اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تعامل والدین با فرزندان با زبانی سازنده باشد

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه فرزندان احساسات و عواطفی دارند اما از سمتی دیگر آگاهی و درک‌شان در حد نیاز نیست، خاطرنشان کرد: وظیفه والدین در این مسیر این است که زبان تعامل‌شان زبانی سازنده باشد در این مسیر گاهی اوقات تند گفتن و تکرار سخن باعث ایجاد چالش‌های جدید می‌شود.

تعامل والدین با فرزندان با زبانی سازنده باشد

رضاعلی نوروزی، دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص کنترل والدین بر تربیت فرزندان اظهار داشت: نیاز است این کنترل به‌گونه‌ای باشد که اثر سازنده در پی داشته باشد در این راستا یکی مشکلات‌مان این است زمانی که نیاز به کنترل پیشگیرانه است این اتفاق نمی‌افتد و پس از آن وقتی اتفاقی رخ داد متوجه می‌شویم باید کنترل کنیم در صورتی که در آن زمان فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: کنترل پیشیگرانه می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را حل کند اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که همه مسائل نیز قابل حل نیست؛ اگر به هر دلیلی فرزندان وارد فضایی شدند که امکان آسیب زدن در آن وجود داشت نیاز است به آن‌ها آگاهی دهیم و فضا را برای آن‌ها تبیین کنیم تا با گفت‌وگو اقناع شوند.

نوروزی با تاکید بر اینکه نکته قابل توجه در بحث تعامل بین والدین و فرزندان این است که در کنار اقناع، زبان به گونه‌ای باشد که تأثیرگذار باشد، توضیح داد: گاهی اوقات زمانی که والدین احساس خطر می‌کنند، تذکرات را به گونه‌ای بیان می‌کنند که نتیجه درستی نخواهد داشت.

معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه فرزندان احساسات و عواطفی دارند اما از سمتی دیگر آگاهی و درک‌شان در حد نیاز نیست، خاطرنشان کرد:  وظیفه والدین در این مسیر این است که زبان تعامل‌شان زبانی سازنده باشد در این مسیر گاهی اوقات تند گفتن و تکرار سخن باعث ایجاد چالش‌های جدید می‌شود.

وی درخصوص نقش نظارتی والدین یادآور شد: برخی از والدین احساس می‌کنند تمام مراحل تربیت با مدارس است و جز در حد ضرورت با فرزندان خود صحبت نمی‌کنند در صورتی که ارتباط فرزندان با افراد هم سن وسال خود است و ممکن است هرکدام دچار چالش‌هایی باشند که باعث ایجاد مشکلات جدیدی خواهد شد. 

نوروزی با تاکید بر اینکه یکی از موارد تأثیرگذار در این حوزه سازنده بودن روابط والدین با فرزندان است گفت: اگر والدین حضور مؤثری در خانواده داشته باشند یعنی در ساعتی مشخص در خانه حضور داشته باشند و برای فرزندان خود وقت بگذارند، بسیاری از چالش‌ها پیش نخواهد آمد.

دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نیاز است در این فضا و بستر تأملاتی صورت بگیرد تا چالش‌های خانواده‌ها کم‌تر شود عنوان کرد: از عوامل مؤثر در این فضا مقاومت والدین است و در این مسیر نیاز است والدین برای فرزندان خود یک گام به عقب بردارند تا فرزندان نیز همین کار را انجام دهند و در علم روانشناسی به این فضا، برد-برد می‌گویند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول