اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مالکیتِ حریم، نقطه کور ماجرای کمربندی شیراز/ ۱۸ کیلومتر مرگ باز هم قربانی می‌گیرد؟

در ایام نوروز کمربندی جنوبی شیراز، پر ترددتر و متراکم‌تر خواهد شد، مسؤولان می‌گویند اقدامات کوتاه مدت خوبی انجام شده و رایزنی‌ها برای اقدامات درازمدت ادامه دارد، اما در کف جامعه تغییر محسوسی احساس نمی‌شود و کسی نمی‌داند این اقدامات خوب دقیقا کجا است؟

مالکیتِ حریم، نقطه کور ماجرای کمربندی شیراز/  ۱۸ کیلومتر مرگ باز هم قربانی می‌گیرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سال‌ها است با گسترش شهر، ۱۸ کیلومتر از کمربندی جنوب شیراز در محدوده شهر قرار دارد.

شهرک‌های مسکونی در اطراف آن شکل گرفته‌اند و بیش از ۱۴۰ راه فرعی از مناطق مسکونی به آن منتهی می‌شود که از کمربندی به عنوان خیابان درون شهری استفاده می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد ترددهای کمربندی ترددهای درون شهری است.

خیابانی با قواعد جاده

وجود خیابانی با قواعد جاده در وسط شهر که محل رفت و آمد کامیون‌ها و خودروهای سنگین است و سرعت مطمئن شهری رعایت نمی‌شود، کمربندی را به قتلگاهی تبدیل کرده که مداوم سبب مرگ یا نقص عضو شدن شهروندان می‌شود.

موضوع ساماندهی کمربندی در ماههای اخیر با تغییر مدیریت عالی استان و تأکید استاندار بیش از گذشته در صدر توجه قرار گرفت و هریک از دستگاه‌ها ملزم به انجام اقداماتی در بازه زمانی کوتاه و بلند مدت برای ایمن سازی کمربندی شدند.

اکنون چند ماه از پایان ضرب الاجل استاندار فارس می‌گذرد و تا روزهای آغاز مسافرت‌های بهاره و نوروز، زمانی باقی نمانده است و اگر این ۱۸ کیلومتر قاتل که به طور متوسط در ماه‌های آرام و عادی سال هر ماه ۳ کشته و ۳۵ مجروح بدنی بر جامعه تحمیل می کند، ایمن نشود، بی‌شک ایام نوروز با حوادث دلخراشی روبه‌رو خواهیم شد.

احداث تقاطع غیر همسطح در انتظار امضای توافق نامه

محمودرضا طالبان مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص آخرین اقدامات کمربندی جنوبی شیراز با بیان اینکه در مورد کمربندی چند مسئله وجود دارد که هنوز به توافق با شهرداری نرسیده‌ایم و در حال مذاکره هستیم، گفت: یکی موضوع تقاطع های غیر همسطح است، چند تقاطع غیر همسطح در این محدوده تعریف شده که ما و شهرداری باید اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته هنوز به توافق و امضاء نرسیده است اما اگر وزیر موافقت کنند ما هم باید اجرای یک یا دو تقاطع را بر عهده بگیریم.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان فارس افزود: مسئله دیگر، بحث تملک است. یک راه هم بستر دارد هم حریم. وزارت راه فقط قسمتی که آسفالت میشود را تملک می‌کند، مابقی در حریم راه قرار می‌گیرد.

طالبان یادآور شد: در حریم راه کسی اجازه ساخت و ساز ندارد، می‌توانند فعالیت‌های دیگری مثل کشاورزی انجام دهند، تنها اجازه ساخت و ساز ندارند، دولت هم الزامی برای تملکش ندارد.

وی عنوان کرد: شهرداری اعتقادش بر این است که مسؤولیت هم بستر هم حریم راه را وزارت راه بر عهده بگیرد و مثلا اگر کسی شکایت کرد، وزارت راه باید خسارت پرداخت کند. وزارت راه بستر را پذیرفته اما الزامی برای تملک حریم ندارد.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان فارس تصریح کرد: در این مسائل هنوز به توافق نرسیده‌ایم و در حال مذاکره هستیم.

کار میان شهرداری و راهداری تقسیم شده است

طالبان با بیان اینکه  در بحث راهداری به توافقات خوبی رسیده‌ایم، اعلام کرد:  تقریبا کار میان اداره راهداری ما و شهرداری شیراز تقسیم شده و برخی کارها هم آغاز شده است.

وی توضیح داد: شهرداری ایمن‌سازی‌ها را شروع کرده، اداره راهداری چندین چراغ و دوربین کنترل سرعت نصب کرده؛ البته این کارهای کوتاه مدت است و در جلسه اخیر اقدامات کوتاه مدت به تصویب رسید.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان فارس در خصوص اقدامات بلند مدت هم گفت: اقدامات درازمدت یک مقداری هزینه بر است. این موارد را در جلسه‌ای که خدمت وزیر راه و شهرسازی می‌رسیم تعیین تکلیف خواهیم کرد که چه اتفاقاتی بیفتد.

ورود کامیون اجتناب ناپذیر است

همچنین هادی شه‌دوست شیرازی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص وضعیت کمربندی جنوبی شیراز ضمن تاکید بر این نکته که ایجاد، حفظ و نگهداری کمربندی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است و عملا شهرداری دخل و تصرفی ندارد، گفت: از آنجایی که کمربندی موجود شهر شیراز، تنها کمربندی ما است، دسترسی‌ها به جنوب همه از طریق این مسیر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: از طرفی هم شهرک‌هایی که در ضلع جنوب کمربندی شکل گرفته، به نوعی کمربندی به شریان درون شهری تبدیل شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز تصریح کرد: اگر شهرداری شیراز بخواهد کمربندی را تحویل بگیرد باید ورود کامیون به این مسیر ممنوع شود. حال آنکه ما کمربندی جایگزینی نداریم که خودروهای سنگین از آن عبور کنند فلذا تا رینگ دیگری احداث نشود، به حالت کمربندی باقی می‌ماند.

مذاکرات ادامه دارد

شه‌دوست گفت: در حال حاضر جلساتی با اداره راه و شهرسازی، سازمان حمل و نقل جاده‌ای و  وزارت راه و شهرسازی از جمله خود وزیر برگزار می‌کنیم تا اینکه کمربندی تعیین شود، اما آنچه مسلم بوده در مذاکرات اولیه هنوز قرار بر این است که مدیریت کمربندی دربستر و حریم به عهده اداره کل راه و شهرسازی باشد.

وی افزود: شهرداری همزمان نسبت به بهبود شرایط ورود و خروج شهرک‌های منتهی به کمربندی اقدامات ایمنی خودش را انجام می‌دهد، اما ما در جلسات هنوز در حال انجام بررسی‌های کارشناسانه هستیم و به هیچ نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

معاون حمل و نقل شهرداری شیراز در خصوص محدود شدن راه‌های فرعی منتهی به کمربندی گفت: بخشی از آن آغاز شده و ما در حال انجام ایمن سازی ورود و خروج  شهرک‌ها هستیم.

شه‌دوست افزود: بعضی از راه‌ها، تنها راه‌های دسترسی سکونتگاه‌ها و کارگاه‌ها هستند اما مطمئن باشید شهرداری حتما وظایف خود را انجام می‌دهد.

مالکیت حریم، نقطه کور مسئله

به گزارش فارس از مجموع صحبت‌های مسؤولان آنچه برداشت می‌شود این است که نقطه کور ماجرا موضوع مالکیت حریم کمربندی و پذیرش مسؤولیت در مورد آن است.

موضوعی که هر دو مسؤول به آن در گفته‌های خود اشاره کردند و به نظر می‌رسد تا موضوع مالکیت حریم و قبول مسؤولیت آن حل نشود، هیچ توافق نامه‌ای امضا نخواهد شد همچنین به نظر می‌رسد همه چیز به جلسه آتی با وزیر راه و شهرسازی وابسته است. جلسه‌ای که تاریخ آن مشخص نیست.
 


اقدامات ایمن سازی دقیقا کجا است؟

از طرفی مسؤولان از شورای ترافیک استان گرفته تا شهرداری می‌گویند اقدامات کوتاه مدت خوبی انجام شده و ایمن سازی‌ها در حال انجام است، اما کف جامعه تغییر محسوسی در بحث ایمنی کمربندی احساس نمی‌کند. شرایط همچنان مثل قبل بوده و اتفاق خاصی برای بهبود آن رخ نداده است.

از جلسه ۱۶ آبان استانداری قریب ۴ ماه می‌گذرد و هنوز حتی ایمن سازی موقت هم رخ نداده،  و کسی نمی‌داند این اقدامات که مسؤولان می‌گویند دقیقا کجا و چگونه است؟

زمان به سرعت در حال گذر است و هر روز جان شریفی دیگر ممکن است در ۱۸ کیلومتر مرگ، از دست برود.

نوروز و مسافرت‌هایش به زودی از راه می‌رسد و مسیر کمربندی جنوب پر ترددتر و متراکم‌تر خواهد شد و مسؤولان فرصت چندانی برای حل و فصل اختلاف نظرها و عمل به وعده‌ها ندارند.

انتهای پیام/ن/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول