که بیان کنند حقوق بشر در ایران ضربه خورده و به دفاع از حقوق بشر و دموکراسی این فتنه را علم کردند در حالی که خودشان حقوق ملت را از بین بردند و خسارات زیادی وارد کردند؛ شعار حقوق بشر و دموکراسی می‌دادند اما در مرکز ایران علیه حقوق بشر و آزادی فتنه به پا کردند.

فتنه ۸۸ با پشتیبانی اتحادی جهانی و بین‌المللی شکل گرفت و در این حرکت منافقان، سلطنت‌طلبان، حزب توده، سازمان سیا آمریکا، انگلیس، سفارت‌های اروپایی، سران کشورهای خلیج فارس و... حضور داشتند و همه به‌دنبال براندازی حکومت جمهوری اسلامی  و تشکیل حکومتی جدید بودند.

در مقابل فتنه شاهدیم عناصری از حکومت، جریانات سیاسی داخل کشور و... هستند یعنی اتحادی درونی-بیرونی شکل گرفت.

فارس:به‌نظر شما نقش اصلی ایستادگی در برابر دشمنان را چه کسانی ایفا کردند؟

**در فتنه ۸۸ نسل سوم انقلاب در صحنه حضور داشتند

سالک: یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص فتنه این است که نسل سوم انقلاب یعنی جوانان ما در صحنه حضور دارند و در جایی دیگر بیان می‌کنند ۹ دی را جوانان و نسل سوم انقلاب به راه انداختند و سیلی محکم را به صورت کسانی زدند که سعی‌شان این بود مسیر حرکت اسلامی را با ایجاد فتنه منحرف کنند.

فارس: در سال ۱۳۸۸ شاهد بودیم که عملکرد برخی خواص مردود بود؛ از نظر شما خواص با روشنگری جامعه تا چه حد می‌توانستند فضا را آرام کنند؟
سالک: شاهد این موضوع در صدر اسلام و زمان امیرالمؤمنین است؛ زمانی که خواص به پشت تریبون رفتند، سقیفه را تشکیل دادند و مردم را علیه امام حسین(ع) بسیج کردند در زمان ما نیز خواص مردم را علیه محور حاکمیتی دینی و ولایت بسیج می‌کنند و این خواص مردود شده‌اند.

**خواص مردود اهل بصیرت نیستند

در این جریان می‌توان افراد را به ۲ دسته بصیر و اهل بصیرت تقسیم کرد؛ ممکن است افرادی بصیر باشند اما اهل بصیرت نباشند و در ادامه فریب بخورند؛ خواص مردود شاید مدعی باشند که بصیراند اما اهل بصیرت نیستند؛ اهل بصیرت یعنی شخصی که لحظه به لحظه ارتفاع آگاهی خود را بالا ببرد؛ در همین راستا در روایات برای شخص با بصیرت ۳ ویژگی آشنا به مسائل دین، دشمن شناس و صبوری مطرح است.

فارس: طبق مواردی که مطرح کردید، عامل مردودی خواص را در چه موردی می‌بینید؟

سالک: این افراد از ابتدا زاویه خیلی کمی با ولایت داشتند و با مرور زمان این اختلاف بیش‌تر شد؛ امام علی(ع) در خطبه ۱۱۸ نهج‌ابلاغه به یاران‌شان بیان می‌کنند که در روز سختی سپر دست ولایت هستید؛ شخصی که در روز سختی سپر دست ولایت است در سنگر می‌ایستد تا ولی‌فقیه را حفظ می‌کند.

ریشه این موارد اعتقادی است و پوشش آن موارد سیاسی است و پس از آن به توجیه و تبیین انحرافی می‌پردازند.

فارس: در فتنه سال ۸۸ شاهد بودیم که فضا از مباحث سیاسی به سمت مباحث اعتقادی سوق پیدا می‌کند و در روز عاشورا شاهد اتفاقات ناخوشایندی بودیم؛ به نظر شما دلیل تحمل و صبر ۸ ماهه مردم چه بود؟

سالک:  نکته قابل توجه این است که شاهد بودیم برخی دستگاه‌های دولتی و نهادها نیز به‌دلیل سرگردانی شک داشتند که به میدان قدم بگذارند.

زمانی که مردم آرام بودند و منتظر بودند مسائل به این گونه حل شود، متوجه شدند به این شکل نیست و بصیرت ملت در سایه تبلیغ و تبیین که توسط قشر حزب‌اللهی و روحانیت انجام شد به سمت واقعیت پیش رفت.

نکته بعد این بود که مردم احساس خطر کردند و متوجه شدند اگر فتنه‌گران به حکومت برسند به دین و ناموس‌شان رحم نمی‌شود و در همین راستا جان‌شان را کف دست قرار دادند.

لذا‌ ۹ دی خروشی بود که پس از۸ ماه صبر و حوصله ملت در مقابل فتنه‌گران ایجاد شد و پس از آنکه مردم دیدند فتنه‌گران از هیچ اقدامی فروگذار نکردند و در روز عاشورا به حضرت سیدالشهدا(ع) و ائمه اهانت کردند دیگر تاب نیاوردند و ۹ دی با آن عظمت رقم خورد.

فارس: پس از ۸ ماه درگیری مردم اصفهان با حضور بی‌نظیر خود پیشگام حرکتی عظیم و تاریخی شدند؛ شما در این سال‌ها و حتی از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تجمعات و مراسم‌های زیادی شرکت کرده‌اید، نظرتان درباره حضور مردم در این حماسه چه بود؟

سالک: در روز ۸ دی در اصفهان سخنران بودم و عده زیادی از علمان با کفن در مراسم حاضر شدند و مردم با عصبانیت و خشم شرکت کردند.

**راهپیمایی ۸ دی مردم اصفهان تجمعی بی‌نظیر بود

از قبل انقلاب تا آن زمان تظاهرات و راهپیمایی‌های زیادی دیده بودم اما ۸ دی ۱۳۸۸ در اصفهان بی‌نظیر بود؛ از بالای جایگاه شاهد بودم که از زمین و آسمان انسان می‌جوشد و خیابان‌های اطراف مملوء از جمعیت بود.

در ۹ دی شخصی اصلاح‌طلب و اصولگرا، فقیر و غنی، معلم و کارمند و... نمی‌شناخت و همه مردم با هر سلیقه‌ای حتی علمای مسیحیت حضور داشتند.

مردم اصفهان از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پیشکسوت و پیش قدم بودند؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر ۲۰۰ شهید دادیم؛ اولین حکومت نظامی به رهبری تیمسار ناجی در اصفهان شکل گرفت.

فارس: پس از فراز و نشیب‌های زیاد شاهد دستگیری عناصر و سران فتنه و صدور کم‌ترین حکم برای آن‌ها بودیم اما پس از آن عده‌ای به نوعی قصد کاسبی سیاسی از حصر سران فتنه دارند؛ به نظرتان نظام در برخورد با سران فتنه چگونه عمل کرد؟

سالک: اگر عناصر فتنه مربوط به دیگر کشورها بودند همگی اعدام می‌شدند و این مرحمت جمهوری اسلامی بود که اعدام نشدند.

**سران فتنه از سعه صدر رهبر معظم انقلاب سوءاستفاده می‌کنند

برخی از همان‌ها که در فتنه نقش داشتند الان آزاد هستند و هر حرفی را می‌زنند و از سعه صدر سران کشور و رهبر معظم نقلاب سوءاستفاده می‌کنند؛ ترحم جمهوری اسلامی است که این افراد در حصر قرار دارند.

در مجلس دهم حرف عده‌ای از اصلاح‌طلبان رفع حصر بود و حتی برخی از آنان با همین شعار به مجلس آمدند و در که حقیقت از این موضوع به نفع مقاصد شخصی استفاده می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب در این قضایا مظلوم واقع شدند؛ رهبر معظم انقلاب قوی‌ترین رهبری را  برای خنثی‌سازی فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ داشتند.

پس از انتخابات تمام رؤسای ستادها به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند و تمام حرف‌های خود را بیان کردند.

فتنه‌گران در حال رقم زدن خیانتی بزرگ بودند و می‌گفتند برای نظارت بر انتخابات از خارج کشور تیم بیاید و این کار باعث تحقیر ملت ایران می‌شد.

موسوی به منزل رهبر معظم انقلاب رفت و وقتی بیان کرده بودند کوتاه بیا قبول کرد اما پس از آن با اینکه تظاهرات توسط شورای نگهبان منع شده بود پشت بلندگو رفت و علیه قولی که داده بود اقدام کرد.

 

 

 

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ج/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول