اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سفیر ایران در کی‌یف: هموطنان ایرانی در سلامت کامل هستند +فیلم

سفیر ایران در کی‌یف با بیان این‌که همه هموطنان ایرانی در اوکراین در سلامت کامل به سر می‌برند، گفت: به خدمات خود برای اعزام آخرین نفر از ایرانیانی که مایل به خروج از این کشور هستند، ادامه می‌دهیم.

سفیر ایران در کی‌یف: هموطنان ایرانی در سلامت کامل هستند +فیلم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف امروز (چهارشنبه) ۱۱ اسفند ماه در پیامی ویدئویی به تشریح اقدامات انجام شده توسط این سفارتخانه در پی تحولات اخیر در اوکراین پرداخت و گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تمامی فعالیت و تلاش خود را صرف دو موضوع بسیار اساسی کرد. موضوع اول حمایت و حفاظت از اتباع ایرانی و تلاش شبانه روزی برای انتقال آنها به خارج از اوکراین و موضوع دوم رصد تحولات و ارسال گزارش‌های به موقع به مرکز بود.

وی یادآور شد: به رغم همه دشواری‌هایی که در اوکراین وجود داشته تمامی هموطنان در سلامت کامل به سر می‌برند و خوشبختانه هیچ گزارشی از آسیب یا مشکلاتی که ممکن است جان هموطنان را به خطر بیندازد، نداشته‌ایم.

* هموطنان ایرانی با چه شماره تلفن‌های تماس بگیرند

مرادی ادامه داد: سفارت به صورت تمام وقت طی روزهای اخیر در خدمت هموطنان بوده و شماره تلفن ۰۰۳۸۰۶۳۰۴۴۹۰۲۹ به صورت شبانه روزی تمام وقت اعلام شده و اگر لازم بود هموطنان حتما با ما تماس بگیرند. همین طور در شهرهای بزرگ اوکراین مانند خارکوف و اودسا افرادی را تعیین کرده‌ایم که بتوانند به موقع به خروج ایرانیان کمک کنند. 

وی همچنین گفت: هموطنان می‌توانند در صورت نیاز با آقای حیدری از همکاران سفارت با شماره تلفن ۰۰۳۸۰۶۳۵۶۱۵۴۹۳ در خارکوف و در شهر اودسا با شماره تلفن ۰۰۳۸۰۵۰۳۹۰۹۵۵۵ با آقای هاشمی در تماس باشند. این افراد مرتبطان سفارت هستند که می‌توانند در هر شرایطی به هموطنان ایرانی کمک کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین بیان کرد: نکته مهم این است که برخی از هموطنان ما به دلایل مختلف تمایلی به خروج از شهرهای اوکراین ندارند. این هموطنان می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن‌هایی که معرفی کردم تماس بگیرند و هر نیازی که به غذا، دارو و یا هر مشکلی داشتند با این دوستان تماس بگیرند و مشکلاتشان ان‌شاءالله حل خواهد شد.

 

 

* حتما به مکان امن پناه ببرید 

مرادی از هموطنانی که در شهرهای اوکراین حضور دارند درخواست کرد که حتما به مکان امن پناه ببرند و اگر قصد خروج از شهرها را دارند حتما مسیرشان به سمت غرب اوکراین باشد و سعی کنند از مسیر راه آهن و قطار شهرها به سمت لویو استفاده کنند.

* هر چه به سمت جنوب می‌رویم یعنی کشورهای مجارستان، رومانی و مولداوی وضعیت بهتر است

سفیر ایران در کی یف همچنین گزارشی از وضعیت مرزها نیز ارائه کرد و گفت: براساس گزارش‌هایی که داریم مرز لهستان در حال حاضر شلوغ‌تر از بقیه مرزهاست و هر چه به سمت جنوب می‌رویم یعنی کشورهای مجارستان، رومانی و مولداوی وضعیت بهتر است. در مرز رومانی خروجی سیرت از وضع بهتری برخوردار است. دوستانی که از آن مرز خارج شدند اعلام کردند این مرز بهتر از خروجی‌های دیگر است. در برخی خروجی‌ها که هموطنان با مشکلاتی مواجه شدند تلاش کردیم در تماس با مقامات اوکراینی مشکلات را حل کنیم.

مرادی خطاب به هموطنان توصیه کرد: با هر مدرک ایرانی که در اختیار دارید، اعم از گذرنامه، شناسنامه، کارت پایان خدمت، گواهینامه که نشان دهد تبعه ایران هستید به مرزها مراجعه کنید. در پشت مرزها نیز سفارتخانه‌های ما آمادگی کامل دارند که از هموطنان استقبال کنند. هموطنان نگران پشت مرزها نباشند، هماهنگی کامل با سفارتخانه‌ها و سفرای ما انجام شده و حتما مورد استقبال قرار می‌گیرند. اگر مشکل مدرک هم دارند همکاران کنسولی در این سفارتخانه‌ها آمادگی حل این مسائل را دارند.

سفیر ایران همچنین اظهار داشت: در تهران نیز ستاد اوکراین آمادگی کامل دارد به سؤالات و مسائلی که هموطنان در مورد اوکراین دارند، پاسخگو باشد.

* تا اعزام آخرین هموطنی که تمایل دارد به خارج از اوکراین برود به خدماتمان ادامه می‌دهیم

وی با بیان این‌که سفارت با آمادگی کامل در اختیار است، از هموطنان ایرانی خواست در صورت نیاز با شماره تلفن‌هایی که معرفی شده تماس بگیرند و از هموطنان ایرانی خواست که حتما مراقب خود باشند و افزود: اگر نیاز ندارید که در داخل شهر یا خارج از شهر تردد کنید حتما در پناهگاه باشید و به اطلاعیه‌‌هایی که از سوی سفارت، وزارت خارجه و یا شهرداری کی یف و شهرهای محل سکونت و همچنین اطلاعیه‌هایی که از سوی دولت اوکراین داده می‌شود به ویژه در ساعات تردد شبانه روزی و اعلام حکومت نظامی حتما توجه کنید.

مرادی تصریح کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران تا اعزام آخرین نفر از ایرانیانی که در اینجا هستند و آنهایی که تمایل دارند و می‌خواهند به خارج از اوکراین بروند، خدمات خود را ارائه خواهد داد و فعالیت خود را هیچ وقت متوقف نخواهد کرد.

گفتنی است اخیرا اخباری منتشر شد مبنی بر تعطیل شدن سفارت ایران در کی یف که روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب نهم اسفند ماه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تأکید بر باز بودن سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف، از برخی فضاسازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی ابراز تأسف کرد. در این اطلاعیه ضمن رد خبر منتشر شده مبنی بر تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف، اعلام شده که این سفارتخانه کماکان به فعالیت خود در شرایط حاضر در اوکراین ادامه داده و در حال پیگیری وضعیت هموطنان ایرانی است. (اینجا بخوانید)

لازم به ذکر است، روابط عمومی وزارت امور خارجه همچنین پیش از این در اطلاعیه‌ای به تشریح اقدامات انجام شده برای ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی در اوکراین پرداخت و اعلام کرد که رایزنی‌ها با کشورهای همجوار برای خروج اتباع ایرانی در این کشور ادامه دارد. روابط عمومی وزارت امور خارجه در این بیانیه تصریح کرد: این وزارتخانه به منظور رصد و ارزیابی مستمر تحولات اوکراین و اتخاذ تصمیمات مورد نیاز، در بهمن ماه سال جاری، ستاد بحران اوکراین به ریاست معاون وزیر امور خارجه و با حضور نمایندگان بخش‌های ذیربط در وزارت امور خارجه را ایجاد و در همین ارتباط هشدار سفر به اوکراین را بروزرسانی کرده و به رنگ قرمز تغییر داد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول