اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

نمایندگان مجلس باید به طرح شفافیت آرا رای بدهند

نماینده اصفهان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان باید به طرح شفافیت رای بدهند، تاکید کرد: شفافیت فقط این نیست که رای همه نمایندگان معلوم باشد، بلکه یکی از ابعاد شفافیت حضور نمایندگان در کمیسیون‌هاست.

نمایندگان مجلس باید به طرح شفافیت آرا رای بدهند

حمیدرضا فولادگر عضو هیأت علمی دانشگاه و نماینده مردم اصفهان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به لزوم اصلاح آیین نامه داخلی مجلس برای افزایش وقت کمیسیون‌های تخصصی نسبت به صحن علنی، گفت: یکی از نکاتی که همواره مقام معظم رهبری در دیدارهایی که نمایندگان مجلس با ایشان داشتند تاکید کرده‌اند، این بود که باید در مجلس به کمیسیون‌ها اهمیت بدهید و کار تخصصی در کمیسیون‌ها انجام شود.

لزوم کار دقیق کمیسیونی روی قوانین و طرح‌ها

وی افزود: از لحاظ تجربی هم چندین کمیسیون دائمی، عادی، ویژه و مشترک را تجربه کرده ام و با تمام وجود این را احساس کرده‌ایم که هر چه مخصوصاً در حوزه قوانین در کمیسیون ها بیشتر کار شود، نتیجه آن در صحن علنی پخته‌تر است و اتفاقاً قوانینی که در اجرا با مشکل مواجه و یا چندین بار دست‌خوش تغییر می‌شوند، در کمیسیون کار دقیقی رویشان انجام نشده است.

فولادگر ادامه داد: به نظرم مرکز پژوهش‌های مجلس باید روی طرح‌هایی که در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، کار پژوهشی انجام دهد و تمرکز بیشتری روی لوایح باشد چون این لوایح چندین دور در کمیسیون‌های دولت می‌چرخند و کار کارشناسی بیشتری نسبت به طرح‌های مجلس روی آنها انجام می‌شود.

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: نمایندگان اکثراً به گزارش کمیسیون اعتماد می‌کنند و غیر از نمایندگانی که در آن حوزه تخصصی خاص صاحبنظر هستند، اکثر نمایندگان چون در همه حوزه‌ها مطالعه و تخصص ندارند به گزارش کمیسیون اعتماد می‌کنند و به همین دلیل گزارش کمیسیون بسیار تعیین کننده است.

 وی افزود: در حوزه‌های نظارتی در دوره‌های اخیر چندین بار اصلاح آیین‌نامه داشته‌ایم و الان بیش از قبل به گزارش‌های کمیسیون در تحقیق و تفحص‌ها بها داده می‌شود.

فولادگر ضمن تاکید بر اینکه نمایندگان واقعاً باید به کمیسیون بها و اهمیت بدهند، گفت: کمیسیون هم از لحاظ حضور و غیاب و چه رای‌گیری و مقررات آیین‌نامه‌ای مانند صحنه علنی است؛ پس بنابراین جلسات کمیسیون و نظم آن مهم است.

گزارش حضور و غیاب نمایندگان در کمیسیون‌ها خوانده شود

نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس ضمن اشاره به مطرح شدن طرح شفافیت در مجلس گفت: شفافیت فقط این نیست که رای همه نمایندگان معلوم باشد، بلکه یکی از ابعاد شفافیت همین حضور نمایندگان در کمیسیون‌ها است.

وی تصریح کرد: مردم به نمایندگان رای داده‌اند و باید بدانند که نماینده شان واقعاً در کمیسیون‌ها فعال شرکت می‌کند و چه اشکالی دارد که گزارش حضور و غیاب نمایندگان در کمیسیون‌ها خوانده شود.

تماس تلفنی نمایندگان وسط کمیسیون تخصصی مجلس

وی افزود: با تجربه می‌گویم که نمایندگانی که در کمیسیون‌ها حضور موثر و منظمی داشتند، واقعاً متعهدانه برخورد می‌کردند و در صحن علنی هم موثر بودند، ولی متاسفانه مواردی هم داشتیم که برخی نمایندگان به جلسات کمیسیون کم توجهی می کردند و ضمن غیبت در برخی جلسات، گاهی بخشی از جلسه را شرکت می‌کردند و بخشی دیگر را در خارج از کمیسیون پیگیر کارهای حوزه انتخابیه‌شان بودند و در داخل کمیسیون مدام تلفن‌شان برای پیگیری امور زنگ می‌خورد.

فولادگر تاکید کرد: این خوب است که نمایندگان پیگیر امور مردم باشند ولی این نباید در وقت کمیسیون باشد، چون این وقت باید کاملاً برای طرح و لوایح کارشناسی در حوزه قانونگذاری و نظارت اختصاص یابد.

وی ضمن تاکید بر اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس ظرفیت‌های بسیاری را برای پیشبرد امور از جمله بهره‌گیری از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس دارد، گفت: با این حال با پیشنهادهایی که به کمیسیون آیین نامه مجلس می‌رسد، می‌توان در جهت تقویت آیین‌نامه داخلی مجلس قدم‌های مثبتی نیز برداشت.

حتما باید نمایندگان به شفافیت رای بدهند

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی در مورد لزوم تغییر آیین نامه داخلی مجلس و حذف الزام اخذ دو سوم از آرای نمایندگان مجلس برای تصویب طرح شفافیت‌، بیان داشت: این مسئله در قانون آیین‌نامه مجلس که مستحکم‌ترین قانون مجلس است ذکر شده و به همین دلیل نصاب دو سوم در نظر گرفته می شود ولی چرا باید شفافیت رای نیاورد؟ حتما باید نمایندگان رای بدهند چون اگر دو سوم هم رای ندهند، استحکام کافی را هم برای اجرایی شدن ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول