اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه به لحظه با اوکراین؛ مسکو: رژیم کی‌یف مانع خروج غیرنظامیان می‌شود

همزمان با بیانیه ستاد کل ارتش روسیه درباره زمان برقراری آتش‌بس در چند شهر اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان، نماینده روسیه در شورای امنیت نیز از اقدامات ضد انسانی ملی‌گرایان اوکراینی خبر داد.

لحظه به لحظه با اوکراین؛ مسکو: رژیم کی‌یف مانع خروج غیرنظامیان می‌شود

«بخش سی و پنجم گزارش لحظه به لحظه با تحولات اوکراین»

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌های اوکراین در حالی بامداد سه‌شنبه به سیزدهمین روز خود نزدیک شده که ادعاهای مقام اوکراینی مبنی بر اینکه هیچ نتیجه قابل توجهی در مورد آتش‌بس موقت، در مذاکرات با روسیه به دست نیامده، اوضاع بحران را پیچیده‌تر کرده است.

همزمان نماینده روسیه در سازمان ملل نیز با افشای اقدام دولت کی‌یف در استفاده از مزدوران خارجی برای مبارزه با نیروهای روس، گفت ملی‌گرایان و نئونازی‌های اوکراینی مانع خروج غیرنظامیان از نقاط درگیری شده و از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

بخش سی‌ و ششم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

۰۳:۳۰ - درخواست کمک رئیس‌جمهور اوکراین از یهودیان آمریکا

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با تشبیه کردن عملیات نظامی ویژه روسیه به اقدامات رژیم نازی آلمان، از یهودیان آمریکایی خواست که از او حمایت کنند. (جزئیات بیشتر)

۰۳:۱۵ - انفجارهای مهیب در کی‌یف

خبرنگار شبکه «الجزیره» در کی‌یف گزارش داد که لحظاتی پیش صدای انفجارهای مهیبی در پایتخت اوکراین شنیده شده است.

دقایقی بعد ارتش اوکراین مدعی شد که یک فروند جنگنده روسی را برفراز کی‌یف سرنگون کرده است.

۰۳:۰۰ - پنتاگون: ۱۵ کشور به اوکراین سلاح می‌دهند

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن و ۱۴ دولت دیگر در حال ارسال تسلیحات به اوکراین هستند و نیروهای مسلح این کشور نیز از آنها در نبرد با روسیه استفاده می‌کند.

۰۲:۴۵ - احتمال اقدام یکجانبه آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه

منابع مطلع می‌گویند به‌دلیل عدم همراهی متحدان آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه، واشنگتن ممکن است مجبور شود به تنهایی این اقدام را انجام دهد. (جزئیات بیشتر)

۰۲:۳۰ - زلنسکی دست به دامن صلح‌بانان اوکراینی شد

پارلمان اوکراین خبر داد که رئیس‌جمهور این کشور تصمیم گرفته است، نیروهای حافظ صلح اوکراین را از سراسر جهان برای شرکت در نبرد علیه نیروهای مسلح روسیه فرا بخواند.

۰۲:۱۵ - نبنزیا: کی‌یف به درخواست ما برای آتش‌بس پاسخ نمی‌دهد

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «تندروهای اوکراینی، منطقه لوهانسک را بمباران کردند. این اوکراینی‌ها هستند که به درخواست ما برای آتش‌بس پاسخ نمی‌دهند». (جزئیات بیشتر)

نبنزیا طی سخنرانی مجدد در شورای امنیت تاکید کرد: «اوکراینی‌ها جمعیت غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند ولی ما را به بمباران غیرنظامیان متهم می‌کنند».

وی همچنین افزود: «در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه، ما آتش را متوقف خواهیم کرد تا غیرنظامیان تخلیه شوند. غیرنظامیان را می‌توان به غرب کی‌یف منتقل کرد و ما به مردم این امکان را می‌دهیم که به هر جایی که می‌خواهند پناه ببرند».

۰۲:۰۰ - یک بام و دو هوای اوکراین: روسیه باید تخلیه غیرنظامیان را متوقف کند

 «سرگی کیسلیتسیا» نماینده اوکراین در سازمان ملل در حالی که مدعی شده بود روسیه مانع تخلیه غیرنظامیان از نقاط درگیری می‌شود، اما لحظاتی بعد گفت: «روسیه باید تخلیه غیرنظامیان و دستکاری در زندگی آنها را متوقف کند». (جزئیات بیشتر)

۰۱:۴۵ - پکن: امنیت گذرگاه‌های بشری در اوکراین تضمین شود

نماینده چین در شورای امنیت گفت: «حمل و نقل مربوط به عملیات بشردوستانه در اوکراین باید محافظت شود و امنیت گذرگاه‌های انسانی در این کشور باید تضمین شود».

نماینده چین با هشدار درباره سیاسی‌کردن پرونده بشردوستانه در اوکراین، توضیح داد: «از تلاش‌های سازمان ملل برای کمک به اوکراین حمایت کنید. برای حل بحران اوکراین باید موضع مشترکی پیدا کرد».

این دیپلمات چینی اضافه کرد: «باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت. ارسال سلاح‌های تهاجمی و مزدوران، جنگ در اوکراین را تشدید می‌کند».

وی همچنین افزود: «ما خواستار حداکثر خویشتن‌داری و تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین هستیم».

۰۱:۳۰ - حمایت مالی انگلیس از اوکراین

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس گفت: «امروز، همراه با هلند و کانادا، حمایت عملی و پایدارتری از اوکراین ارائه کردیم».

جانسون مدعی شد: «ما ۱۷۵ میلیون پوند دیگر به اوکراین دادیم که مجموع حمایت‌هایمان را به تقریبا ۴۰۰ میلیون پوند رساند».

۰۱:۱۵ - ادعای زلنسکی: در کی‌یف هستم

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: «امیدوارم بتوانیم با روسیه به صلح برسیم و هر کاری که می‌توانیم برای رسیدن به این هدف انجام دهیم».

زلنسکی همچنین در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر فرار وی از اوکراین، مدعی شد: «من در دفترم در کی‌یف هستم و تمام تلاشم را برای پیروزی در این جنگ شدید انجام می‌دهم».

۰۱:۰۰ - بلومبرگ: روسیه به تحریم‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل شد

پایگاه خبری «بلومبرگ» نوشت: «از بیست‌ودوم فوریه، ۲۴۲۷ تحریم علیه اشخاص روسی و ۳۴۳ تحریم علیه شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی روسیه اعمال شده است».

بلومبرگ در این گزارش توضیح داد: «واشنگتن و متحدانش ۲۷۷۸ تحریم جدید علیه روسیه وضع کردند که تعداد تحریم‌ها علیه مسکو را به بیش از ۵۵۳۰ رساند».

این پایگاه خبری مدعی شد: «روسیه با پیشی گرفتن از ایران و کره شمالی به کشوری تبدیل شد که بیشترین هدف تحریم‌ها در جهان قرار گرفته است».

۰۰:۴۵ - پوتین: مشکل اوکراین را فقط با حرفه‌ای‌ها حل می‌کنیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که در عملیات نظامی ویژه در اوکراین، از نیروهای نظامی داوطلب یا ذخیره استفاده نمی‌شود.

پوتین در این‌باره توضیح داد، مشکل در اوکراین را فقط با استفاده از نیروهای حرفه‌ای ارتش حل می‌کند.

۰۰:۳۰ - زمان برقراری آتش‌بس در چند شهر اوکراین از زبان مسکو

ستاد کل ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آتش بس از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه برای اطمینان از عملکرد گذرگاه‌های امن در چندین شهر اوکراین برقرار می‌شود».

در این بیانیه آمده است: «ما به طرف اوکراینی پیشنهاد می‌کنیم یک خط ارتباطی دائمی برای تبادل اطلاعات در مورد تخلیه غیرنظامیان ایجاد کند».

  وزارت دفاع روسیه نیز گفت: «در حال رصد تحرکات دو ناوشکن آمریکایی هستیم که وارد دریای بالتیک شده‌اند».

این وزارتخانه توضیح داد: «دو ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده، وارد آب‌های دریای بالتیک شدند».

۰۰:۱۵ - کی‌یف به‌دنبال فشار بیشتر غرب بر مسکو

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین خبر داد: «من با [آنتونی] بلینکن [وزیر خارجه آمریکا] تماس داشتم و در حال هماهنگی گسترده برای اقدامات اضافی برای فشار بر روسیه هستیم».

کولبا همچنین گفت که «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواستار مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود است.

۰۰:۰۰ - دیپلمات روس: افراطی‌ها در اوکراین، وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت بامداد سه‌شنبه گفت: «نظرات یونیسف باید بر اساس منابع موثق باشد. ما از همه همکاران در شورای امنیت می‌خواهیم که فقط در مورد وضعیت انسانی صحبت کنند».

نبنزیا طی نشست شورای امنیت درباره اوکراین توضیح داد: «امنیت غیرنظامیان در اوکراین مشکل ما نیست، کسانی که آنها را بمباران می‌کنند، تندروهای اوکراینی هستند. اوضاع در اوکراین به دلیل کاری که افراطی‌ها انجام می‌دهند بدتر می‌شود».

وی ادامه داد: «مقامات اوکراینی قاطعانه از همکاری در تخلیه از خارکیف و سومی امتناع می‌ورزند. کریدورهای بشردوستانه که به سمت روسیه باز هستند، نادیده گرفته می‌شوند. کی‌یف از همه ابزارها برای جلوگیری از خروج اوکراینی‌هایی که می‌خواهند به روسیه بروند، استفاده می‌کند».

این دیپلمات روس تصریح کرد: «شهردار سومی گفت که هیچ مسیر امنی وجود نخواهد داشت. ۱۹ هزار خودروی شخصی از مرز روسیه عبور کردند. اما [افراطی‌ها و ملی‌گرایان] اوکراین از بیش از ۱۵۰۰ خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. این در حالی است که نیروهای روسیه خروج ۱۸۰ کارمند سازمان ملل از کی‌یف را تضمین کردند».

در حال به‌روز رسانی...

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول