اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

رشد بی‌سابقه قیمت‌ها و ‌قفسه‌های خالی سوغات تحریم روسیه برای اروپا و آمریکا

اعمال تحریم علیه روسیه موجب شده است مردم کشورهای غربی از جمله اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا، با افزایش تورم و بالا رفتن قیمت کالاهای خوراکی و بنزین مواجه شوند و شاهد اعتراضات نسبتا گسترده در این کشورها باشیم.

رشد بی‌سابقه قیمت‌ها و ‌قفسه‌های خالی سوغات تحریم روسیه برای اروپا و آمریکا

سجاد زمانی علیشاه؛ به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، اخیرا انگلیس و آمریکا نفت روسیه را تحریم کردند و حالا خبر می‌رسد قرار است در سفر امروز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به بروکسل اتحادیه اروپا هم درباره تحریم نفت روسیه تصمیم‌گیری کند.

قیمت گاز در اروپا حتی پیش از درگیری شدن روسیه با اوکراین طی یک سال چند برابر شده بود و حالا فقط در چند هفته باز هم رشد قابل توجهی را به ثبات رسانده است. در حال حاضر میزان ذخایر گاز انبار شده در اروپا به شدت کاهش یافته و کشورهای عضو اتحادیه اروپا این زمستان تمام نشده درگیر تأمین گاز برای زمستان سال آینده هستند.

به گزارش راشاتودی، اعمال تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه روسیه از سوی اروپا و آمریکا موجب شده است تا شاهد افزایش و تورم و بالا رفتن قیمت کالاها به خصوص حامل‌های انرژی در سطح این کشورها باشیم.

هزینه کود کشاورزان به شدت افزایش یافته و کامیونداران هم در تامین سوخت مورد نیاز خود با افزایش قابل توجه هزینه مواجه شدند.

در اروپا که حتی پیش از تحریم روسیه، با مشکل در تامین گاز مورد نیاز کارخانجات و خانوارها مواجه بود شرایط با اعمال تحریم علیه روسیه بدتر شده است و کار به جایی رسیده که شاهد شکل‌گیری اعتراضات نسبتاً گسترده در سطح برخی کشورهای اروپایی به خاطر بالا بودن قیمت بنزین و گازوئیل هستیم.

در کشور اسپانیا روز گذشته هزاران نفر از کامیونداران دست به اعتصاب زدند و این مسئله موجب شد تا شاهد ترافیک بسیار شدید در سطح این کشور باشیم.

برخی شرکت‌ها در این کشور هم به خاطر بالا بودن هزینه ها کار خود را تعطیل کرده و به همین خاطر بسیاری از مردم اسپانیا شغل خود را از دست داده‌اند.

در ایتالیا هم به خاطر تحریم‌های اعمال شده قیمت هر لیتر بنزین به بیش از دو یورو رسیده است.

فرانسه نیز شاهد‌ اعتراضات گسترده نسبت به افزایش قیمت بنزین و گازوئیل بوده و یونان هم از این اعتراضات در امان نبود و کشاورزان این کشور با بستن خیابان‌ها خواستار ارائه کمک‌های دولت در برابر افزایش هزینه های سوخت شدند.

در آمریکا نیز پس از آنکه کاخ سفید نفت روسیه را تحریم کرد مردم این کشور مجبور هستند برای خرید بنزین دو برابر پول بدهند.

اعتصاب کامیون داران موجب اخلال در چرخه تامین کالا در سطح برخی کشورهای اروپایی شده و توزیع مواد غذایی در این کشورها با اخلال جدی مواجه شده است.

حالا دیگر تصویر خالی بودن قفسه‌ها در فروشگاه‌های کشورهای اروپایی به امری عادی تبدیل شده و تولید در این کشورها مختل شده است.

قیمت مواد غذایی هم که تا پیش از این به خاطر تبعات شیوع ویروس کرونا در حال افزایش در جهان بود حالا به خاطر بحران درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین سر به فلک کشیده است زیرا این دو کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، تخمه آفتابگردان، سویا، کلزا، و دانه کتان به بازار جهانی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر روسیه و بلاروس که مورد تحریم قرار گرفته‌اند از جمله بزرگترین صادرکنندگان کود کشاورزی به بازار جهانی به شمار می روند.

افزایش قیمت کود کشاورزی به این معناست که کشاورزان در سراسر جهان با مشکل افزایش هزینه ها روبرو شده‌اند. در ایتالیا قیمت پاستا، آرد و سبزیجات به شدت افزایش یافته و قیمت روغن آفتابگردان بیشترین افزایش را به ثبت رسانده و  ۱۹ درصد بالا رفته است. آمارهای دولت نشان می‌دهد قیمت نان در این کشور از ماه نوامبر تاکنون دو برابر شده و مردم برای هر کیلو نان حالا مجبور هستند هشت یورو بپردازند.

در آلمان هم قفسه بسیاری از فروشگاه ها از آرد و روغن خالی شده و اتفاقات ماه مارس سال ۲۰۲۰ و زمان شکل گیری موج شیوع کرونا در این کشور در حال تکرار است.

در حالی که قیمت روغن خوراک پزی در آلمان تا همین چند وقت پیش کمتر از یک یورو بود اما طی هفته‌های گذشته به میزان قابل توجهی بالا رفته و تقریباً به حدود ۲ یورو رسیده است.

به گزارش راشاتودی، آمریکا اخیرا دسترسی روسیه به دلار را محدود کرده و  گفته می‌شود این مسئله مشکلات جدی را در صادرات نفت روسیه ایجاد خواهد کرد زیرا این کشور یکی از  اصلی‌ترین عرضه کنندگان نفت به بازار جهانی است و اکثر قراردادهای نفتی نیز به دلار بسته می‌شود. در واقع بر همین اساس است که شاهد روند افزایشی قیمت نفت در بازار جهانی هستیم. 

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که با تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت نفت روسیه در کنار بی‌میلی شرکت‌ها برای خرید نفت از مسکو به احتمال زیاد از ابتدای ماه آوریل شاهد کاهش سه میلیون بشکه‌ای صادرات نفت روسیه خواهیم بود.

این مؤسسه همچنین اعلام کرده بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی در کنار تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه تأثیر منفی زیادی بر رشد اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.

در واقع می‌توان نتیجه گرفت با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی اروپا و آمریکا علیه روسیه به این زودی‌ها شاهد فروکش کردن روند افزیش قیمت نفت، بنزین، گازوئیل، و محصولات پتروشیمی و کشاورزی در جهان نخواهیم بود و کشورهای غربی حالا حالاها باید با مشکلاتی نظیر آنچه گفته شد دست و پنجه نرم کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول